Matura – Matematyka – Maj 2025 (stara matura) – Odpowiedzi

Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury na poziomie podstawowym – maj 2025 (formuła 2015). Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.

Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Maj 2025 (stara matura)

Zadanie 1. (1pkt) Dodatnia liczba \(a\) stanowi \(80\%\) liczby \(b\). Liczba \(b\) stanowi:

Zadanie 2. (1pkt) Liczba \((\sqrt{32}-\sqrt{2})^2\) jest równa:

Zadanie 3. (1pkt) Liczba \(\dfrac{5^{12}+5^{13}+5^{14}}{5^{12}}\) jest równa:

Zadanie 4. (1pkt) Liczba \(log_{3}108-2log_{3}2\) jest równa:

Zadanie 5. (1pkt) Dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) wartość wyrażenia \((3x+2)^2-(2x-3)^2\) jest równa wartości wyrażenia:

Zadanie 6. (1pkt) Dana jest nierówność
$$3-2(1-2x)\ge2x-17$$

Na którym rysunku poprawnie zaznaczono na osi liczbowej zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających powyższą nierówność?

Zadanie 7. (1pkt) Równanie \(2x(x+3)(x^2+25)=0\) w zbiorze liczb rzeczywistych ma dokładnie:

Zadanie 8. (1pkt) Na rysunku, w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
matura z matematyki

Dziedziną funkcji \(f\) jest przedział:

Zadanie 9. (1pkt) Na rysunku, w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
matura z matematyki

Funkcja \(f\) jest rosnąca w przedziale:

Zadanie 10. (1pkt) Funkcja liniowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=(3-m)x-4\). Funkcja \(f\) nie ma miejsca zerowego dla \(m\) równego:

Zadanie 11. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=(n+3)(n-5)\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\). Liczba wszystkich ujemnych wyrazów tego ciągu jest równa:

Zadanie 12. (1pkt) Dany jest ciąg geometryczny \((a_{n})\) określony dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\), w którym \(a_{1}=27\) oraz \(a_{2}=9\). Czwarty wyraz ciągu \((a_{n})\) jest równy:

Zadanie 13. (1pkt) Kąt \(\alpha\) jest ostry i spełnia warunek \(\sqrt{3}tg\alpha=2sin\alpha\). Cosinus kąta \(\alpha\) jest równy:

Zadanie 14. (1pkt) Dany jest trójkąt prostokątny \(ABC\), w którym bok \(BC\) jest przeciwprostokątną, przyprostokątna \(AB\) ma długość \(6\), a środkowa \(CD\) ma długość \(5\). Oznaczmy kąt \(ADC\) przez \(\alpha\), natomiast kąt \(ABC\) - przez \(\beta\) (zobacz rysunek)
matura z matematyki

Tangens kąta \(\alpha\) jest równy:

Zadanie 15. (1pkt) Dany jest trójkąt prostokątny \(ABC\), w którym bok \(BC\) jest przeciwprostokątną, przyprostokątna \(AB\) ma długość \(6\), a środkowa \(CD\) ma długość \(5\). Oznaczmy kąt \(ADC\) przez \(\alpha\), natomiast kąt \(ABC\) - przez \(\beta\) (zobacz rysunek)
matura z matematyki

Sinus kąta \(\beta\) jest równy:

Zadanie 16. (1pkt) Punkty \(A\), \(B\) oraz \(C\) leżą na okręgu o środku w punkcie \(O\). Miara kąta \(BCA\) jest równa \(50°\) (zobacz rysunek)
matura z matematyki

Miara kąta ostrego \(ABO\) jest równa:

Zadanie 17. (1pkt) W trójkącie równoramiennym \(ABC\) dane są: \(|AC|=|BC|=4\) i \(|AB|=3\). Na boku \(BC\), między punktami \(B\) i \(C\), wybrano taki punkt \(D\), że trójkąty \(ABC\) i \(BDA\) są podobne (zobacz rysunek).
matura z matematyki

Odcinek \(BD\) ma długość:

Zadanie 18. (1pkt) Dany jest trójkąt \(ABC\), w którym \(|AB|=11\), \(|BC|=12\) oraz \(|\sphericalangle ABC|=60°\) (zobacz rysunek).
matura z matematyki

Pole trójkąta \(ABC\) jest równe:

Zadanie 19. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) proste \(k\) oraz \(l\) są określone równaniami:
$$k:\quad y=(m-2)x+5 \\
l:\quad y=-4x+(m+3)$$

Proste \(k\) oraz \(l\) są równoległe, gdy liczba \(m\) jest równa:

Zadanie 20. (1pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) dany jest kwadrat \(ABCD\), w którym \(A=(4,-1)\). Przekątne tego kwadratu przecinając się w punkie \(S=(1,3)\). Przekątna kwadratu \(ABCD\) ma długość:

Zadanie 21. (1pkt) Objętość sześcianu jest równa \(729\). Długość przekątnej tego sześcianu jest równa:

Zadanie 22. (1pkt) Dany jest ostrosłup prawidłowy czworokątny \(ABCDS\) o podstawie \(ABCD\). Długość krawędzi podstawy tego ostrosłupa jest równa \(10\). Wysokość tego ostrosłupa jest trzy razy dłuższa od krawędzi podstawy. Wysokość ściany bocznej poprowadzona z wierzchołka \(S\) do krawędzi podstawy \(AB\) tego ostrosłupa jest równa:

Zadanie 23. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych nieparzystych, w których zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jeden raz cyfra \(0\), jest:

Zadanie 24. (1pkt) W pudełku znajdują się wyłącznie kule białe i czerwone. Kule różnią się jedynie kolorem. Stosunek liczby kul białych do liczby kul czerwonych jest równy \(3:5\). Z pudełka losujemy jedną kulę. Prawdopodobieństwo wylosowania kuli białej jest równe:

Zadanie 25. (1pkt) Średnia arytmetyczna siedmiu liczb: \(1, 2, 3, 4, 5, x, y\), jest równa \(3\). Suma \(x+y\) jest równa:

Zadanie 26. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(3(2x^2+1)\lt11x\)

Zadanie 27. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej \(x\neq0\) i dla każdej liczby rzeczywistej \(y\) prawdziwa jest nierówność
$$5x^2+2y^2\gt2xy$$

Zadanie 28. (2pkt) Zarząd firmy wydzielił z budżetu kwotę \(1\;200\;000\) złotych łącznie na projekty badawcze dla dwóch zespołów: \(A\) i \(B\). W pierwszym półroczu realizacji tych projektów oba zespoły wykorzystały łącznie \(146\;700\) złotych - zespół \(A\) wykorzystał \(13\%\) przyznanych mu środków, a zespół \(B\) wykorzystał \(11\%\) przyznanych mu środków.

Oblicz kwotę przyznaną zespołowi \(A\) na realizację projektu badawczego.

Zadanie 29. (2pkt) Wyznacz wartość \(m\), dla której trzywyrazowy ciąg \((2m+11,\quad m^2+3,\quad 5-m)\) jest arytmetyczny.

Zadanie 30. (2pkt) Na diagramie przedstawiono wyniki sprawdziany z matematyki w pewnej klasie maturalnej liczącej \(24\) uczniów. Na osi poziomej podano oceny, które uzyskali uczniowie tej klasy, a na osi poziomej podano liczbę uczniów, którzy otrzymali daną ocenę.
matura z matematyki

Oblicz średnią arytmetyczną oraz medianę ocen uzyskanych z tego sprawdzianu przez uczniów tej klasy.

Zadanie 31. (2pkt) Dane są dwa zbiory: \(X=\{1, 3, 5, 7, 9\}\) oraz \(Y=\{2, 4, 6, 8\}\). Losujemy jedną liczbę ze zbioru \(X\), a następnie losujemy jedną liczbę ze zbioru \(Y\) i tworzymy uporządkowaną parę liczb \((x,y)\), gdzie \(x\) jest liczbą wylosowaną ze zbioru \(X\) oraz \(y\) jest liczbą wylosowaną ze zbioru \(Y\).

Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że suma \(x+y\) wylosowanych liczb będzie liczbą podzielną przez \(3\).

Zadanie 32. (4pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=ax^2+bx+c\). Zbiorem wartości funkcji \(f\) jest przedział \((-\infty, 6\rangle\). Parabola, która jest wykresem funkcji \(f\), przechodzi przez punkty \(A=(-1, 3)\) i \(B=(5, 3)\). Oblicz wartość współczynnika \(c\).

Zadanie 33. (4pkt) Tworząca stożka ma długość \(8\). Kąt rozwarcia tego stożka ma miarę \(120°\). Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego stożka.

Zadanie 34. (5pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) punkty \(A=(-2,-1)\), \(B=(0,0)\) oraz \(C=(4,8)\) są wierzchołkami trapezu prostokątnego \(ABCD\) o podstawach \(AB\) i \(CD\). Kąt \(DAB\) jest prosty. Oblicz współrzędne punktu \(D\) oraz długość odcinka \(BD\).

Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:

23 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Bartek

Czy w zadaniu z wyznaczeniem ciągu arytmetycznego jak obliczyłem deltę, ale mam jedno miejsce zerowe źle, a drugie dobrze(akurat to które dawało ciąg stały 7,7,7) będę miał 1 punkt? Nie wiem jak to zrobiłem, czemu tego nie zweryfikowałem, ale coś tam poszło nie tak. I czy w zadaniu 32 za większość zadania powinienem dostać przynajmniej 2 punkty? (Miałem dobrze, ale skreśliłem i zrobiłem jeszcze raz, gdzie c mi wyszło źle, cały tok obliczeń zachowałem, jedynie skreśliłem dobrą odpowiedź :/ Chciałbym wiedzieć tak orientacyjnie, bo oprócz tego i jednego zamkniętego mam cały arkusz dobrze, a chciałbym mieć przynajmniej 92%, celowałem w… Czytaj więcej »

Ponury

Czy jak w zadaniu z delta zrobiłem wykres, wszystko dobrze zaznaczyłem, ale nie zrobiłem uśmiechniętej paraboli, to odejmą punkt?

al3030

Czy jeśli zadanie 29 zrobiłem źle, ale dobrze zacząłem, to jest szansa na jeden punkt?
Napisałem to:
m^2 + 3 = 2-m+11 + 5-m/2
2 • (m^2+3) = 2m + 11 + 5 – m
2m^2 + 6 = 2m + 11 + 5 – m
2m^2 – 2m + m = 11 + 5 – 6 (prawdopodobnie pomieszałem tu znaki po prawej)
m^2 = nie pamiętam co napisałem, ale raczej nie 10)
m = również nie pamiętam

Michał
Reply to  SzaloneLiczby

Czy za samo podstawienie do wzoru może być punkt?

Michał
Reply to  SzaloneLiczby

Ale w starej formule 2015? Tam nie było określone, że ciąg jest malejący

Michał
Reply to  SzaloneLiczby

Dziękuję ;)

Michał
Reply to  SzaloneLiczby

Według informatorów cke z poprzednich lat wychodzi, że za samo podstawienie do wzoru może być już punkt ;)

Kuba

Przepraszam, że pytam ale zadanie ze stożkiem robiłem za pomocą trygonometrii, i wyszło mi wszystko dobrze jednak widzę, że każdy robił z trójkąta 30/60/90. Czy cke mi to zaliczy??

Kuba
Reply to  SzaloneLiczby

Tak, ma Pan rację doczytałem i egzaminatorzy przyjmują każde merytoryczne rozwiązanie zadań. Także 4pkt wpadają na moje konto :))

Ania

Czy jeśli w delcie, przy X1 i X2 nie skróciłam (wychodziło tam chyba 4/12 i 18/12) i w takiej formie zostawiłam, parabola, przedziały, delta dobrze, to dostanę 2 punkty? Albo chociaż 1

Michał

Jeśli w 29 zadaniu podstawiłem tylko liczby do wzoru to dostanę punkt? Ciąg arytmetyczny

Anna. :)

Dzień dobry mam pytanie do zadania numer 26 jest to nierówność w X1 wyszedł mi wynik 1/3 a w X2 napisałam 3/2 nie wyciągnęłam z tego całości czy nie odejmą mi za to punktu? Oraz na osi najpierw zaznaczyłam przedział od 1/3 do 3/2 a powinno być na odwrót i teraz myślę czy te 2 punkty jednak dadzą

.

Czy jeśli w zadaniu 27 poprawnie doprowadziłem do postaci 4x^2 + (x-y)^2 + y^2 ale podzieliłem i zostało (x-y)^2 + y^2 > 0 to czy to jest poprawna odpowiedź?