Matura próbna z matematyki (poziom podstawowy) - Grudzień 2024
Łącznie do zdobycia jest 50 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 180 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Liczby \(x_{1}\) i \(x_{2}\) są różnymi rozwiązaniami równania \(|x+4|=7\). Suma \(x_{1}+x_{2}\) jest równa:
Zadanie 2. (1pkt) Liczba \(\left(\sqrt[5]{5}\cdot\frac{1}{5}\right)^{-5}\) jest równa:
Zadanie 3. (2pkt) Wykaż, że liczba \(2^{100}+4^{49}+16^{24}\) jest podzielna przez \(21\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Powinniśmy dostrzec, że \(16^{24}=(2^4)^{24}=2^{96}\) i tym samym każdy ze składników tej sumy trzeba będzie rozpisać na iloczyn dwóch liczb w taki sposób, by jednym z tych czynników było właśnie \(2^{96}\). Całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$2^{100}+4^{49}+16^{24}= \\
=2^{100}+(2^2)^49+(2^4)^{24}= \\
=2^{100}+2^{98}+2^{96}= \\
=2^{4}\cdot2^{96}+2^2\cdot2^{96}+2^{96}= \\
=16\cdot2^{96}+4\cdot2^{96}+1\cdot2^{96}= \\
=(16+4+1)\cdot2^{96}= \\
=21\cdot2^{96}$$
Otrzymany wynik oznacza, że liczba jest rzeczywiście podzielna przez \(21\) (a wynikiem tego dzielenia byłoby \(2^{96}\)), co należało udowodnić.
Zadanie 4. (1pkt) Dla każdej dodatniej liczby rzeczywistej \(x\) i dla każdej dodatniej liczby rzeczywistej \(y\) wartość wyrażenia \(log_{7}x+6log_{7}y\) jest równa wartości wyrażenia:
Zadanie 5. (1pkt) Pani Aniela wpłaciła do banku kwotę \(60000 zł\) na lokatę dwuletnią. Po każdym rocznym okresie oszczędzania bank doliczał odsetki w wysokości \(p\%\) w skali roku od kwoty bieżącego kapitału znajdującego się na lokacie – zgodnie z procentem składanym. Na koniec okresu oszczędzania kwota na tej lokacie była równa \(67925,76 zł\) wraz z odsetkami (bez uwzględniania podatków). Oprocentowanie lokaty w skali roku było równe:
Zadanie 6. (1pkt) Dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) różnej od \((-1)\), \(0\) oraz \(1\) wartość wyrażenia \(\dfrac{x}{x^2-1}:\dfrac{3x^2}{x+1}\) jest równa wartości wyrażenia:
Zadanie 7. (1pkt) Para liczb \(x=-1\) i \(y=6\) jest rozwiązaniem układu równań:
\begin{cases}
ax+3y=20 \\
x+by=5
\end{cases}
gdzie \(a\) oraz \(b\) są liczbami rzeczywistymi.
Wartość wyrażenia \(a\cdot b\) jest równa:
Zadanie 8. (3pkt) Rozwiąż równanie \(\dfrac{x+3}{x-1}=\dfrac{x}{2x-2}\). Zapisz konieczne założenie i obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie założeń.
Z racji tego, iż na matematyce nie istnieje dzielenie przez zero, to wartość naszych mianowników musi być od tego zera różna. Musimy więc zapisać następujące założenia:
$$x-1=\neq0 \quad\lor\quad 2x-2\neq0 \\
x\neq1 \quad\lor\quad 2x\neq2 \\
x\neq1 \quad\lor\quad x\neq1$$
Z obydwu równań wyszło nam to samo założenie, czyli że \(x\neq1\).
Krok 2. Rozwiązanie równania.
Do rozwiązania można podejść na różne sposoby, ale chyba taką najpopularniejszą metodą będzie po prostu wymnożenie tego na krzyż, zatem:
$$(x+3)\cdot(2x-2)=(x-1)\cdot x \\
2x^2-2x+6x-6=x^2-x \\
2x^2+4x-6=x^2-x \\
x^2+5x-6=0$$
Krok 3. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Powstało nam równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem z pomocą przyjdzie nam delta:
Współczynniki: \(a=1,\;b=5,\;c=-6\)
$$Δ=b^2-4ac=5^2-4\cdot1\cdot(-6)=25-(-24)=25+24=49 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{49}=7$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-5-7}{2\cdot1}=\frac{-12}{2}=-6 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-5+7}{2\cdot1}=\frac{2}{2}=1$$
Krok 4. Weryfikacja otrzymanych wyników.
Otrzymane wyniki musimy jeszcze zweryfikować z założeniami. Okazuje się, że rozwiązanie \(x=1\) musimy odrzucić, ponieważ jak ustaliliśmy na początku, dla tej wartości mianownik ułamka jest równy zero. To oznacza, że jedynym rozwiązaniem tego równania będzie \(x=-6\).
Zadanie 9. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(x(x-6)\le7\)
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie do postaci ogólnej.
Rozwiązywanie powinniśmy zacząć od przekształcenia naszej nierówności w taki sposób, by otrzymać postać ogólną, zatem:
$$x(x-6)\le7 \\
x^2-6x\le7 \\
x^2-6x-7\le0$$
Krok 2. Wyznaczenie miejsc zerowych.
Współczynniki: \(a=1,\;b=-6,\;c=-7\)
$$Δ=b^2-4ac=(-6)^2-4\cdot1\cdot(-7)=36-(-28)=36+28=64 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{64}=8$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-6)-8}{2\cdot1}=\frac{6-8}{2}=\frac{-2}{2}=-1 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-6)+8}{2\cdot1}=\frac{6+8}{2}=\frac{14}{2}=7$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Zaznaczamy na osi obliczone miejsca zerowe (kropki zamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\le\)) i przystępujemy do szkicowania paraboli. Współczynnik \(a\) jest dodatni, bo \(a=1\), więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry. Nasza parabola musi więc wyglądać w ten sposób:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas miejsca w których funkcja przyjmuje wartości mniejsze od zera lub równe zero. Zerkamy więc na to, co jest pod osią \(Ox\) i na tej osi, i widzimy, że rozwiązaniem tej nierówności będzie przedział \(x\in\langle-1,7\rangle\).
Zadanie 10. (4pkt) Funkcja \(f\) jest określona następująco:
$$f(x)=\begin{cases}3\text{ dla } x\in(-4,-2\rangle \\
-x+1\text{ dla } x\in(-2,2\rangle \\
3\text{ dla } x\in(2,4\rangle\end{cases}$$
Wykres funkcji \(y=f(x)\) przedstawiono w kartezjańskim układzie współrzędnych \((x, y)\) na rysunku poniżej.
Uzupełnij zdania. Wpisz odpowiednie przedziały w wykropkowanych miejscach, aby zdania były prawdziwe.
1. Dziedziną funkcji \(f\) jest przedział \(.......\)
2. Zbiorem wartości funkcji \(f\) jest przedział \(.......\)
3. Zbiorem wszystkich argumentów, dla których funkcja \(f\) przyjmuje wartości ujemne, jest przedział \(.......\)
4. Zbiorem wszystkich argumentów, dla których funkcja \(f\) przyjmuje największą wartość, jest przedział \(.......\)
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Dziedzinę funkcji odczytujemy z osi iksów. Widzimy, że funkcja przyjmuje wartości dla argumentów od \(-4\) (bez tego argumentu, bo kropka jest niezamalowana) aż do \(4\) włącznie, zatem dziedziną funkcji będzie przedział \(x\in(-4,4\rangle\).
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Zbiór wartości odczytujemy z osi igreków. Nasza funkcja przyjmuje wartości od \(-1\) aż do \(3\) włącznie. Tu najważniejszą pułapką jest dostrzeżenie, że mimo iż kropka przy wartości równej \(3\) jest niezamalowana, to przecież wartość równa \(3\) jest przyjmowana np. dla argumentów \(x=-3\) czy też \(x=-2\), więc zbiorem wartości będzie przedział obustronnie domknięty: \(y\in\langle-1,3\rangle\).
Krok 3. Rozwiązanie trzeciej części zadania.
Z wykresu odczytujemy, że funkcja przyjmuje wartości ujemne dla argumentów z przedziału \((1,3)\).
Krok 4. Rozwiązanie czwartej części zadania.
Największą wartością tej funkcji jest \(y=3\). Taka wartość jest przyjmowana dla argumentów od \(-4\) aż do \(-2\), ale bez argumentu \(-4\), bo kropka jest niezamalowana. Czyli taka największa wartość jest przyjmowana w przedziale \((-4,-2\rangle\).
Zadanie 11. (1pkt) Miejscem zerowym funkcji liniowej \(f\) jest liczba \(2\), a punkt przecięcia wykresu funkcji \(f\) z osią \(Oy\) kartezjańskiego układu współrzędnych \((x, y)\) ma współrzędne \((0, 4)\) (zobacz rysunek).
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Współczynnik kierunkowy prostej, która jest wykresem funkcji \(f\), jest równy \((-2)\).
Pole trójkąta ograniczonego osiami kartezjańskiego układu współrzędnych \((x, y)\) oraz wykresem funkcji \(f\) jest równe \(8\).
Zadanie 12. (4pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x, y)\) wykresem funkcji kwadratowej \(f\) jest parabola, której wierzchołkiem jest punkt \((3,0)\). Ta parabola przechodzi przez punkt o współrzędnych \((0,-9)\).
Zadanie 12.1. Funkcja \(f\) jest malejąca w przedziale:
Zadanie 12.2. Uzupełnij zdanie. Wybierz dwie właściwe odpowiedzi spośród oznaczonych literami A–F i wpisz te litery w wykropkowanych miejscach.
Wzór funkcji \(f\) zapisano w odpowiedziach oznaczonych literami: \(.......\) oraz \(.......\)
A. \(f(x)=-x^2-9\)
B. \(f(x)=-(x-3)^2\)
C. \(f(x)=-(x+3)^2\)
D. \(f(x)=-x^2+6x-9\)
E. \(f(x)=-x^2-6x+9\)
F. \(f(x)=-x^2-6x-9\)
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Skoro znamy współrzędne wierzchołka paraboli, to w prosty sposób możemy zapisać naszą funkcję w postaci kanonicznej typu \(y=a(x-p)^2+q\). Skoro nasza funkcja ma wierzchołek w punkcie \(W=(3;0)\), to wzór tej funkcji moglibyśmy zapisać jako:
$$y=a(x-3)^2+0 \\
y=a(x-3)^2$$
Do ustalenia jest jeszcze tylko współczynnik kierunkowy \(a\). Na pewno będzie on ujemny, bo ramiona paraboli są skierowane do dołu, więc już po samych odpowiedziach spodziewamy się, że tutaj po prostu \(a=-1\). Możemy jednak samodzielnie wyliczyć ten współczynnik, podstawiając do wzoru \(y=a(x-3)^2\) współrzędne punktu \((0, -9)\), zatem:
$$-9=a\cdot(0-3)^2 \\
-9=a\cdot(-3)^2 \\
-9=a\cdot9 \\
a=-1$$
Tym samym pierwszym poszukiwanym wzorem będzie na pewno \(f(x)=-(x-3)^2\).
Teraz musimy poznać drugi sposób zapisu wzoru tej funkcji i po odpowiedziach widzimy, że będzie to zapis w postaci ogólnej. Wystarczy więc wymnożyć to, co otrzymaliśmy w postaci kanonicznej, pamiętając o wzorach skróconego mnożenia i uważając na minus stojący z przodu:
$$f(x)=-(x-3)^2 \\
f(x)=-(x^2-6x+9) \\
f(x)=-x^2+6x-9$$
Zadanie 12.3. Funkcja kwadratowa \(g\) jest określona za pomocą funkcji \(f\) następująco: \(g(x)=f(x)-1\).
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Funkcja \(g\) ma jedno miejsce zerowe.
W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x, y)\) osią symetrii wykresu funkcji \(g\) jest prosta o równaniu \(x=3\).
Zadanie 13. (1pkt) Funkcja logarytmiczna \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=log_{6}x\) dla każdej dodatniej liczby rzeczywistej \(x\).
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Wartość funkcji \(f\) dla argumentu \(36\) jest równa \(6\).
Funkcja \(f\) jest rosnąca.
Zadanie 14. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=3\cdot(-1)^n+10\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\).
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Ciąg \((a_{n})\) jest geometryczny.
Suma ośmiu początkowych kolejnych wyrazów ciągu \((a_{n})\) jest równa \(80\).
Zadanie 15. (1pkt) Trzywyrazowy ciąg \((5m, 4+2m, m)\) jest arytmetyczny, gdy liczba \(m\) jest równa:
Zadanie 16. (1pkt) Dany jest ciąg geometryczny \((a_{n})\) określony dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\), w którym \(a_{2}=\frac{1}{6}\) oraz \(a_{3}=\frac{1}{9}\). Piąty wyraz ciągu \((a_{n})\) jest równy:
Zadanie 17. (2pkt) Dany jest trójkąt prostokątny \(ABC\), w którym \(|AC|=\sqrt{15}\) i \(|BC|=8\). Na przyprostokątnej \(AB\) leży taki punkt \(D\), że \(|BD|=6\) (zobacz rysunek).
Zadanie 17.1. Sinus kąta ostrego \(ABC\) jest równy:
Zadanie 17.2. Tangens kąta ostrego \(ADC\) jest równy:
Zadanie 18. (1pkt) Kąt o mierze \(\alpha\) jest rozwarty oraz \(sin\alpha=\frac{\sqrt{3}}{4}\). Cosinus kąta o mierze \(\alpha\) jest równy:
Zadanie 19. (4pkt) W trapezie prostokątnym \(ABCD\) dłuższa podstawa \(AB\) ma długość \(7,5\). Krótsza przekątna \(AC\) ma długość równą \(6\) i dzieli trapez na dwa trójkąty prostokątne (zobacz rysunek).
Oblicz pole trapezu \(ABCD\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów.
Kluczem do sukcesu jest dostrzeżenie, że trójkąty \(ACD\) i \(ABC\) są podobne. Skąd to wiemy? Widzimy, że obydwa trójkąty mają kąt prosty. W dodatku kąty \(ACD\) i \(CAB\) to są naprzemianległe, więc mają one jednakową miarę np. \(\alpha\). Tym samym i trzecie kąty w tych trójkątach będą miały tą samą miarę, czyli wynika to wprost z cechy kąt-kąt-kąt.
Krok 2. Obliczenie skali podobieństwa.
Możemy od razu obliczyć skalę podobieństwa naszych trójkątów. Jeśli przyjmiemy, że duży trójkąt \(ABC\) jest trójkątem podstawowym, a trójkąt \(ACD\) jest trójkątem podobnym, to skala podobieństwa wyniesie:
$$k=\frac{6}{7,5} \\
k=0,8$$
Krok 3. Obliczenie długości boku \(BC\).
Korzystając z twierdzenia Pitagorasa w trójkącie \(ABC\), możemy zapisać, że:
$$|BC|^2+6^2=7,5^2 \\
|BC|^2+36=56,25 \\
|BC|^2+=20,25 \\
|BC|=4,5 \quad\lor\quad |BC|=-4,5$$
Długość boku musi być oczywiście dodatnia, zatem zostaje nam \(|BC|=4,5\).
Krok 4. Obliczenie długości \(AD\) oraz \(DC\).
Skoro skala podobieństwa naszych trójkątów wynosi \(k=0,8\) i znamy wszystkie długości trójkąta \(ABC\), to tym samym możemy obliczyć długości przyprostokątnych w trójkącie \(ACD\), które są górną podstawą oraz wysokością naszej figury. Trzeba tylko uważać, by do obliczeń brać odpowiednie długości boków, które są bokami odpowiadającymi w danych figurach:
$$|AD|=k\cdot|BC| \\
|AD|=0,8\cdot4,5 \\
|AD|=3,6$$
$$|DC|=k\cdot|AC| \\
|DC|=0,8\cdot6 \\
|DC|=4,8$$
Krok 5. Obliczenie pola trapezu.
Znamy już wszystkie potrzebne długości do obliczenia pola trapezu, zatem:
$$P=\frac{1}{2}(a+b)\cdot h \\
P=\frac{1}{2}(7,5+4,8)\cdot3,6 \\
P=\frac{1}{2}\cdot12,3\cdot3,6 \\
P=22,14$$
Zadanie 20. (1pkt) Dany jest okrąg o środku w punkcie \(S\) i promieniu \(6\). Miara kąta wpisanego \(ACB\) jest równa \(60°\) (zobacz rysunek).
Długość łuku \(AB\), na którym oparty jest kąt wpisany \(ACB\), jest równa:
Zadanie 21. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x, y)\) punkty \(A=(-2,-1)\) oraz \(C=(3,4)\) są przeciwległymi wierzchołkami kwadratu \(ABCD\). Długość boku kwadratu \(ABCD\) jest równa:
Zadanie 22. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x, y)\) dana jest prosta \(k\) o równaniu \(y=-7x+3\). Prosta \(l\) jest równoległa do prostej \(k\) i przecina oś \(Oy\) w punkcie \((0,6)\). Punkt o współrzędnych \((1,p)\) należy do prostej \(l\). Liczba \(p\) jest równa:
Zadanie 23. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x, y)\) dane są cztery okręgi: \(o_{1}, o_{2}, o_{3}, o_{4}\), o równaniach:
\(o_{1}=(x-1)^2+(y-2)^2=1\)
\(o_{2}=(x+1)^2+(y+2)^2=9\)
\(o_{3}=(x-3)^2+(y-4)^2=4\)
\(o_{4}=(x+3)^2+(y+4)^2=16\)
Okręgiem, który nie ma żadnego punktu wspólnego z osiami układu współrzędnych \((x, y)\), jest:
Zadanie 24. (1pkt) Podstawą ostrosłupa prawidłowego czworokątnego jest kwadrat o boku długości \(4\). Ściana boczna tego ostrosłupa jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod takim kątem \(\alpha\), że \(tg\alpha=3\). Wysokość tego ostrosłupa jest równa:
Zadanie 25. (1pkt) Długości trzech krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka prostopadłościanu są trzema kolejnymi parzystymi liczbami naturalnymi. Najdłuższa krawędź tego prostopadłościanu ma długość \(p\). Objętość tego prostopadłościanu jest równa:
Zadanie 26. (2pkt) Objętość stożka o wysokości \(2\) jest równa \(8\pi\). Oblicz miarę kąta rozwarcia tego stożka. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości promienia podstawy.
Znamy wysokość naszej bryły, wiemy też jest jaka jest jej objętość, a to pozwoli nam obliczyć pole podstawy:
$$V=\frac{1}{3}P_{p}\cdot H \\
8\pi=\frac{1}{3}P_{p}\cdot2 \\
4\pi=\frac{1}{3}P_{p} \\
P_{p}=12\pi$$
W podstawie stożka mamy koło, którego pole wyrażamy wzorem \(P=\pi r^2\). Skoro tak, to możemy bez problemu obliczyć promień podstawy naszego stożka:
$$\pi r^2=12\pi \\
r^2=12 \\
r=\sqrt{12} \quad\lor\quad r=-\sqrt{12}$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, ponieważ promień musi być liczbą dodatnią, zatem zostaje nam \(r=\sqrt{12}\), co możemy jeszcze rozpisać jako \(r=\sqrt{4\cdot3}=2\sqrt{3}\).
Krok 2. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Aby obliczyć miarę kąta rozwarcia tego stożka, dobrze będzie zacząć od narysowania prostego szkicu całej tej sytuacji:
Krok 3. Obliczenie kąta rozwarcia stożka.
Powinniśmy dostrzec, że na rysunku powstał nam trójkąt prostokątny o kątach \(30°, 60°, 90°\). Skąd to wiemy? Jedna przyprostokątna (wysokość stożka) ma długość \(2\), a druga przyprostokątna (promień podstawy) jest \(\sqrt{3}\) razy większa i ma długość \(2\sqrt{3}\). Jest to właśnie charakterystyczna cecha trójkątów o kątach \(30°, 60°, 90°\). Jeśli tego nie dostrzegamy, to odpowiednie miary kątów możemy obliczyć z użyciem funkcji trygonometrycznych, w tym przypadku z tangensa.
Skoro tak, to interesujący nas górny kąt \(\alpha\) (który jest połową kąta rozwarcia stożka), ma miarę \(60°\). Kąt rozwarcia stożka będzie kątem dwa razy większym, czyli tym samym będzie miał on miarę \(120°\).
Zadanie 27. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych pięciocyfrowych nieparzystych, w których zapisie dziesiętnym występują wyłącznie cyfry \(0, 1, 2, 3\) (np. \(12303, 11111\)), jest:
Zadanie 28. (2pkt) Dane są dwa zbiory: \(C=\{1, 2, 3, 4, 5, 6\}\) oraz \(D=\{7, 8, 9, 10\}\). Losujemy jedną liczbę ze zbioru \(C\), a następnie losujemy jedną liczbę ze zbioru \(D\). Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że wylosujemy liczby, których iloczyn będzie podzielny przez \(4\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Skoro w pierwszym zbiorze mamy \(6\) liczb, a w drugim zbiorze tylko \(4\), to zgodnie z regułą mnożenia, liczba zdarzeń elementarnych będzie równa:
$$|Ω|=6\cdot4=24$$
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym są takie pary liczb, których iloczyn będzie podzielny przez \(4\). Wypiszmy zatem interesujące nas kombinacje:
$$(1,8); \\
(2,8);(2;10); \\
(3,8); \\
(4,7);(4,8);(4,9);(4,10); \\
(5,8); \\
(6,8);(6;10)$$
W związku z tym zdarzeń sprzyjających mamy \(|A|=11\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{11}{24}$$
Zadanie 29. (2pkt) Do szkolnego koła czytelniczego należy \(50\) uczniów. Opiekun koła zebrał dane dotyczące liczby książek przeczytanych przez tych uczniów w listopadzie 2024 roku. W poniższej tabeli przedstawiono wyniki zebrane przez opiekuna.
Uzupełnij zdania. Wpisz odpowiednie liczby w wykropkowanych miejscach, aby zdania były prawdziwe.
1. Średnia arytmetyczna liczby przeczytanych książek w tej grupie uczniów jest równa \(.......\)
2. Mediana liczby przeczytanych książek w tej grupie uczniów jest równa \(.......\)
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Średnią arytmetyczną obliczymy wymnażając liczbę książek przez liczbę uczniów i dzieląc to przez sumę wszystkich uczniów, zatem:
$$śr=\frac{4\cdot5+5\cdot8+6\cdot12+7\cdot13+8\cdot12}{5+8+12+13+12} \\
śr=\frac{20+40+72+91+96}{50} \\
śr=\frac{319}{50} \\
śr=6,38$$
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Mamy \(50\) uczniów, a więc jest to parzysta liczba. To oznacza, że mediana będzie równa średniej arytmetycznej dwóch środkowych wyników, czyli \(a_{25}\) oraz \(a_{26}\).
Gdybyśmy uporządkowali liczbę przeczytanych książek w porządku niemalejącym, to mielibyśmy ciąg liczb typu:
$$4,4,4,4,4,5,5,...$$
Obrazowo rzecz ujmując, musimy teraz ustalić, jakie liczby będą na pozycji numer \(25\) i \(26\). Widzimy, że uczniów, którzy przeczytali \(6\) lub mniej książek jest \(5+8+12=25\). Czyli ten \(25\)-ty uczeń przeczytał \(6\) książek, a \(26\)-ty przeczytał już \(7\) książek. To oznacza, że mediana będzie równa:
$$m=\frac{6+7}{2} \\
m=\frac{13}{2} \\
m=6,5$$
Zadanie 30. (4pkt) Rozważamy wszystkie prostopadłościany \(ABCDEFGH\), w których krawędź \(AE\) jest \(3\) razy dłuższa od krawędzi \(AB\), a suma długości wszystkich dwunastu krawędzi prostopadłościanu jest równa \(48\) (zobacz rysunek). Niech \(P(x)\) oznacza funkcję pola powierzchni całkowitej takiego prostopadłościanu w zależności od długości \(x\) krawędzi \(AB\).
Wyznacz wzór i dziedzinę funkcji \(P\). Oblicz długość \(x\) krawędzi \(AB\) tego z rozważanych prostopadłościanów, którego pole powierzchni całkowitej jest największe. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie równań.
Przyjmijmy, że \(|AB|=x\), a tym samym \(|AE|=3x\). Dodatkowo oznaczmy trzecią krawędź \(|AD|=y\). Z treści zadania wynika, że suma wszystkich długości krawędzi jest równa \(48\), zatem:
$$4\cdot x+4\cdot y+4\cdot3x=48 \\
4x+4y+12x=48 \\
4y+16x=48 \\
4y=48-16x \\
y=12-4x$$
Pole powierzchni całkowitej moglibyśmy obliczyć jako:
$$P=2\cdot(x\cdot y+x\cdot3x+y\cdot3x) \\
P=2\cdot(xy+3x^2+3xy) \\
P=2\cdot(3x^2+4xy) \\
P=6x^2+8xy$$
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji \(P(x)\).
Kluczem do sukcesu będzie zapisanie pola powierzchni w postaci funkcji z jedną zmienną, czyli zmienną \(x\). Aby tego dokonać, podstawmy wartość \(y\) z równania \(y=12-4x\) do równania \(P=6x^2+8xy\), zatem:
$$P=6x^2+8x\cdot(12-4x) \\
P=6x^2+96x-32x^2 \\
P=-26x^2+96x$$
Otrzymaliśmy informację, że pole powierzchni całkowitej można opisać wyrażeniem \(-26x^2+96x\). Całość możemy potraktować tak jak funkcję kwadratową (dla jakiejś wartości \(x\) otrzymamy konkretną wartość \(P\)). Tym samym moglibyśmy zapisać, że \(P(x)=-26x^2+96x\).
Krok 3. Zapisanie założeń.
Wszystkie długości krawędzi muszą być większe od zera, zatem:
$$x\gt0 \quad\land\quad 3x\gt0 \quad\land\quad 12-4x\gt0 \\
x\gt0 \quad\land\quad x\gt0 \quad\land\quad -4x\gt-12 \\
x\gt0 \quad\land\quad x\gt0 \quad\land\quad x\lt3$$
Zwróć uwagę, że przy nierówności \(-4x\gt-12\) kiedy dzieliliśmy obydwie strony przez \(-4\), trzeba było zmienić znak nierówności na przeciwny. Otrzymane wyniki oznaczają, że nasz \(x\) musi być większy od zera i mniejszy od \(3\), zatem dziedziną tej funkcji będzie \(x\in(0,3)\).
Krok 4. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Wykresem funkcji kwadratowej jest parabola, a tutaj ta parabola będzie mieć ramiona skierowane do dołu (bo współczynnik \(a=-26\)). Sytuacja będzie więc wyglądać następująco (zwróć uwagę, że na pionowej osi nie mamy \(y\), tylko pole \(P\)):
Chcemy się dowiedzieć, dla jakiego \(x\) to pole \(P\) będzie największe, a wiemy, że parabola skierowana ramionami do dołu osiągnie swoją największą wartość w wierzchołku. Obliczmy zatem dla jakiej długości \(x\) ta największa wartość jest przyjmowana, a pomoże nam w tym wzór na współrzędną \(x_{W}\) wierzchołka paraboli:
$$x_{W}=\frac{-b}{2a} \\
x_{W}=\frac{-96}{2\cdot(-26)} \\
x_{W}=\frac{-96}{-52} \\
x_{W}=\frac{24}{13}$$
Otrzymany wynik mieści się w wyznaczonej wcześniej dziedzinie funkcji, a to oznacza, że pole powierzchni całkowitej graniastosłupa będzie największe, gdy \(x=\frac{24}{13}\).
Poprzednie
Zakończ
Następne