Może być GI/GF, ale wtedy po lewej stronie musisz dać HI/EF :) Obrazowo rzecz ujmując w licznikach po lewej i prawej stronie równania muszą znaleźć długości pochodzące od tego samego trójkąta. A już będąc bardziej precyzyjnym – w licznikach powinniśmy mieć długości trójkąta podobnego, a w mianownikach długości trójkąta podstawowego (w tym zadaniu akurat nie ma większego znaczenia który trójkąt uznamy za podstawowy, a który za podobny).
kubakosc
Jeśli chodzi o wzory na pola i obwody figur podobnych, czy znajdują się one we wzorach matematycznych, czy trzeba je znać na pamięć?
Hmmm ;) Figury podobne mają te same wzory co figury podstawowe, bo po prostu (tak na chłopski rozum) różnią się tylko rozmiarem. Wzory na pola figur jak najbardziej znajdują się w tablicach, znajdziesz je tutaj: https://szaloneliczby.pl/tablice-matematyczne/
Jeśli o to chodzi, to tego akurat nie ma :) Trzeba więc pamiętać, że jeśli skala podobieństwa jest równa k, to obwód figury podobnej jest k razy większy, a pole powierzchni jest k^2 razy większe :)
Senjougaharahitagi
Czy w zadaniu 7 można obliczyć tak: GF/EF = GI/HI, x/21 = 3/7, 7x = 63, x=9 , 9-3 = 6 ?
W zadaniu 8 można zamiast wyznaczania długości EC, obliczyć odcinek AD wiedząc ze jest to trójkąt o bokach 3,4,5. Jako ze jest to połowa podstawy więc wychodzi ze bok AB=10. I wychodzi równanie 3/5=x/10
czyli
5x=30
x=6
Ale ale ale… Skąd wiesz, że to jest trójkąt prostokątny o bokach 3,4,5? :) Dobry wynik wyszedł Ci przypadkiem – zdecydowanie nie można w ten sposób rozwiązywać tego zadania ;)
matma815
Przykład 1,2 skąd mam wiedzieć jakie mam brać odcinki aby powstało równanie tak jak Tobie w rozwiązaniach?
To wynika z prawdopodobieństwa figur. Istota takiego zadania polega na tym, że przykładowo w pierwszym zadaniu trójkąt ECD jest trójkątem podobnym do EAB :) A skoro są to trójkąty podobne, to stosunek długości odpowiadających boków musi być taki sam. To oznacza, że przykładowo stosunek długości podstawy EA względem „prawego ramienia” AB musi być taki sam, jak stosunek podstawy EC względem „prawego ramienia” CD – to właśnie stąd wzięły się te długości.
Perpetua
W zadaniu 12 obliczyłam skale podobieństwa trójkątów AFD i BGE k=2. Następnie przyjęłam, że odcinek BE =x, wtedy BC=2x a AC=4x. Następnie z twierdzenia Pitagorasa obliczyłam przekątną BA=2x√5. Następnie skorzystałam z tego, że trójkąty BGE i ACB są podobne i obliczyłam, że skala podobieństwa to 2√5, w takim razie pole trójkąta ACB jest równe 2√5 podniesione do kwadratu, czyli 20. Czy takie rozwiązanie tego zadania jest również prawidłowe? Czy poprawny wynik jest kwestią przypadku?
Jeżeli skala podobieństwa jest równa k, to pole figury podobnej będzie k^2 razy większe, a objętość ostrosłupa będzie k^3 razy większa :)
anka1nina
zadanie 11. Czy można zamiast układać proporcje po prostu wyliczyć k i podzielić 17:2=8,5? na rysunku sobie to pisuje ale nie rozpisuje że QP/AB i QR/CB. Jest to poprawne czy muszę jednak na maturze to rozpisywać jak w wyjaśnieniach?
W zadaniu zamkniętym jak najbardziej możesz zrobić to tak jak proponujesz (czyli niemalże w pamięci) :) W zadaniu otwartym napisałbym chociaż, że k=2 :)
Damian
Dlaczego w zadaniu 12 Pole trójkąta ach musi być 4krotnie większe od trójkąta adf?
Dlaczego w zadaniu 7 mamy GF/GI? Próbuje to zrozumieć przez jakiś czas i cały czas bym dał GI/GF
Może być GI/GF, ale wtedy po lewej stronie musisz dać HI/EF :) Obrazowo rzecz ujmując w licznikach po lewej i prawej stronie równania muszą znaleźć długości pochodzące od tego samego trójkąta. A już będąc bardziej precyzyjnym – w licznikach powinniśmy mieć długości trójkąta podobnego, a w mianownikach długości trójkąta podstawowego (w tym zadaniu akurat nie ma większego znaczenia który trójkąt uznamy za podstawowy, a który za podobny).
Jeśli chodzi o wzory na pola i obwody figur podobnych, czy znajdują się one we wzorach matematycznych, czy trzeba je znać na pamięć?
Hmmm ;) Figury podobne mają te same wzory co figury podstawowe, bo po prostu (tak na chłopski rozum) różnią się tylko rozmiarem. Wzory na pola figur jak najbardziej znajdują się w tablicach, znajdziesz je tutaj:
https://szaloneliczby.pl/tablice-matematyczne/
Tak tylko chodzi mi na przykład o wzór z zadania 9. Chodzi mi o wzór k^2.
Jeśli o to chodzi, to tego akurat nie ma :) Trzeba więc pamiętać, że jeśli skala podobieństwa jest równa k, to obwód figury podobnej jest k razy większy, a pole powierzchni jest k^2 razy większe :)
Czy w zadaniu 7 można obliczyć tak: GF/EF = GI/HI, x/21 = 3/7, 7x = 63, x=9 , 9-3 = 6 ?
Tak, można to zrobić i tak :)
W zadaniu 8 można zamiast wyznaczania długości EC, obliczyć odcinek AD wiedząc ze jest to trójkąt o bokach 3,4,5. Jako ze jest to połowa podstawy więc wychodzi ze bok AB=10. I wychodzi równanie 3/5=x/10
czyli
5x=30
x=6
Ale ale ale… Skąd wiesz, że to jest trójkąt prostokątny o bokach 3,4,5? :) Dobry wynik wyszedł Ci przypadkiem – zdecydowanie nie można w ten sposób rozwiązywać tego zadania ;)
Przykład 1,2 skąd mam wiedzieć jakie mam brać odcinki aby powstało równanie tak jak Tobie w rozwiązaniach?
To wynika z prawdopodobieństwa figur. Istota takiego zadania polega na tym, że przykładowo w pierwszym zadaniu trójkąt ECD jest trójkątem podobnym do EAB :) A skoro są to trójkąty podobne, to stosunek długości odpowiadających boków musi być taki sam. To oznacza, że przykładowo stosunek długości podstawy EA względem „prawego ramienia” AB musi być taki sam, jak stosunek podstawy EC względem „prawego ramienia” CD – to właśnie stąd wzięły się te długości.
W zadaniu 12 obliczyłam skale podobieństwa trójkątów AFD i BGE k=2. Następnie przyjęłam, że odcinek BE =x, wtedy BC=2x a AC=4x. Następnie z twierdzenia Pitagorasa obliczyłam przekątną BA=2x√5. Następnie skorzystałam z tego, że trójkąty BGE i ACB są podobne i obliczyłam, że skala podobieństwa to 2√5, w takim razie pole trójkąta ACB jest równe 2√5 podniesione do kwadratu, czyli 20. Czy takie rozwiązanie tego zadania jest również prawidłowe? Czy poprawny wynik jest kwestią przypadku?
Bardzo ładny sposób! :) Chyba nawet lepszy od tego, który ja zaproponowałem ;)
Dziękuję.
zadanie 9. Nie rozumiem skąd wiemy że k3 ma być.
Jeżeli skala podobieństwa jest równa k, to pole figury podobnej będzie k^2 razy większe, a objętość ostrosłupa będzie k^3 razy większa :)
zadanie 11. Czy można zamiast układać proporcje po prostu wyliczyć k i podzielić 17:2=8,5? na rysunku sobie to pisuje ale nie rozpisuje że QP/AB i QR/CB. Jest to poprawne czy muszę jednak na maturze to rozpisywać jak w wyjaśnieniach?
W zadaniu zamkniętym jak najbardziej możesz zrobić to tak jak proponujesz (czyli niemalże w pamięci) :) W zadaniu otwartym napisałbym chociaż, że k=2 :)
Dlaczego w zadaniu 12 Pole trójkąta ach musi być 4krotnie większe od trójkąta adf?
Skoro skala podobieństwa jest równa k=2, to zgodnie z własnościami figur podobnych, pole będzie k^2 razy większe, no a 2^2 to właśnie 4 ;)