Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Maj 2025 (stara matura)
Łącznie do zdobycia jest 50 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 180 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Dodatnia liczba \(a\) stanowi \(80\%\) liczby \(b\). Liczba \(b\) stanowi:
Zadanie 2. (1pkt) Liczba \((\sqrt{32}-\sqrt{2})^2\) jest równa:
Zadanie 3. (1pkt) Liczba \(\dfrac{5^{12}+5^{13}+5^{14}}{5^{12}}\) jest równa:
Zadanie 4. (1pkt) Liczba \(log_{3}108-2log_{3}2\) jest równa:
Zadanie 5. (1pkt) Dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) wartość wyrażenia \((3x+2)^2-(2x-3)^2\) jest równa wartości wyrażenia:
Zadanie 6. (1pkt) Dana jest nierówność
$$3-2(1-2x)\ge2x-17$$
Na którym rysunku poprawnie zaznaczono na osi liczbowej zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających powyższą nierówność?
Zadanie 7. (1pkt) Równanie \(2x(x+3)(x^2+25)=0\) w zbiorze liczb rzeczywistych ma dokładnie:
Zadanie 8. (1pkt) Na rysunku, w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
Dziedziną funkcji \(f\) jest przedział:
Zadanie 9. (1pkt) Na rysunku, w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
Funkcja \(f\) jest rosnąca w przedziale:
Zadanie 10. (1pkt) Funkcja liniowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=(3-m)x-4\). Funkcja \(f\) nie ma miejsca zerowego dla \(m\) równego:
Zadanie 11. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=(n+3)(n-5)\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\). Liczba wszystkich ujemnych wyrazów tego ciągu jest równa:
Zadanie 12. (1pkt) Dany jest ciąg geometryczny \((a_{n})\) określony dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\), w którym \(a_{1}=27\) oraz \(a_{2}=9\). Czwarty wyraz ciągu \((a_{n})\) jest równy:
Zadanie 13. (1pkt) Kąt \(\alpha\) jest ostry i spełnia warunek \(\sqrt{3}tg\alpha=2sin\alpha\). Cosinus kąta \(\alpha\) jest równy:
Zadanie 14. (1pkt) Dany jest trójkąt prostokątny \(ABC\), w którym bok \(BC\) jest przeciwprostokątną, przyprostokątna \(AB\) ma długość \(6\), a środkowa \(CD\) ma długość \(5\). Oznaczmy kąt \(ADC\) przez \(\alpha\), natomiast kąt \(ABC\) - przez \(\beta\) (zobacz rysunek)
Tangens kąta \(\alpha\) jest równy:
Zadanie 15. (1pkt) Dany jest trójkąt prostokątny \(ABC\), w którym bok \(BC\) jest przeciwprostokątną, przyprostokątna \(AB\) ma długość \(6\), a środkowa \(CD\) ma długość \(5\). Oznaczmy kąt \(ADC\) przez \(\alpha\), natomiast kąt \(ABC\) - przez \(\beta\) (zobacz rysunek)
Sinus kąta \(\beta\) jest równy:
Zadanie 16. (1pkt) Punkty \(A\), \(B\) oraz \(C\) leżą na okręgu o środku w punkcie \(O\). Miara kąta \(BCA\) jest równa \(50°\) (zobacz rysunek)
Miara kąta ostrego \(ABO\) jest równa:
Zadanie 17. (1pkt) W trójkącie równoramiennym \(ABC\) dane są: \(|AC|=|BC|=4\) i \(|AB|=3\). Na boku \(BC\), między punktami \(B\) i \(C\), wybrano taki punkt \(D\), że trójkąty \(ABC\) i \(BDA\) są podobne (zobacz rysunek).
Odcinek \(BD\) ma długość:
Zadanie 18. (1pkt) Dany jest trójkąt \(ABC\), w którym \(|AB|=11\), \(|BC|=12\) oraz \(|\sphericalangle ABC|=60°\) (zobacz rysunek).
Pole trójkąta \(ABC\) jest równe:
Zadanie 19. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) proste \(k\) oraz \(l\) są określone równaniami:
$$k:\quad y=(m-2)x+5 \\
l:\quad y=-4x+(m+3)$$
Proste \(k\) oraz \(l\) są równoległe, gdy liczba \(m\) jest równa:
Zadanie 20. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) dany jest kwadrat \(ABCD\), w którym \(A=(4,-1)\). Przekątne tego kwadratu przecinając się w punkie \(S=(1,3)\). Przekątna kwadratu \(ABCD\) ma długość:
Zadanie 21. (1pkt) Objętość sześcianu jest równa \(729\). Długość przekątnej tego sześcianu jest równa:
Zadanie 22. (1pkt) Dany jest ostrosłup prawidłowy czworokątny \(ABCDS\) o podstawie \(ABCD\). Długość krawędzi podstawy tego ostrosłupa jest równa \(10\). Wysokość tego ostrosłupa jest trzy razy dłuższa od krawędzi podstawy. Wysokość ściany bocznej poprowadzona z wierzchołka \(S\) do krawędzi podstawy \(AB\) tego ostrosłupa jest równa:
Zadanie 23. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych nieparzystych, w których zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jeden raz cyfra \(0\), jest:
Zadanie 24. (1pkt) W pudełku znajdują się wyłącznie kule białe i czerwone. Kule różnią się jedynie kolorem. Stosunek liczby kul białych do liczby kul czerwonych jest równy \(3:5\). Z pudełka losujemy jedną kulę. Prawdopodobieństwo wylosowania kuli białej jest równe:
Zadanie 25. (1pkt) Średnia arytmetyczna siedmiu liczb: \(1, 2, 3, 4, 5, x, y\), jest równa \(3\). Suma \(x+y\) jest równa:
Zadanie 26. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(3(2x^2+1)\lt11x\)
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie nierówności do postaci ogólnej.
Zanim zaczniemy liczyć deltę, musimy uporządokować cały zapis, doprowadzając nierówność do postaci ogólnej, zatem:
$$3(2x^2+1)\lt11x \\
6x^2+3\lt11x \\
6x^2-11x+3\lt0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=6,\;b=-11,\;c=3\)
$$Δ=b^2-4ac=(-11)^2-4\cdot6\cdot3=121-72=49 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{49}=7$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-11)-7}{2\cdot6}=\frac{11-7}{12}=\frac{4}{12}=\frac{1}{3} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-11)+7}{2\cdot6}=\frac{11+7}{12}=\frac{18}{12}=\frac{3}{2}$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Z racji tego, iż współczynnik kierunkowy \(a\) jest dodatni, to parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry. Zaznaczamy więc na osi wyznaczone miejsca zerowe \(x=\frac{1}{3}\) oraz \(x=\frac{3}{2}\) (kropki będą niezamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\lt\)) i rysujemy parabolę:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas wyniki mniejsze od zera, zatem interesuje nas to co znalazło się pod osią. To oznacza, że rozwiązaniem tej nierówności jest przedział:
$$x\in\left(\frac{1}{3}, \frac{3}{2}\right)$$
Zadanie 27. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej \(x\neq0\) i dla każdej liczby rzeczywistej \(y\) prawdziwa jest nierówność
$$5x^2+2y^2\gt2xy$$
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
$$5x^2+2y^2\gt2xy \\
5x^2-2xy+2y^2\gt0$$
I teraz najtrudniejsza część tego zadania. Powinniśmy dostrzec, że naszą nierówność da się rozbić w następujący sposób:
$$4x^2-4xy+y^2+x^2+2xy+y^2\gt0 \\
(2x-y)^2+(x+y)^2\gt0$$
Krok 2. Zakończenie dowodzenia.
Wiedząc, że \(x\neq0\) mamy pewność, że w przynajmniej jednym nawiasie otrzymamy liczbę różną od zera. Podniesienie dowolnej liczby (różnej od zera) do kwadratu daje wynik dodatni. Mamy więc sumę dwóch liczb nieujemnych, órych przynajmniej jedna będzie dodatnia, to pozwala stwierdzić, że wynik będzie na pewno większy od zera, co należało udowodnić.
Zadanie 28. (2pkt) Zarząd firmy wydzielił z budżetu kwotę \(1\;200\;000\) złotych łącznie na projekty badawcze dla dwóch zespołów: \(A\) i \(B\). W pierwszym półroczu realizacji tych projektów oba zespoły wykorzystały łącznie \(146\;700\) złotych - zespół \(A\) wykorzystał \(13\%\) przyznanych mu środków, a zespół \(B\) wykorzystał \(11\%\) przyznanych mu środków.
Oblicz kwotę przyznaną zespołowi \(A\) na realizację projektu badawczego.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Aby się nie pogubić podczas rozwiązywania, rozpiszmy sobie wszystko bardzo dokładnie:
\(x\) - kwota przyznana zespołowi \(A\)
\(0,13x\) - tyle pieniędzy wydał zespół \(A\)
\(1200000-x\) - kwota przyznana zespołowi \(B\)
\(0,11\cdot(1200000-x)=132000-0,11x\) - tyle pieniędzy wydał zespół \(B\)
Krok 2. Obliczenie kwoty przyznanej zespołowej \(A\).
Z treści zadania wynika, że suma dotychczasowych wydatków zespołu \(A\) i \(B\) wynosi \(146\;700\) złotych. Na podstawie zapisanych wcześniej oznaczeń możemy zapisać, że w takim razie:
$$0,13x+132000-0,11x=146700 \\
0,02x+132000=146700 \\
0,02x=14700 \\
x=735000$$
To oznacza, że zespół \(A\) otrzymał na projekt badawczy kwotę \(735\;000\) złotych.
Zadanie 29. (2pkt) Wyznacz wartość \(m\), dla której trzywyrazowy ciąg \((2m+11,\quad m^2+3,\quad 5-m)\) jest arytmetyczny.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie równania.
Z własności ciągów arytmetycznych wynika, że dla trzech kolejnych wyrazów ciągu zachodzi następująca równość:
$$a_{2}=\frac{a_{1}+a_{3}}{2}$$
Ten ciąg będzie więc arytmetyczny wtedy, gdy spełni powyższą równość. Podstawiając zatem znane nam wyrazy, otrzymamy:
$$m^2+3=\frac{2m+11+5-m}{2} \\
m^2+3=\frac{m+16}{2} \\
2m^2+6=m+16 \\
2m^2-m-10=0$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Powstało nam równanie kwadratowe, które musimy teraz rozwiązać. Jest to równanie w postaci ogólnej, więc z pomocą przyjdzie nam delta:
Współczynniki: \(a=2,\;b=-1,\;c=-10\)
$$Δ=b^2-4ac=(-1)^2-4\cdot2\cdot(-10)=1-(-80)=1+80=81 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{81}=9$$
$$m_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-1)-9}{2\cdot2}=\frac{1-9}{4}=\frac{-8}{4}=-2 \\
m_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-1)+9}{2\cdot2}=\frac{1+9}{4}=\frac{10}{4}=2,5$$
To oznacza, że ciąg będzie arytmetyczny, gdy \(m=-2\) oraz gdy \(m=2,5\).
Zadanie 30. (2pkt) Na diagramie przedstawiono wyniki sprawdziany z matematyki w pewnej klasie maturalnej liczącej \(24\) uczniów. Na osi poziomej podano oceny, które uzyskali uczniowie tej klasy, a na osi poziomej podano liczbę uczniów, którzy otrzymali daną ocenę.
Oblicz średnią arytmetyczną oraz medianę ocen uzyskanych z tego sprawdzianu przez uczniów tej klasy.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie średniej arytmetycznej.
Na podstawie danych z wykresu możemy stwierdzić, że średnia arytmetyczna otrzymanych ocen wyniesie:
$$śr=\frac{1\cdot1+3\cdot2+4\cdot3+4\cdot4+5\cdot+7\cdot6}{24} \\
śr=\frac{1+6+12+16+25+42}{24} \\
śr=\frac{102}{24} \\
śr=4,25$$
Krok 2. Obliczenie mediany.
Skoro jest parzysta liczba uczniów, to mediana będzie średnią arytmetyczną dwóch środkowych ocen. W naszym przypadku oznacza to, że kiedy ułożymy oceny uczniów od najsłabszej do najlepszej, to medianą będzie średnia arytmetyczna wyniku dwunastego i trzynastego ucznia.
Z diagramu możemy wywnioskować, że wypisując po kolei oceny, dwunasty uczeń otrzymał czwórkę, a trzynasty otrzymał piątkę. Stąd też mediana będzie równa:
$$m=\frac{4+5}{2} \\
m=\frac{9}{2}=4,5$$
Zadanie 31. (2pkt) Dane są dwa zbiory: \(X=\{1, 3, 5, 7, 9\}\) oraz \(Y=\{2, 4, 6, 8\}\). Losujemy jedną liczbę ze zbioru \(X\), a następnie losujemy jedną liczbę ze zbioru \(Y\) i tworzymy uporządkowaną parę liczb \((x,y)\), gdzie \(x\) jest liczbą wylosowaną ze zbioru \(X\) oraz \(y\) jest liczbą wylosowaną ze zbioru \(Y\).
Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że suma \(x+y\) wylosowanych liczb będzie liczbą podzielną przez \(3\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
W pierwszym zbiorze mamy pięć liczb, w drugim są cztery, zatem zgodnie z regułą mnożenia liczba zdarzeń elementarnych będzie równa: \(|Ω|=5\cdot4=20\)
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym są takie pary, których suma da wynik podzielny przez \(3\). Wypiszmy zatem interesujące nas pary:
$$(1;2), (1;8) \\
(3;6) \\
(5;4) \\
(7;2), (7;8) \\
(9;6)$$
W związku z tym zdarzeń sprzyjających mamy \(|A|=7\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{7}{20}$$
Zadanie 32. (4pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=ax^2+bx+c\). Zbiorem wartości funkcji \(f\) jest przedział \((-\infty, 6\rangle\). Parabola, która jest wykresem funkcji \(f\), przechodzi przez punkty \(A=(-1, 3)\) i \(B=(5, 3)\). Oblicz wartość współczynnika \(c\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Jeżeli zbiorem wartości funkcji jest przedział \((-\infty, 6\rangle\) to jest to dla nas informacja, że ramiona paraboli będą skierowane w dół, a najwyższa wartość funkcji (która zawsze jest przyjmowana w wierzchołku) jest równa \(6\). To prowadzi nas do wniosku, że \(q=6\).
Brakuje nam jeszcze znajomości pierwszej współrzędnej wierzchołka paraboli. Wyznaczymy ją z informacji na temat punktów \(A\) oraz \(B\). Tu trzeba zauważyć, że nasza funkcja przyjmuje wartość równą \(3\) zarówno dla argumentu \(x=-1\) oraz \(x=5\). Z własności parabol wynika, że współrzędna \(p\) wierzchołka będzie średnią arytmetyczną dwóch argumentów, dla których jest przyjmowana jednakowa wartość. Stąd też możemy zapisać, że:
$$p=\frac{-1+5}{2} \\
p=\frac{4}{2} \\
p=2$$
Tym samym możemy wywnioskować, że \(W=(2,6)\).
Krok 2. Zapisanie wzoru w postaci kanonicznej.
Znając współrzędne wierzchołka, możemy przystąpić do zapisania wzoru funkcji w postaci kanonicznej. Podstawiając znane dane, otrzymamy:
$$f(x)=a(x-2)^2+6$$
Do pełnego wzoru brakuje nam jeszcze znajomości współczynnika \(a\). Poznamy go podstawiając współrzędne np. punktu \(A\) do wyznaczonej przed chwilą postaci, zatem:
$$a\cdot(-1-2)^2+6=3 \\
a\cdot(-3)^2=-3 \\
9a-3 \\
a=-\frac{1}{3}$$
Tym samym wiemy już, że naszą funkcję da się opisać wzorem \(f(x)=-\frac{1}{3}(x-2)^2+6\).
Krok 3. Obliczenie wartości współczynnika \(c\).
Celem zadania jest zapisanie wzoru funkcji w postaci ogólnej i wskazanie jaka jest wartość współczynnika \(c\). Musimy zatem przekształcić naszą postać kanoniczną na postać ogólną, co wyglądać będzie w następujący sposób:
$$f(x)=-\frac{1}{3}(x-2)^2+6 \\
f(x)=-\frac{1}{3}\cdot(x^2-4x+4)+6 \\
f(x)=-\frac{1}{3}x^2+\frac{4}{3}x-\frac{4}{3}+6 \\
f(x)=-\frac{1}{3}x^2+\frac{4}{3}x+\frac{14}{3}$$
Tym samym \(c=\frac{14}{3}\).
Zadanie 33. (4pkt) Tworząca stożka ma długość \(8\). Kąt rozwarcia tego stożka ma miarę \(120°\). Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego stożka.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Skoro kąt rozwarcia stożka ma miarę \(120°\) to dorysowując wysokość stożka powstanie nam trójkąt o kątach \(30°, 60°, 90°\) w którym tworząca stożka jest przeciwprostokątną. Całość będzie wyglądać następująco:
Krok 2. Obliczenie wysokości i promienia podstawy stożka.
Korzystając z własności trójkątów o kątach \(30°, 60°, 90°\) wiemy, że wysokość stożka będzie dwa razy krótsza od tworzącej, zatem:
$$H=8:2 \\
H=4$$
I ponownie korzystając z własności tego trójkąta możemy stwierdzić, że promień podstawy stożka będzie \(\sqrt{3}\) razy większy od jego wysokości, zatem:
$$r=4\sqrt{3}$$
Krok 3. Obliczenie objętości stożka.
Korzystając ze wzoru na objętość stożka, możemy zapisać, że:
$$V=\frac{1}{3}P_{p}\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\cdot \pi\cdot r^2\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\cdot \pi\cdot(4\sqrt{3})^2\cdot 4 \\
V=\frac{1}{3}\cdot16\cdot3\cdot4\cdot\pi \\
V=64\pi$$
Krok 4. Obliczenie pola powierzchni całkowitej.
Na koniec zostało nam do obliczenia pole powierzchni całkowitej, zatem:
$$P_{c}=\pi r^2+\pi rl \\
P_{c}=\pi\cdot(4\sqrt{3})^2+\pi\cdot4\sqrt{3}\cdot8 \\
P_{c}=\pi\cdot16\cdot3+32\sqrt{3}\pi \\
P_{c}=48\pi+32\sqrt{3}\pi$$
Zadanie 34. (5pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) punkty \(A=(-2,-1)\), \(B=(0,0)\) oraz \(C=(4,8)\) są wierzchołkami trapezu prostokątnego \(ABCD\) o podstawach \(AB\) i \(CD\). Kąt \(DAB\) jest prosty. Oblicz współrzędne punktu \(D\) oraz długość odcinka \(BD\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie równania prostej \(AB\)
Skoro znamy współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\) to możemy wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez te dwa punkty. Możemy to zrobić budując układ równań (podstawiając współrzędne punktu \(A\) oraz \(B\) do postaci \(y=ax+b\) uzyskamy dwa równania tworzące układ równań), albo też możemy skorzystać ze wzoru dostępnego w tablicach, czyli:
$$(y-y_{A})(x_{B}-x_{A})-(y_{B}-y_{A})(x-x_{A})=0$$
W tym konkretnym przypadku warto zauważyć, że z punktu \(B\) wynika wprost, że współczynnik \(b\) naszej prostej jest równy \(0\). A skoro tak, to już wiemy, że ta prosta wyraża się równaniem \(y=ax+0\), czyli po prostu \(y=ax\). Brakujący współczynnik \(a\) poznamy w momencie, gdy podstawimy teraz do tej postaci współrzędne punktu \(A\), zatem:
$$-1=-2a \\
a=\frac{1}{2}$$
Tym samym wiemy, że prosta \(AB\) wyraża się równaniem \(y=\frac{1}{2}x+0\), czyli po prostu \(y=\frac{1}{2}x\).
Krok 2. Wyznaczenie równania prostej \(AD\).
Prosta \(AD\) będzie prostą prostopadłą do prostej \(AB\). Z własności prostych prostopadłych wiemy, że dwie proste są względem siebie prostopadłe tylko wtedy, gdy iloczyn ich współczynników kierunkowych jest równy \(-1\). Skoro prosta \(AB\) ma współczynnik \(a=\frac{1}{2}\), to tym samym prosta \(AD\) będzie mieć współczynnik \(a=-2\), bo \(\frac{1}{2}\cdot(-2)=-1\). Możemy więc zapisać, że prosta \(AD\) będzie wyrażać się równaniem \(y=-2x+b\).
Brakuje nam jeszcze współczynnika \(b\) tej prostej, a poznamy go podstawiając do wyznaczonej postaci współrzędne punktu \(A\), zatem:
$$-1=-2\cdot(-2)+b \\
-1=4+b \\
b=-5$$
Tym samym prosta \(AD\) wyraża się równaniem \(y=-2x-5\).
Krok 3. Wyznaczenie równania prostej \(CD\).
Prosta \(CD\) jest równoległa do prostej \(AB\). Dwie proste są względem siebie równoległe tylko wtedy, gdy mają jednakowy współczynnik kierunkowy \(a\). To prowadzi nas do wniosku, że w prostej \(CD\) współczynnik \(a=\frac{1}{2}\). Moglibyśmy więc zapisać, że prosta \(CD\) wyraża się równaniem \(y=\frac{1}{2}x+b\).
Brakuje nam jeszcze współczynnika \(b\), a poznamy go podstawiając do powyższego równania współrzędne punktu \(D\), zatem:
$$8=\frac{1}{2}\cdot4+b \\
8=2+b \\
b=6$$
Tym samym możemy stwierdzić, że prosta \(CD\) wyraża się równaniem \(y=\frac{1}{2}x+6\).
Krok 4. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(D\).
Punkt \(D\) jest miejscem przecięcia się prostych \(AD\) oraz \(CD\). Z geometrycznej interpretacji układu równań wiemy, że współrzędne punktu \(D\) tego punktu poznamy rozwiązując następujący układ równań:
\begin{cases}
y=-2x-5 \\
y=\frac{1}{2}x+6
\end{cases}
Korzystając teraz z metody podstawiania, możemy zapisać, że:
$$-2x-5=\frac{1}{2}x+6 \\
-2\frac{1}{2}x=11 \\
-\frac{5}{2}x=11 \\
x=-\frac{22}{5}$$
Podstawiając teraz wyznaczoną wartość współrzędnej \(x\) do jednego z równań (np. pierwszego), obliczymy brakującą współrzędną \(y\), zatem:
$$y=-2\cdot\left(-\frac{22}{5}\right)-5 \\
y=\frac{44}{5}-5 \\
y=\frac{19}{5}$$
Tym samym możemy stwierdzić, że \(D=\left(-\frac{22}{5}, \frac{19}{5}\right)\).
Krok 5. Obliczenie długości odcinka \(BD\).
Na koniec musimy obliczyć jeszcze długość odcinka \(BD\), a pomoże nam w tym ten oto wzór z tablic
$$|BD|=\sqrt{(x_{D}-x_{B})^2+(y_{D}-y_{B})^2}$$
Podstawiając teraz do tego wzoru współrzędne punktu \(B\) oraz \(D\), otrzymamy:
$$|BD|=\sqrt{\left(-\frac{22}{5}-0\right)^2+\left(\frac{19}{5}-0\right)^2} \\
|BD|=\sqrt{\frac{484}{25}+\frac{361}{25}} \\
|BD|=\sqrt{\frac{845}{25}} \\
|BD|=\frac{\sqrt{845}}{5} \\
|BD|=\frac{\sqrt{169\cdot5}}{5} \\
|BD|=\frac{13\sqrt{5}}{5}$$
Poprzednie
Zakończ
Następne