Matura próbna z matematyki (poziom podstawowy) - Nowa Era 2024
Łącznie do zdobycia jest 46 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 180 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Cena \(1\) uncji złota odnotowana na giełdzie przed rozpoczęciem pierwszej sesji była równa \(8500 zł\). Każda z trzech początkowych sesji zakończyła się wzrostem ceny złota o \(1,2\%\) w stosunku do ceny bezpośrednio przed sesją.
Cena \(1\) uncji złota po trzeciej sesji była równa:
Zadanie 2. (1pkt) Liczba \(\sqrt{4:\sqrt{8}}\) jest równa:
Zadanie 3. (1pkt) Ania jest obecnie o \(8\) lat młodsza od Janka, a za \(6\) lat będzie od niego dwa razy młodsza. Niech \(x\) oznacza obecny wiek Ani wyrażony w latach, a \(y\) ‒ obecny wiek Janka wyrażony w latach.
Obecny wiek Ani oraz wiek Janka można obliczyć, rozwiązując układ równań:
Zadanie 4. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych większych od \(34\), w których zapisie dziesiętnym występują tylko cyfry nieparzyste, jest:
Zadanie 5. (1pkt) Rozpatrujemy wszystkie graniastosłupy proste o objętości \(12\) i wysokości \(4\), których podstawą jest prostokąt o bokach długości \(x\) i \(y\). Na którym z rysunków A-D przedstawiono zależność między długościami \(x\) i \(y\)?
Zadanie 6. (1pkt) Dany jest wielomian
$$W(x)=2x^3-6x^2-4x+12$$
Wielomian \(W\) można zapisać w postaci:
Zadanie 7. (1pkt) Równanie \(\dfrac{(2x-4)(2x+8)^2}{(1-x)(4-x^2)}=0\) ma w zbiorze liczb rzeczywistych:
Zadanie 8. (1pkt) Dla \(x=\dfrac{4}{\sqrt{2}}\) wartość wyrażenia \(\dfrac{-\sqrt{2}}{x-\sqrt{2}}\) jest równa:
Zadanie 9. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) przedstawiono fragment wykresu funkcji \(f\) określonej wzorem
$$f(x)=\begin{cases}-2\cdot log x \;\;\text{dla}\;\; x\ge1 \\ x^2-1 \;\;\text{dla}\;\; x\lt1 \end{cases}$$
Wartość wyrażenia \(f\left(\frac{1}{10}\right)-f(10)\) jest równa:
Zadanie 10. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\) liczba \(9^n-3^n\) jest podzielna przez \(6\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Podaną liczbę możemy rozpisać w następujący sposób:
$$9^n-3^n=(3^2)^n-3^n=3^{2n}-3^n$$
Teraz wyłączając wspólny czynnik \(3^n\) przed nawias, otrzymamy:
$$3^n\cdot(3^n-1)$$
Liczba \(3^n\) jest na pewno podzielna przez \(3\). Możemy też stwierdzić, że \(3^n\) jest na pewno liczbą nieparzystą (jakakolwiek liczba nieparzysta podniesiona do dowolnej potęgi naturalnej da wynik nieparzysty). Tym samym \(3^n-1\) będzie liczbą parzystą, czyli podzielną przez \(2\). To oznacza, że mamy mnożenie liczby podzielnej przez \(3\) przez liczbę podzielną przez \(2\), co sprawia, że cała liczba jest na pewno podzielna przez \(6\), co należało udowodnić.
Zadanie 11. (2pkt) Dana jest funkcja kwadratowa \(f\) określona wzorem \(f(x)=x(x-2)\).
Zadanie 11.1. Równanie \(f(x)=x-2\) ma:
Zadanie 11.2. Zbiorem rozwiązań nierówności \(f(x)\lt0\) jest:
Zadanie 12. (4pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) przedstawiono fragment paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej \(f\). Parabola ta przecina oś \(Oy\) w punkcie \((0,-1)\), a jej wierzchołkiem jest punkt \((1,3)\).
Zadanie 12.1. Zapisz poniżej zbiór wartości funkcji \(f\).
$$...............$$
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Zadanie 12.2. Zapisz poniżej zbiór rozwiązań nierówności \(f(x)\le-1\).
$$...............$$
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Zadanie 12.3. Wyznacz wzór funkcji \(f\) w postaci kanonicznej. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Postać kanoniczną zapisujemy jako \(f(x)=a(x-p)^2+q\), gdzie \(p\) oraz \(q\) to współrzędne wierzchołka paraboli. Z treści zadania wynika, że wierzchołkiem jest punkt \((1,3)\), czyli moglibyśmy zapisać, że \(f(x)=a(x-1)^2+3\). Do pełnego wzoru brakuje nam jeszcze tylko współczynnika \(a\). Aby go poznać, wystarczy do wyznaczonej przed chwilą postaci podstawić współrzędne punktu \((0,-1)\), przez który przechodzi wykres tej funkcji, zatem:
$$-1=a\cdot(0-1)^2+3 \\
-1=a\cdot(-1)^2+3 \\
-1=a\cdot1+3 \\
a=-4$$
To oznacza, że nasza funkcja przyjmuje wzór \(f(x)=-4\cdot(x-1)^2+3\).
Zadanie 13. (1pkt) Dana jest nierówność kwadratowa \((x-1)(mx-6)\gt0\) z niewiadomą \(x\), gdzie \(m\) może być dowolną liczbą rzeczywistą. Zbiorem rozwiązań tej nierówności jest przedział \((-3,1)\). Liczba \(m\) jest równa:
Zadanie 14. (1pkt) Dla pewnej dodatniej liczby rzeczywistej \(a\) zachodzi równość \(a^2+\frac{1}{a^2}=4\)
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B oraz jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Wyrażenie \(a+\frac{1}{a}\) przyjmuje wartość:
zachodzą równości \(a^2+\frac{1}{a^2}=4\) i \(\sqrt{4}=2\)
dla dowolnej liczby rzeczywistej \(x\), \(x\neq0\) i \(x\neq1\), spełniony jest warunek \(x^2+\frac{1}{x^2}\neq x+\frac{1}{x}\)
dla dowolnej liczby rzeczywistej \(\neq0\) spełniony jest warunek \(x^2+\frac{1}{x^2}=\left(x+\frac{1}{x}\right)^2-2\)
Zadanie 15. (1pkt) Na rysunku przedstawiono geometryczną interpretację układu równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi \(x\) i \(y\). Punkty wspólne narysowanych prostych i osi układu współrzędnych mają współrzędne całkowite.
Układem równań liniowych, którego interpretację geometryczną przedstawiono na rysunku powyżej, jest układ:
Zadanie 16. (1pkt) Dany jest ciąg \((a_{n})\) określony wzorem \(a_{n}=-4n+19\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\).
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Ciąg \((a_{n})\) jest geometryczny, a jego iloraz jest równy \(-2\).
Najmniejszy dodatni wyraz ciągu \((a_{n})\) jest równy \(4\).
Zadanie 17. (2pkt) Dany jest pięciowyrazowy ciąg geometryczny \((1, -3, x, y, 81)\).
Uzupełnij zdanie. Wybierz dwie właściwe odpowiedzi spośród oznaczonych literami A–F i wpisz te litery w wykropkowanych miejscach.
Własności ciągu opisanego w zadaniu zapisano w zdaniach oznaczonych literami \(.....\) oraz \(.....\)
A. Liczba \(x\) jest równa \(-6\).
B. Iloczyn \(x\cdot y\) jest równy \(-243\).
C. Różnica \(y-x\) jest równa \(36\).
D. Dany ciąg jest malejący.
E. Dany ciąg jest rosnący.
F. Dany ciąg nie jest monotoniczny.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ilorazu ciągu geometrycznego.
Skoro \(a_{2}=-3\) oraz \(a_{1}=1\), to iloraz ciągu geometrycznego wyniesie:
$$q=\frac{a_{2}}{a_{1}} \\
q=\frac{-3}{1} \\
q=-3$$
Krok 2. Obliczenie wartości trzeciego oraz czwartego wyrazu.
Znając iloraz ciągu, możemy obliczyć wartość trzeciego i czwartego wyrazu, zatem:
$$a_{3}=a_{2}\cdot q \\
a_{3}=-3\cdot(-3) \\
a_{3}=9$$
$$a_{4}=a_{3}\cdot q \\
a_{4}=9\cdot(-3) \\
a_{4}=-27$$
Tym samym możemy stwierdzić, że \(x=9\) oraz \(y=-27\).
Krok 3. Wybór poprawnych odpowiedzi.
Musimy teraz przejrzeć proponowane odpowiedzi i wybrać dwa poprawne warianty. Przeanizujmy każdą odpowiedź:
Odp. A. - widzimy, że to jest nieprawda, ponieważ \(x=9\).
Odp. B. - iloczyn jest równy \(9\cdot(-27)=-243\), czyli ta odpowiedź się zgadza.
Odp. C. - różnica wynosi \(-27-9=-36\), czyli to zdanie jest nieprawdziwe.
Odp. D. - ten ciąg nie jest malejący, bo jest niemonotoniczny (wartości wyrazów tego ciągu raz rosną, raz maleją).
Odp. E. - tak jak wyżej, ten ciąg nie jest rosnący.
Odp. F. - zgadza się, to nie jest ciąg monotoniczny, tylko niemonotoniczny.
Prawidłowymi odpowiedziami będą zatem B oraz F.
Zadanie 18. (1pkt) Kąt \(\alpha\) jest kątem ostrym oraz \(sin^2\alpha-cos^2\alpha=\frac{1}{2}\). Sinus kąta \(\alpha\) jest równy:
Zadanie 19. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) dany jest okrąg o środku w punkcie \(S=(3,-1)\). Okrąg przechodzi przez punkt \(O=(0,0)\). Równanie tego okręgu ma postać:
Zadanie 20. (2pkt) Dany jest równoległobok \(ABCD\), w którym kąt ostry ma miarę \(60°\), a boki mają długości odpowiednio \(|AB|=4\) i \(|BC|=3\). Oblicz długość dłuższej przekątnej tego równoległoboku. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
W równoległoboku kąty przy danym boku mają łącznie \(180°\), więc skoro kąt ostry ma \(60°\), to kąt rozwarty będzie miał \(120°\). Powstaje nam więc taka oto sytuacja:
Krok 2. Obliczenie wartości \(cos120°\).
Całe zadanie opiera się na poprawnym wykorzystaniu twierdzenia cosinusów, ale zanim to zrobimy, musimy ustalić jaka jest wartość \(cos120°\). Z pomocą przyjdzie nam np. ten oto wzór redukcyjny:
$$cos(90°+α)=-sinα$$
Rozpisując nasz kąt otrzymamy, że:
$$cos120°=cos(90°+30°)=-sin30°$$
Wyszło nam, że \(cos120°\) ma wartość dokładnie taką samą jak \(-sin30°\). Wartość \(sin30°\) możemy odczytać z tablic i jest to \(\frac{1}{2}\), zatem dodając do tego znak ujemny, możemy stwierdzić, że \(cos120°=-\frac{1}{2}\).
Krok 3. Obliczenie długości dłuższej przekątnej równoległoboku.
Teraz korzystając z twierdzenia cosinusów możemy zapisać, że:
$$d^2=3^2+4^2-2\cdot3\cdot4\cdot cos120° \\
d^2=9+16-24\cdot\left(-\frac{1}{2}\right) \\
d^2=25-(-12) \\
d^2=37 \\
d=\sqrt{37} \quad\lor\quad d=-\sqrt{37}$$
Ujemny wynik odrzucamy, ponieważ długość przekątnej jest dodatnia, zatem zostaje nam \(d=\sqrt{37}\).
Zadanie 21. (1pkt) Punkty: \(A, B, C, D\) leżą na okręgu. Proste \(AB\) i \(CD\) przecinają się w punkcie \(P\), leżącym na zewnątrz okręgu. Miary kątów \(BAC\) i \(ABD\) wynoszą odpowiednio \(20°\) i \(50°\) (jak na rysunku).
Miara \(\alpha\) kąta \(APD\) jest równa:
Zadanie 22. (1pkt) Dany jest trapez prostokątny, w którym dłuższe ramię ma długość \(17\), różnica długości podstaw jest równa \(15\), a wysokość jest dwa razy dłuższa od krótszej podstawy (zobacz rysunek).
Długość \(x\) krótszej podstawy tego trapezu jest równa:
Zadanie 23. (4pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) rozpatrujemy wszystkie trójkąty \(ABC\) o wierzchołkach: \(A=(1,2)\), \(B=(7,5)\) i \(C=(x,0)\), gdzie \(x\neq-3\). Jeden z takich trójkątów pokazano na rysunku.
Niech \(S=|AB|^2+|BC|^2+|AC|^2\) oznacza sumę kwadratów długości boków trójkąta \(ABC\).
a) Wyznacz sumę \(S\) jako funkcję zmiennej \(x\).
b) Wyznacz taką wartość \(x\), dla której funkcja \(S\) osiąga wartość najmniejszą. Oblicz tę najmniejszą wartość.
Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie poszczególnych składników sumy.
W tym zadaniu wykorzystamy wzór na długość odcinka w układzie współrzędnych, czyli:
$$|AB|=\sqrt{(x_{B}-x_{A})^2+(y_{B}-y_{A})^2}$$
Widzimy, że będzie interesować nas suma kwadratów, więc możemy od razu podnieść obydwie strony do kwadratu, dzięki czemu otrzymamy taki to wyjściowy wzór:
$$|AB|^2=(x_{B}-x_{A})^2+(y_{B}-y_{A})^2$$
Podstawmy teraz odpowiednie współrzędne podane w treści zadania i obliczmy w ten sposób wartości \(|AB|^2\), \(|BC|^2\) oraz \(|AC|^2\). Obliczenia będą wyglądały następująco:
\(|AB|^2=(7-1)^2+(5-2)^2 \\
|AB|^2=6^2+3^2 \\
|AB|^2=36+9 \\
|AB|^2=45\)
\(|BC|^2=(x-7)^2+(0-5)^2 \\
|BC|^2=x^2-14x+49+(-5)^2 \\
|BC|^2=x^2-14x+49+25 \\
|BC|^2=x^2-14x+74\)
\(|AC|^2=(x-1)^2+(0-2)^2 \\
|AC|^2=x^2-2x+1+(-2)^2 \\
|AC|^2=x^2-2x+1+4 \\
|AC|^2=x^2-2x+5\)
Krok 2. Zapisanie sumy \(S\) jako funkcję zmiennej \(x\).
\(S\) jest sumą kwadratów długości boków, zatem możemy zapisać, że:
$$S=45+x^2-14x+74+x^2-2x+5 \\
S=2x^2-16x+124$$
Idea zadania polega na tym, by to równanie potraktować teraz jako funkcję zmiennej \(x\), zatem moglibyśmy zapisać, że:
$$S(x)=2x^2-16x+124$$
Przy okazji moglibyśmy zapisać, że skoro \(x\) nie może być równy \(3\), to dziedziną funkcji będzie \(D=(-\infty;-3)\cup(-3;+\infty)\).
Krok 3. Wyznacznie argumentu dla którego funkcja osiąga najmniejszą wartość.
Funkcja \(S(x)\) jest funkcją kwadratową, a wykresem tej funkcji będzie parabola z ramionami skierowanymi ku górze (bo współczynnik \(a\) jest dodatni). To oznacza, że swoją najmniejszą wartość ta funkcja będzie przyjmować w wierzchołku. Korzystając ze wzoru na współrzędną \(p\) wierzchołka paraboli wyjdzie nam, że:
$$p=\frac{-b}{2a} \\
p=\frac{-(-16)}{2\cdot2} \\
p=\frac{16}{4} \\
p=4$$
To oznacza, że nasza funkcja osiąga najmniejszą wartość dla \(x=4\).
Krok 4. Obliczenie najmniejszej wartości.
Najmniejszą wartość moglibyśmy obliczyć korzystając ze wzoru \(q=\frac{-Δ}{4}\) albo po prostu podstawiając \(x=4\) do wzoru naszej funkcji, bo to właśnie w wierzchołku ta najmniejsza wartość będzie przyjmowana. Ta druga metoda jest znacznie szybsza, dlatego zapisalibyśmy, że:
$$f(4)=2\cdot4^2-16\cdot4+124 \\
f(4)=2\cdot16-64+124 \\
f(4)=32-64+124 \\
f(4)=92$$
Najmniejsza wartość tej funkcji wyniesie więc \(y=92\).
Zadanie 24. (2pkt) Dany jest kwadrat \(ABCD\) o boku długości \(60\). Na boku \(AB\) leży punkt \(E\) taki, że \(|AE|=15\). Odcinek \(DE\) przecina przekątną \(AC\) w punkcie \(F\) (jak na rysunku).
Oblicz pole trójkąta \(AEF\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie trójkątów podobnych i obliczenie skali podobieństwa.
Punktem wyjścia będzie zauważenie, że trójkąty \(AEF\) oraz \(DCF\) są podobne na podstawie cechy kąt-kąt-kąt. Skąd to wiemy? Kąty \(AEF\) i \(CDF\) mają jednakową miarę, co wynika z własności kątów naprzemianległych. Podobnie z parą kątów \(EAF\) oraz \(DCF\), no a kąty \(AFE\) oraz \(DCF\) to kąty wierzchołkowe.
Możemy od razu obliczyć skalę podobieństwa tych trójkątów.
$$k=\frac{60}{15} \\
k=4$$
Krok 2. Obliczenie wysokości trójkąt \(AEF\).
Wiemy, że skala podobieństwa wynosi \(k=4\), co oznacza, że wysokość trójkąta \(DCF\) musi też być \(4\) razy większa od wysokości trójkąta \(AEF\). Jeśli więc wysokość trójkąta \(AEF\) oznaczylibyśmy jako \(h\), to wysokość trójkąta \(DCF\) wyniesie \(4h\).
Z rysunku wynika, że suma tych dwóch wysokości musi być równa \(60\), zatem:
$$h+4h=60 \\
h=12$$
W takim razie poszukiwana wysokość trójkąta \(AEF\) to \(h=12\).
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(AEF\).
Mamy wszystkie dane potrzebne do obliczenia pola, ponieważ wiemy, że \(a=15\) oraz \(h=12\), zatem korzystając z podstawowego wzoru na pole trójkąta możemy zapisać, że:
$$P=\frac{1}{2}\cdot15\cdot12 \\
P=90$$
Zadanie 25. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) i dana jest prosta \(k\) o równaniu \(y=\frac{1}{3}x+4\). Prosta \(l\) jest zapisana równaniem \(y=2mx+6\), gdzie m może być dowolną liczbą rzeczywistą.
Proste \(k\) oraz \(l\) są prostopadłe dla:
Zadanie 26. (1pkt) Na rysunku przedstawiono prostą \(k\) o równaniu \(y=x+b\) oraz trójkąt prostokątny \(ABC\), w którym wierzchołkiem kąta prostego jest punkt \(C=(0,0)\), a wierzchołki \(A\) i \(B\) są punktami przecięcia prostej \(k\) z osiami układu współrzędnych. Pierwsza współrzędna wierzchołka \(A\) jest liczbą ujemną (zobacz rysunek).
Pole trójkąta \(ABC\) jest równe \(4\) dla \(b\) równego:
Zadanie 27. (1pkt) Średnia arytmetyczna pięciu liczb zapisanych w kolejności od najmniejszej do największej: \(x, 21, 22, 23, 24\) jest dwa razy mniejsza od mediany tych liczb. Liczba \(x\) jest równa:
Zadanie 28. (2pkt) Dwa pudełka zawierają łącznie \(10\) kul ponumerowanych kolejnymi liczbami naturalnymi od \(1\) do \(10\), przy czym w pierwszym pudełku są \(4\) kule z numerami mniejszymi od \(5\), a w drugim są pozostałe kule. Losujemy po jednej kuli z każdego pudełka. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma numerów wylosowanych kul jest podzielna przez \(3\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Mamy dwa pudełka - w pierwszym są \(4\) kule, a w drugim jest ich \(6\). Losujemy po jednej kuli z każdego pudełka, więc zgodnie z regułą mnożenia liczba zdarzeń elementarnych będzie równa:
$$|Ω|=4\cdot6=24$$
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym jest sytuacja w której suma wylosowanych liczb jest podzielna przez \(3\). Wypiszmy sobie takie przypadki:
$$(1,5), (1,8) \\
(2,7), (2,10) \\
(3,6), (3,9) \\
(4,5), (4,8)$$
Jest więc osiem takich par, zatem \(|A|=8\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{8}{24}=\frac{1}{3}$$
Zadanie 29. (3pkt) Dany jest graniastosłup prawidłowy sześciokątny \(ABCDEFGHIJKL\), w którym każda krawędź ma długość \(2\sqrt{3}\) (zobacz rysunek).
Zadanie 29.1. Objętość danego graniastosłupa jest równa:
Zadanie 29.2. Przekątna \(AK\) danego graniastosłupa ma długość równą:
Zadanie 29.3. Kątem nachylenia krótszej przekątnej tego graniastosłupa do płaszczyzny jego podstawy jest kąt:
Zadanie 30. (1pkt) Dany jest sześcian \(ABCDEFGH\) o krawędzi długości \(a\) (jak na rysunku).
Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa \(ABCDH\) jest równe:
Zadanie 31. (2pkt) Dany jest ostrosłup prawidłowy czworokątny \(ABCDS\), którego podstawą jest kwadrat \(ABCD\). Wysokość \(SO\) tego ostrosłupa ma długość \(18\) i tworzy z płaszczyzną ściany bocznej kąt o mierze \(30°\). Oblicz objętość tego ostrosłupa. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Na początek sporządźmy prosty rysunek pomocniczy, którego najtrudniejszym elementem jest poprawne oznaczenie kąta między wysokością i ścianą boczną. Cała sytuacja będzie wyglądać w ten oto sposób:
Krok 2. Obliczenie długości odcinka \(OE\).
Odcinek \(OE\) jest połową długości boku kwadratu, który znajduje się w podstawie naszej bryły. Jego długość możemy obliczyć albo z funkcji trygonometrycznych, albo po prostu z własności trójkątów o kątach \(30°, 60°, 90°\). Skorzystajmy może z własności takich trójkątów skoro jest taka okazja. Zgodnie z tymi własnościami, jeśli krótszą przyprostokątną (czyli \(OE\)) oznaczymy jako \(x\), to dłuższa przyprostokątna (czyli nasza wysokość ostrosłupa) będzie miała długość \(x\sqrt{3}\). Możemy więc zapisać, że:
$$x\sqrt{3}=18 \\
x=\frac{18}{\sqrt{3}} \\
x=\frac{18\cdot\sqrt{3}}{\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}} \\
x=\frac{18\sqrt{3}}{3} \\
x=6\sqrt{3}$$
Tym samym możemy stwierdzić, że \(|OE|=6\sqrt{3}\).
Krok 3. Obliczenie długości krawędzi podstawy i pola podstawy.
W podstawie znajduje się kwadrat, którego bok jest dwa razy dłuższy od odcinka \(OE\), zatem:
$$a=2\cdot6\sqrt{3} \\
a=12\sqrt{3}$$
Tym samym pole podstawy będzie równe:
$$P_{p}=a^2 \\
P_{p}=(12\sqrt{3})^2 \\
P_{p}=144\cdot3 \\
P_{p}=432$$
Krok 4. Obliczenie objętości ostrosłupa.
Znamy już wszystkie potrzebne miary, zatem możemy przystąpić do obliczenia objętości ostrosłupa:
$$V=\frac{1}{3}\cdot P_{p}\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\cdot432\cdot18 \\
V=2592$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
czemu w 1 zadaniu cena po zakończeniu sesji to 8500*0,012*0,012*0,012 więć jest 0,012 do potęgi trzeciej a w odpowiedzi jest 8500*(1,012) do potęgi 3
No to tak na logikę teraz to przeanalizujmy ;) Wymnóż 0,012 do potęgi trzeciej, pomnóż to przez 8500 i zobacz jaki jest wynik – okaże się, że po zakończeniu lokaty mamy mniej pieniędzy niż przed lokatą ;) To co obliczasz to są odsetki z lokaty i dlatego to nie będzie poprawna odpowiedź ;)
w zadaniu 10 można by wyciągnąć 3^n przed nawias i w nawiasie byłoby (3-1) i to by było 3^n *2 czy to w ogóle nie prawidłowo zrobiłam?
Nieprawidłowo wyciągnęłaś przed nawias to 3^n. Trzeba zrobić tak jak ja :) W Twoim przypadku błąd polega na tym, że 3^n razy 3 to nie jest 3^2n, tylko 3^(n+1), bo to jest tak naprawdę 3^n razy 3^1, no i teraz wykładniki dodajemy, stąd jest to 3^(n+1) :)
w zadaniu 4 wszystko wskazuje ze wynikiem bedzie 28, ale nie ma takiej odp.
No bo 28 to jest błędna odpowiedź ;)