Matura poprawkowa z matematyki (poziom podstawowy) - Sierpień 2024 (stara matura - formuła 2015)
Zadanie 5. (1pkt) Zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności \(\dfrac{3(6-x)}{17}\le3\) jest przedział:
A. \((-\infty,-11)\)
B. \((-\infty,-11\rangle\)
C. \((-11,+\infty)\)
D. \(\langle-11,+\infty)\)
Wyjaśnienie:
Jednym z pierwszych kroków jaki powinniśmy poczynić przy rozwiązywaniu takich nierówności jest pozbycie się samej formy ułamka. W tym celu trzeba będzie przemnożyć obydwie strony nierówności przez \(17\), a całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$\frac{3(6-x)}{17}\le3 \\
\frac{18-3x}{17}\le3 \\
18-3x\le51 \\
-3x\le33 \quad\bigg/:(-3) \\
x\ge-11$$
Zwróć uwagę, że dzieląc obydwie strony nierówności przez liczbę ujemną trzeba było zmienić znak na przeciwny. Otrzymany wynik oznacza, że interesują nas liczby, które są większe lub równe \(-11\), więc poszukiwanym przedziałem rozwiązań będzie \(\langle-11,+\infty)\).
Zadanie 7. (1pkt) Równanie \(\dfrac{x(x+5)(2-x)}{2x+4}=0\) w zbiorze liczb rzeczywistych ma dokładnie:
A. dwa rozwiązania: \((-5)\) oraz \(2\)
B. dwa rozwiązania: \((-5)\) oraz \(0\)
C. trzy rozwiązania: \((-5)\), \(0\) oraz \(2\)
D. cztery rozwiązania: \((-5)\), \((-2)\), \(0\) oraz \(2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie założeń.
Mamy równanie wymierne, czyli takie, w którego mianowniku znalazła się niewiadoma \(x\). W związku z tym, iż na matematyce nie istnieje dzielenie przez zero, to wartość mianownika musi być różna od zera, stąd też:
$$2x+4\neq0 \\
2x\neq-4 \\
x\neq-2$$
Krok 2. Rozwiązanie równania.
Teraz możemy przystąpić do rozwiązywania, a całość zaczynamy od standardowego wymnożenia obydwu stron przez wartość w mianowniku, zatem:
$$\frac{x(x+5)(2-x)}{2x+4}=0 \quad\bigg/\cdot(2x+4) \\
x(x+5)(2-x)=0$$
Otrzymaliśmy postać iloczynową. Aby wartość wyrażenia po lewej stronie była równa zero, to albo to co stoi przed nawiasem jest równe zero, albo któryś z nawiasów jest równy zero, zatem:
$$x=0 \quad\lor\quad x+5=0 \quad\lor\quad 2-x=0 \\
x=0 \quad\lor\quad x=-5 \quad\lor\quad x=2$$
Krok 3. Weryfikacja otrzymanych wyników.
Otrzymane wyniki musimy jeszcze zweryfikować z zapisanymi na początku założeniami. Okazuje się, że żadnego z rozwiązań nie musimy odrzucić, bo żadne nie jest równe \(-2\), stąd też możemy stwierdzić, że nasze równanie ma trzy rozwiązania: \((-5)\), \(0\) oraz \(2\).
Zadanie 8. (1pkt) Na rysunku, w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono interpretację geometryczną jednego z poniższych układów równań A–D.
Układem równań, którego interpretację geometryczną przedstawiono na rysunku, jest:
A. \(\begin{cases}
y=x+2 \\
y=2x-3
\end{cases}\)
B. \(\begin{cases}
y=-x+2 \\
y=2x-3
\end{cases}\)
C. \(\begin{cases}
y=x+2 \\
y=-2x-3
\end{cases}\)
D. \(\begin{cases}
y=-x+2 \\
y=2x+3
\end{cases}\)
Wyjaśnienie:
Nic nie stoi na przeszkodzie by wyznaczyć równania tych dwóch prostych (wystarczy odczytać z rysunku współrzędne dwóch punktów przez które taka prosta przechodzi i skorzystać albo ze wzoru z tablic albo z tak zwanej metody układu równań). Jednak w takich zadaniach bardzo często jesteśmy w stanie dojść do prawidłowej odpowiedzi analizując podany rysunek.
Po pierwsze powinniśmy dostrzec, że jedna prosta jest rosnąca, a druga malejąca. To oznacza, że jedna prosta powinna mieć dodatni współczynnik \(a\), natomiast druga powinna mieć ujemny. Odpada nam więc już pierwsza odpowiedź.
Po drugie - moglibyśmy dostrzec, że prosta malejąca przecina oś \(OY\) dla \(y=2\), co z kolei mówi nam, że ta prosta ma współczynnik \(b=2\). Ograniczamy się więc już tylko do odpowiedzi B oraz D. Prosta rosnąca przecina oś \(OY\) dla \(y=-3\) i tym samym mamy już pewność, że interesującym nas układem równań jest ten z odpowiedzi B.
Zadanie 11. (1pkt) Pusta bańka na mleko o pojemności \(10\) litrów ma masę \(6,5 kg\). Jeden litr mleka ma masę \(1,03 kg\). Niech \(x\) oznacza liczbę litrów mleka w tej bańce, a \(g(x)\) oznacza wyrażoną w kilogramach masę bańki wraz z mlekiem, gdzie \(x\in\langle0,10\rangle\).
Największa wartość funkcji \(g\) jest równa:
A. \(16,8\)
B. \(15,8\)
C. \(11,3\)
D. \(10,3\)
Wyjaśnienie:
Z treści zadania wynika, że do bańki zmieści się maksymalnie \(10\) litrów mleka. Waga tego mleka (w kilogramach) będzie zatem równa:
$$10\cdot1,03=10,3$$
Do tego musimy doliczyć masę samej bańki, która jest równa \(6,5 kg\). Tym samym cała pełna bańka, a tym samym największa wartość funkcji \(g\), będzie równa:
$$10,3+6,5=16,8$$
Zadanie 12. (1pkt) Pusta bańka na mleko o pojemności \(10\) litrów ma masę \(6,5 kg\). Jeden litr mleka ma masę \(1,03 kg\). Niech \(x\) oznacza liczbę litrów mleka w tej bańce, a \(g(x)\) oznacza wyrażoną w kilogramach masę bańki wraz z mlekiem, gdzie \(x\in\langle0,10\rangle\).
Funkcja \(g\) jest określona wzorem:
A. \(g(x)=6,5x+1,03\)
B. \(g(x)=1,03x+10\)
C. \(g(x)=10x+1,03\)
D. \(g(x)=1,03x+6,5\)
Wyjaśnienie:
Masa mleka jest równa \(1,03\cdot x\), czyli po prostu \(1,03x\). Do tego dochodzi nam stała masa samej bańki, która jest równa \(6,5\) kilograma. Możemy więc zapisać, że funkcja \(g\) będzie określona wzorem \(g(x)=1,03x+6,5\).
Zadanie 13. (1pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) przedstawiono fragment paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej \(f\) (zobacz rysunek). Wierzchołek tej paraboli oraz punkty przecięcia paraboli z osią \(Ox\) układu współrzędnych mają obie współrzędne całkowite.
Zbiorem wartości funkcji \(f\) jest przedział:
A. \((-\infty, -2\rangle\)
B. \(\langle1, +\infty)\)
C. \(\langle-1, 3\rangle\)
D. \(\langle-2, +\infty)\)
Wyjaśnienie:
Zbiór wartości odczytujemy z osi \(OY\). Widzimy wyraźnie, że funkcja przyjmuje wartości od \(-2\), aż do nieskończoności, więc zbiorem wartości będzie przedział \(\langle-2, +\infty)\).
Zadanie 30. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(x(x+2)\le3\)
Odpowiedź
\(x\in\langle-3;1\rangle\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie nierówności do postaci ogólnej.
Rozwiązywanie nierówności powinniśmy zacząć od przeniesienia wszystkich wyrazów na lewą stronę, wykonując przy okazji mnożenie z lewej strony, a całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$x(x+2)\le3 \\
x^2+2x-3\le0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=1,\;b=2,\;c=-3\)
$$Δ=b^2-4ac=2^2-4\cdot1\cdot(-3)=4-(-12)=4+12=16 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{16}=4$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2-4}{2\cdot1}=\frac{-6}{2}=-3 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2+4}{2\cdot1}=\frac{2}{2}=1$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Współczynnik kierunkowy \(a\) jest dodatni, więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry. Zaznaczamy więc na osi wyznaczone miejsca zerowe \(x=-3\) oraz \(x=1\) (kropki będą zamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\le\)) i rysujemy parabolę:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas wyniki mniejsze lub równe zero, zatem interesuje nas to co znalazło się pod osią (wraz z zamalowanymi kropkami). To oznacza, że rozwiązaniem tej nierówności jest przedział:
$$x\in\langle-3;1\rangle$$
Zadanie 31. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) i dla każdej liczby rzeczywistej \(y\) takich, że \(x\neq2y\), prawdziwa jest nierówność \(x^2+4y^2-4\gt4(xy-1)\).
Odpowiedź
Można doprowadzić do postaci \((x-2y)^2\gt0\)
Wyjaśnienie:
Kluczem do sukcesu będzie umiejętne przekształcenie podanej nierówności, a następnie "zwinięcie" zapisu z wykorzystaniem wzoru skróconego mnożenia \((a-b)^2=a^2-2ab+b^2\). Całość będzie wyglądać następująco:
$$x^2+4y^2-4\gt4(xy-1) \\
x^2+4y^2-4\gt4xy-4 \\
x^2-4xy+4y^2\gt0 \\
(x-2y)^2\gt0$$
Z treści zadania wynika, że \(x\neq2y\), więc wartość którą otrzymaliśmy w nawiasie jest na pewno różna od zera. Podnosząc dowolną liczbę rzeczywistą (różną od zera) do kwadratu, otrzymamy zawsze dodatni wynik, co należało właśnie udowodnić.
Zadanie 32. (2pkt) Funkcja liniowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=\frac{\sqrt{3}}{3}x-3\). W układzie współrzędnych \((x,y)\) wykres funkcji \(y=f(x)\) jest prostą, która jest nachylona do osi \(Ox\) pod kątem ostrym \(\alpha\) i przecina oś \(Oy\) w punkcie \(P\). Oblicz sinus kąta \(\alpha\) oraz drugą współrzędną punktu \(P\).
Odpowiedź
\(sin\alpha=\frac{1}{2}\) oraz \(y_{P}=-3\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie miary kąta \(\alpha\).
W tym zadaniu trzeba było skorzystać z rzadko stosowanej własności wzorów funkcji liniowych. Współczynnik kierunkowy \(a\) jest równy tangensowi kąta nachylenia prostej do osi \(Ox\). Mówiąc wprost, z własności funkcji liniowych wynika, że:
$$tg\alpha=\frac{\sqrt{3}}{3}$$
Z tablic trygonometrycznych możemy odczytać, że tangens przyjmuje taką wartość dla kąta o mierze \(30°\).
Krok 2. Obliczenie wartości sinusa.
Celem zadania jest podanie sinusa naszego kąta, czyli w tym przypadku sinusa kąta \(30°\). Z tablic trygonometrycznych możemy odczytać, że \(sin30°\) jest równy \(\frac{1}{2}\) i taka też będzie nasza odpowiedź.
Krok 3. Obliczenie drugiej współrzędnej punktu \(P\).
Celem zadania jest obliczenie jeszcze drugiej współrzędnej punktu \(P\) (szukamy tylko drugiej współrzędnej, bo skoro punkt \(P\) jest miejscem przecięcia się z osią \(Oy\) to wiadomo, że pierwsza współrzędna to \(x=0\)). Aby poznać tę współrzędną, wystarczy pamiętać, że ta druga współrzędna będzie równa współczynnikowi \(b\) naszej funkcji liniowej, czyli od ręki moglibyśmy zapisać, że \(y_{B}=-3\). Jeśli nie pamiętamy o tej własności, możemy podstawić po prostu \(x=0\) do wzoru funkcji:
$$f(0)=\frac{\sqrt{3}}{3}\cdot0-3 \\
f(0)=-3$$
Zadanie 33. (2pkt) Ciąg \((a_{1}, a_{2}, a_{3}, a_{4})\) jest arytmetyczny. Suma pierwszego i drugiego wyrazu jest o \(12\) większa od sumy trzeciego i czwartego wyrazu tego ciągu. Oblicz różnicę tego ciągu.
Wyjaśnienie:
Z treści zadania wynika, że możemy ułożyć następujące równanie:
$$a_{1}+a_{2}=a_{3}+a_{4}+12$$
Korzystając teraz z własności ciągów arytmetycznych (lub po prostu ze wzoru na \(n\)-ty wyraz ciągu), możemy rozpisać nasze wyrazy w taki sposób, by zawsze odnosić się do wybranego wyrazu np. pierwszego. Przykładowo możemy rozpisać, że \(a_{2}=a_{1}+r\) lub że \(a_{4}=a_{1}+3r\). Otrzymamy wtedy taką oto sytuację:
$$a_{1}+a_{1}+r=a_{1}+2r+a_{1}+3r+12 \\
2a_{1}+r=2a_{1}+5r+12 \\
-4r=12 \\
r=-3$$
Zadanie 34. (2pkt) Podstawy trapezu prostokątnego \(ABCD\) mają długości: \(|AB|=12\) oraz \(|CD|=6\). Wysokość \(AD\) tego trapezu ma długość \(24\). Na odcinku \(AD\) leży punkt \(E\) taki, że \(|\sphericalangle BEA|=|\sphericalangle CED|\) (zobacz rysunek).
Oblicz długość odcinka \(BE\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie trójkątów podobnych i ustalenie skali podobieństwa.
Powinniśmy dostrzec, że trójkąty \(ABE\) oraz \(DCE\) są trójkątami podobnymi na podstawie cechy kąt-kąt-kąt (mają one jednakowy kąt przy wierzchołku \(E\) oraz są trójkątami prostokątnymi, więc i miara trzeciego kąta jest jednakowa). Wiemy, że analogiczne dwa boki mają długości odpowiednio: \(12\) oraz \(6\), więc jeśli przyjmiemy, że mniejszy trójkąt \(DCE\) jest trójkątem podstawowym, a większy \(ABE\) jest podobnym, to skala podobieństwa będzie równa:
$$k=\frac{12}{6} \\
k=2$$
Oczywiście moglibyśmy też przyjąć to podobieństwo na odwrót, co sprawiłoby, że \(k=\frac{1}{2}\) i wtedy konsekwentnie trzeba byłoby właśnie tę skalę brać do dalszych obliczeń.
Krok 2. Obliczenie długości boku \(AE\).
Ustaliliśmy już, że większy trójkąt ma boki \(2\) razy większe od mniejszego. Jeśli więc oznaczylibyśmy bok \(DE\) jako \(x\), to bok \(AE\) miałby długość \(2x\). Z treści zadania wynika, że suma tych boków jest równa \(24\), zatem:
$$x+2x=24 \\
3x=24 \\
x=8$$
Tym samym możemy stwierdzić, że \(|DE|=8\) oraz \(|AE|=2\cdot8=16\).
Krok 3. Obliczenie długości odcinka \(BE\).
Spójrzmy na trójkąt \(ABE\). Jest to trójkąt prostokątny, w którym znamy długości dwóch boków: \(12\) oraz \(16\). Poszukiwany bok \(BE\) jest przeciwprostokątną tego trójkąta, zatem z pomocą przyjdzie nam twierdzenie Pitagorasa:
$$12^2+16^2=|BE|^2 \\
144+256=|BE|^2 \\
400=|BE|^2 \\
|BE|=20 \quad\lor\quad |BE|=-20$$
Długość boku musi być oczywiście dodatnia, zatem zostaje nam \(|BE|=20\).
Zadanie 35. (2pkt) Dane są dwa zbiory: \(C={0, 4, 5, 7, 9}\) oraz \(D={1, 2, 3}\). Losujemy jedną liczbę ze zbioru \(C\), a następnie losujemy jedną liczbę ze zbioru \(D\). Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że suma wylosowanych liczb będzie większa od \(9\).
Odpowiedź
\(p=\frac{4}{15}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Losujemy jedną z pięciu liczb z pierwszego zbioru i jedną z trzech liczb drugiego wzoru, zatem zgodnie z regułą mnożenia wszystkich zdarzeń elementarnych będziemy mieć \(|Ω|=5\cdot3=15\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Chcemy, by suma wylosowanych liczb była większa od \(9\). Wypiszmy zatem pasujące pary liczb, które taką sumę dadzą. Nie będzie to trudne, bo wystarczy zauważyć, że z liczbami \(0\), \(4\) oraz \(5\) nie utworzymy żadnej takiej pary.
$$(7,3); (9,1); (9,2); (9,3)$$
Są więc tylko \(4\) takie pary, a to oznacza, że \(|A|=4\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{4}{15}$$
Zadanie 36. (5pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) przekątne równoległoboku \(ABCD\) przecinają się w punkcie \(S=(9,11)\). Bok \(AB\) tego równoległoboku zawiera się w prostej o równaniu \(y=\frac{1}{2}x-1\), a bok \(AD\) zawiera się w prostej o równaniu \(y=2x-4\). Oblicz współrzędne wierzchołka \(B\) oraz długość odcinka \(BS\).
Odpowiedź
\(B=(6;2)\) oraz \(|BS|=3\sqrt{10}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Narysujmy sobie przynajmniej szkic tej całej sytuacji, tak aby potem mieć lepszy obraz tego co trzeba będzie za chwilę policzyć. Sytuacja z treści zadania wygląda mniej więcej w ten sposób:
Krok 2. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(A\).
Punkt A jest miejscem przecięcia się dwóch prostych podanych w treści zadania. Z geometrycznej interpretacji układu równań wynika, że poznamy współrzędne punkt \(A\) w momencie, gdy rozwiążemy następujący układ równań:
\begin{cases}
y=\frac{1}{2}x-1 \\
y=2x-4
\end{cases}
Korzystając z metody podstawiania, otrzymamy następujące równanie:
$$\frac{1}{2}x-1=2x-4 \\
-1,5x-1=-4 \\
-1,5x=-3 \\
x=2$$
Znamy już pierwszą współrzędną punktu \(A\). Aby poznać drugą współrzędną, wystarczy podstawić obliczone przed chwilą \(x=2\) do jednego z równań z układu, np. do drugiego:
$$y=2\cdot2-4 \\
y=4-4 \\
y=0$$
To oznacza, że \(A=(2;0)\).
Krok 3. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(C\).
Przekątne równoległoboku przecinają się w połowie swojej długości, więc punkt \(S\) jest środkiem przekątnej \(AC\). Znamy współrzędne punktu \(A\), znamy też współrzędne środka \(S\), więc z poznaniem współrzędnych punktu \(C\) pomoże nam wzór na środek odcinka:
$$S=\left(\frac{x_{A}+x_{C}}{2};\frac{y_{A}+y_{C}}{2}\right)$$
Znając współrzędne obydwu punktów wystarczy podstawić te dane do wzoru. Dla przejrzystości obliczeń dobrze jest obliczyć sobie oddzielnie współrzędną iksową i igrekową:
$$x_{S}=\frac{x_{A}+x_{C}}{2} \\
9=\frac{2+x_{C}}{2} \\
18=2+x_{C} \\
x_{C}=16 \\
\quad \\
y_{S}=\frac{y_{A}+y_{C}}{2} \\
11=\frac{0+y_{C}}{2} \\
y_{C}=22$$
To oznacza, że \(C=(16;22)\).
Krok 4. Wyznaczenie równania prostej \(BC\).
Prosta \(BC\) będzie prostą równoległą do \(AD\), która będzie przechodzić przez wyznaczony przed chwilą punkt \(C\). Dwie proste są względem siebie równoległe tylko wtedy, gdy mają jednakowy współczynnik kierunkowy \(a\). Skoro prosta \(AD\) wyraża się równaniem \(y=2x-4\) to prosta \(BC\) będzie wyrażać się równaniem \(y=2x+b\). Brakujący współczynnik \(b\) poznamy podstawiając do tego wyrażenia współrzędne punktu \(C=(16;22)\), zatem:
$$22=2\cdot16+b \\
22=32+b \\
b=-10$$
Tym samym prosta \(BC\) wyraża się równaniem \(y=2x-10\).
Krok 5. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(B\).
Punkt B będzie miejscem przecięcia się prostej \(AB\) oraz wyznaczonej przed chwilą prostej \(BC\). Musimy więc postąpić podobnie jak przy wyznaczeniu współrzędnych punktu \(A\), czyli rozwiązać następujący układ równań:
\begin{cases}
y=\frac{1}{2}x-1 \\
y=2x-10
\end{cases}
Korzystając z metody podstawiania, otrzymamy:
$$\frac{1}{2}x-1=2x-10 \\
-1,5x-1=-10 \\
-1,5x=-9 \\
x=6$$
Aby poznać drugą współrzędną punktu \(B\), wystarczy podstawić \(x=6\) do jednego z równań z układu, np. drugiego:
$$y=2\cdot6-10 \\
y=12-10 \\
y=2$$
Tym samym możemy stwierdzić, że \(B=(6;2)\).
Krok 6. Obliczenie długości odcinka \(BS\).
Na sam koniec musimy jeszcze obliczyć długość odcinka \(BS\). Znamy współrzędne obydwu punktów \(B=(6;2)\) oraz \(S=(9;11)\), więc z pomocą przyjdzie nam wzór na długość odcinka:
$$|BS|=\sqrt{(x_{S}-x_{B})^2+(y_{S}-y_{B})^2} \\
|BS|=\sqrt{(9-6)^2+(11-2)^2} \\
|BS|=\sqrt{3^2+9^2} \\
|BS|=\sqrt{9+81} \\
|BS|=\sqrt{90} \\
|BS|=\sqrt{9\cdot10} \\
|BS|=3\sqrt{10}$$
Przynajmniej 41% (2pkt więcej mogę dostać jak zalicza mi obliczenia xd). Jest git
w 25 jest błąd
Na pewno jest dobrze ;)
Tak bo liczba ścian liczą wraz z podstawą, czyli 11+1. Więc wierzchołków też 12.
W 18 nie powinno być D?
Sugerujesz wynik równy 15, a to 15 to nie jest a3, tylko S3, czyli suma trzech początkowych wyrazów a1+a2+a3 ;)
W 25 nie powinno być czasem 13? Liczba ścian ma 12 wierzchołków ale jest jeszcze jeden wierzchołek na szczycie ostrosłupa czyli odp to 13 przynajmniej wg mnie
Ściany to nie tylko te ściany boczne, ale także podstawa :) Jest 12 ścian, czyli podstawa + 11 ścian bocznych
to powinni napisać wraz z podstawą, a nie ”domyśl się”
Ale to nie jest „domyśl się”, tylko zawsze ściany to wszystkie ściany ;) Przykładowo, jak mamy sześcian, to przecież mówimy że ma sześć ścian (cztery boczne oraz dwie podstawy), nawet nazwa wskazuje „sześć ścian”, a nie że ma cztery ściany :)
W 22 dla mnie jest 80
Ale to nawet z rysunku widać, że to będzie kąt większy od 90 stopni ;)
W 25 też bym zaznaczył 11, dlaczego tam jest 12? Udostępnisz obliczenia?
Mamy 12 ścian, czyli podstawa + 11 ścian bocznych. W podstawie tej bryły jest więc jedenastokąt. No a taki ostrosłup będzie miał w takim razie 11 wierzchołków na dole przy podstawie plus 1 na samej górze, czyli 12. Po prostu liczba wierzchołków ostrosłupa jest równa liczbie jego ścian ;)
A czy w 31 jak doszłam do przedostatniej linijki dostanę 1pkt bo nie napisałam słownie odp i tego nie zwinelam na koniec czyli zostawiłam tam było chyba( x-2xy+y)²>0
Wydaje mi się, że właśnie to zwinięcie będzie konieczne do uzyskania 1 punktu…
Czy jeśli w zadaniu obliczyłem sinus, ale nie skróciłem to dostanę 1 punkt? Wyszło mi pierwiastek z 3 dzielone przez 2 pierwiastki z 3.
Ale w którym zadaniu Ci tak wyszło? Wygląda na to, że to nie jest problem z samym skróceniem, tylko to będzie po prostu zły wynik ;)
W zadaniu 32. Zjadło mi numer… sorki
No to tutaj masz jakiś większy błąd niż tylko zwykłe skrócenie… Generalnie to zadanie jest za 2 punkty, więc 1 punkt dostaniesz np. wtedy, gdy zapiszesz poprawnie tą współrzędną punktu P lub gdy właśnie obliczysz dobrze tego sinusa ;)
Jeżeli w zadaniu 30 wykonałem prawidłowe obliczenia, a w odpowiedzi pomyliłem nawiasy to dostanę chociaż 1 punkt?
Zdecydowanie tak ;)
Jezu dziękuję Ci z całego serca mam 23 punkty !!<3
Gratulacje, równiutkie 50%, czyli pewnie zdana matura – o to właśnie chodzi! :)
Czy jak w zadaniu 34 jak napisałem że trójkąty są podobne do siebie i w odpowiedzi dałem że EB =20 co jest prawidłowym wynikiem. A z obliczeń jest tak nabazgrane że sam nie wiem jak mi to wyszło to dostanę 2pkt.
Są szanse ;)
Ile pkt trzeba mieć na te pełne 30%?
Było 46 punktów do zdobycia, więc aby przekroczyć próg 30% trzeba mieć minimum 14 punktów :)
Czy jak w zadniu 29 napisalam ze odpowiedz to 4/15, czyli 2.6666… to mi to zalicza ?
No ale 4/15 to niestety nie jest 2,666…. No ciekawe, obawiam się, że jeden punkt będzie za to potrącony.
Jeśli w zadaniu 34 dałem samą odpowiedź to zaliczą mi punkt?
No ale skąd znasz tą prawidłową odpowiedź? Moim zdaniem niestety punktu nie będzie…
Taak!
Jeśli wszystkie odpowiedzi się tutaj zgadzają, to udało mi się zdać idealnie na 14 punktów czyli 30%!
Szkoda, że dopiero za 3 podejściem..
Wszystkie przedmioty poszły bez problemu za pierwszym razem jedynie z Matematyką ciężko mi było sobie poradzić, bo próbuję za dużo myśleć i analizować przy tych zadaniach, a potem wychodziły mi jakieś kwiatki w odpowiedziach lub obliczeniach :p
Dziękuję za tworzenie tej strony, nauka tutaj naprawdę wiele mi pomogła w tym roku.
Jak to mówią – do trzech razy sztuka ;) Trzymam kciuki, by koniec końców było to właśnie 14, a może i więcej punktów, no i dziękuję Ci za wspólną naukę! :)
Czy będą też wyjaśnienia ? :)
P.s. Uczyłam się z Twojego kursu maturalnego i pomimo moich zerowych predyspozycji do matematyki, była dla mnie zrozumiała! Pozdrawiam serdecznie
Będą :) Najpierw robiłem wyjaśnienia dla nowej formuły (można tam zajrzeć, bo zdecydowana większość zadań się powtarza). No i dziękuję za wspólną naukę z kursem – cieszę się, że mogłem pomóc! :)
1.Czy jeśli w zadaniu 35 zrobiłam dwa drzewka, ale odpowiedź wyszła mi błędna, jest szansa, że dostanę chociaż jeden punkt?
2.Czy jeśli w 33 zadaniu zamiast -3 dałam odpowiedź 3 jest szansa na punkt?
Jeśli drzewka są poprawne, to punkt powinien być ;) Co do tej różnicy ciągu równej -3, to dużo zależy od tego z czego ten błąd wynika. Jeśli jest to pomyłka rachunkowa to punkt powinien być ;)
Skąd w 35 dwa drzewka? Ja zrobiłem ten większy ciąg liczb do tego mniejszego i wyszło mi idealnie, z każdą sekunda boję się że braknie mi jednego punktu
Czy jeśli w zadaniu 35 obliczyłam poprawnie tylko krok drugi, a reszta jest bledna to czy jakimś cudem mogę liczyć na 1 pkt?
Jak najbardziej!
Cześć
Czy jeżeli w zadaniu 33 wyszła mi odpowiedź 3 bo źle zrozumiałem treść zadania to mam szansę chociaż na 1 pkt?
Pozdrawiam
To, że masz zły wynik to jest mały problem. Ważniejsze jest to, co tam realnie liczyłeś ;) Jeśli zapisałeś równanie podobne do mojego i tylko masz zły wynik ze względu na błąd rachunkowy, to powinien być 1 punkt ;) Ale jeśli masz coś zupełnie innego/przypadkowego, no to punktu nie będzie.