Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Czerwiec 2024 (stara matura - formuła 2015)
Łącznie do zdobycia jest 46 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 180 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Liczba \(2^{-1}\cdot32^{\frac{3}{5}}\) jest równa:
Zadanie 2. (1pkt) Liczba \(log_3\left(\frac{3}{2}\right)+log_3\left(\frac{2}{9}\right)\) jest równa:
Zadanie 3. (1pkt) Liczba \((2\sqrt{10}+\sqrt{2})^2\) jest równa:
Zadanie 4. (1pkt) Dane są dwa prostokąty: \(P_{1}\) oraz \(P_{2}\). Długości boków prostokąta \(P_{1}\) są równe \(a\) oraz \(b\). Długości boków prostokąta \(P_{2}\) są równe \(0,2a\) oraz \(8b\). Pole prostokąta \(P_{1}\) stanowi:
Zadanie 5. (1pkt) Klient wpłacił do banku na trzyletnią lokatę kwotę w wysokości \(K_{0}\) zł. Po każdym rocznym okresie oszczędzania bank dolicza odsetki w wysokości \(6\%\) od kwoty bieżącego kapitału znajdującego się na lokacie – zgodnie z procentem składanym.
Po trzech latach oszczędzania w tym banku kwota na lokacie (bez uwzględniania podatków) jest równa:
Zadanie 6. (1pkt) Liczba wszystkich całkowitych dodatnich rozwiązań nierówności \(\dfrac{3x-5}{12}\lt\dfrac{1}{3}\) jest równa:
Zadanie 7. (1pkt) Układ równań \(\begin{cases}x-2y=3 \\ -4x+8y=-12 \end{cases}\)
Zadanie 8. (1pkt) Jednym z rozwiązań równania \(\dfrac{3x\cdot(2x+8)}{x-2}=0\) jest liczba:
Zadanie 9. (1pkt) Funkcja \(y=f(x)\) jest określona za pomocą tabeli
Wskaż zdanie prawdziwe.
Zadanie 10. (1pkt) Liczba \(2\) jest miejscem zerowym funkcji liniowej \(f(x)=(3-m)x+4\). Liczba \(m\) jest równa:
Zadanie 11. (1pkt) Na rysunku 1., w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
Największa wartość funkcji \(f\) jest równa:
Zadanie 12. (1pkt) Na rysunku 1., w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
Funkcja \(f\) jest malejąca w zbiorze:
Zadanie 13. (1pkt) Na rysunku 1., w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\).
Na rysunku 2., w układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(g\), powstałej w wyniku przesunięcia równoległego wykresu funkcji \(f\) wzdłuż osi \(Ox\) o \(4\) jednostki w lewo.
Funkcje \(f\) i \(g\) są powiązane zależnością:
Zadanie 14. (1pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=-(x+1)^2+4\). Fragment wykresu funkcji \(y=f(x)\) przedstawiono na rysunku:
Zadanie 15. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=2\cdot(-1)^{n+1}+5\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\). Suma dziesięciu początkowych kolejnych wyrazów tego ciągu jest równa:
Zadanie 16. (1pkt) W ciągu arytmetycznym \((a_{n})\), określonym dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\), dane są wyrazy: \(a_{1}=7\) oraz \(a_{2}=13\). Wyraz \(a_{10}\) jest równy:
Zadanie 17. (1pkt) Trzywyrazowy ciąg \((-1,2,x)\) jest arytmetyczny.
Trzywyrazowy ciąg \((-1,2,y)\) jest geometryczny.
Liczby \(x\) oraz \(y\) spełniają warunki:
Zadanie 18. (1pkt) Liczba \(1+cos^2 27°\) jest równa:
Zadanie 19. (1pkt) Podstawy trapezu prostokątnego \(ABCD\) mają długości: \(|AB|=8\) oraz \(|CD|=5\). Wysokość \(AD\) tego trapezu ma długość \(\sqrt{3}\) (zobacz rysunek).
Miara kąta ostrego \(ABC\) jest równa:
Zadanie 20. (1pkt) Punkty \(A\), \(B\) oraz \(C\) leżą na okręgu o środku w punkcie \(S\). Długość łuku \(AB\), na którym jest oparty kąt wpisany \(ACB\), jest równa \(\frac{1}{5}\) długości okręgu (zobacz rysunek).
Miara kąta ostrego \(ACB\) jest równa:
Zadanie 21. (1pkt) Proste \(k\) oraz \(l\) są określone równaniami:
$$k:\quad y=(3m+1)x+2 \\
l:\quad y=-4x+(2m+5)$$
Proste \(k\) oraz \(l\) są równoległe, gdy liczba \(m\) jest równa:
Zadanie 22. (1pkt) Dana jest prosta o równaniu \(y=-3x+1\). Obrazem tej prostej w symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych jest prosta o równaniu:
Zadanie 23. (1pkt) Przekątna ściany sześcianu ma długość \(2\sqrt{2}\). Objętość tego sześcianu jest równa:
Zadanie 24. (1pkt) Podstawą graniastosłupa prawidłowego czworokątnego jest kwadrat o boku długości \(4\). Przekątna tego graniastosłupa jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem \(\alpha\) takim, że \(tg\alpha=2\) (zobacz rysunek).
Wysokość tego graniastosłupa jest równa:
Zadanie 25. (1pkt) Ostrosłup prawidłowy ma \(2024\) ściany boczne. Liczba wszystkich krawędzi tego ostrosłupa jest równa:
Zadanie 26. (1pkt) Dany jest ostrosłup prawidłowy czworokątny \(ABCDS\) o podstawie \(ABCD\). Długość krawędzi podstawy tego ostrosłupa jest równa \(4\). Pole powierzchni całkowitej tego ostrosłupa jest równe \(56\). Wysokość ściany bocznej poprowadzona z wierzchołka \(S\) do krawędzi podstawy \(AB\) tego ostrosłupa jest równa:
Zadanie 27. (1pkt) Na diagramie przedstawiono wyniki sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie maturalnej. Na osi poziomej podano oceny, które uzyskali uczniowie tej klasy, a na osi pionowej podano liczbę uczniów, którzy otrzymali daną ocenę.
Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z tego sprawdzianu przez uczniów tej klasy jest równa:
Zadanie 28. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych czterocyfrowych parzystych, w których zapisie dziesiętnym występują tylko cyfry \(2, 4, 7\) (np.: \(7272, 2222, 7244\)), jest:
Zadanie 29. (1pkt) W pudełku znajdują się wyłącznie kule białe i czarne. Kul czarnych jest \(18\). Z tego pudełka w sposób losowy wyciągamy jedną kulę. Prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że wyciągniemy kulę czarną, jest równe \(\frac{3}{5}\).
Liczba kul białych w pudełku, przed wyciągnięciem jednej kuli, była równa:
Zadanie 30. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(x(3x-1)+4\lt7x\)
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie nierówności do postaci ogólnej.
Rozwiązywanie nierówności powinniśmy zacząć od przeniesienia wszystkich wyrazów na lewą stronę, wykonując przy okazji mnożenie z lewej strony, a całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$x(3x-1)+4\lt7x \\
3x^2-x+4-7x\lt0 \\
3x^2-8x+4\lt0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=3,\;b=-8,\;c=4\)
$$Δ=b^2-4ac=(-8)^2-4\cdot3\cdot4=64-48=16 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{16}=4$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-8)-4}{2\cdot3}=\frac{8-4}{6}=\frac{4}{6}=\frac{2}{3} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-8)+4}{2\cdot3}=\frac{8+4}{6}=\frac{12}{2}=2$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Współczynnik kierunkowy \(a\) jest dodatni, więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry. Zaznaczamy więc na osi wyznaczone miejsca zerowe \(x=\frac{2}{3}\) oraz \(x=2\) (kropki będą niezamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\lt\)) i rysujemy parabolę:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas wyniki mniejsze lub równe zero, zatem interesuje nas to co znalazło się pod osią (wraz z zamalowanymi kropkami). To oznacza, że rozwiązaniem tej nierówności jest przedział:
$$x\in\langle\frac{2}{3};2\rangle$$
Zadanie 31. (2pkt) Parabola, która jest wykresem funkcji kwadratowej \(f\), ma z osiami kartezjańskiego układu współrzędnych \((x,y)\) dokładnie dwa punkty wspólne: \(M=(0,18)\) oraz \(N=(3,0)\).
Wyznacz wzór funkcji kwadratowej \(f\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Zanim zaczniemy cokolwiek obliczać, dobrze będzie zwizualizować sobie całą sytuację. Aby parabola miała dokładnie dwa punkty wspólne, to okazuje się, że punkt \(N\) musi być wierzchołkiem tej paraboli, a całość wyglądałaby w następujący sposób:
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji w postaci kanonicznej.
Dostrzegając, że punkt \(N\) musi być wierzchołkiem paraboli (bo w innym przypadku mielibyśmy więcej punktów wspólnych z osią \(Ox\)), możemy przejść do zapisania wzoru funkcji w postaci kanonicznej typu \(f(x)=a(x-p)^2+q\), gdzie \(p\) oraz \(q\) to współrzędne wierzchołka. Moglibyśmy więc zapisać, że:
$$f(x)=a(x-3)^2+0 \\
f(x)=a(x-3)^2$$
Krok 3. Obliczenie brakującego współczynnika \(a\).
Do pełnego wzoru brakuje nam znajomości współczynnika \(a\). Aby go poznać, wystarczy do wyznaczonej przed chwilą postaci podstawić współrzędne punktu \(M\), zatem:
$$18=a(0-3)^2 \\
18=a\cdot(-3)^2 \\
18=9a \\
a=2$$
To oznacza, że naszą funkcję można opisać wzorem \(f(x)=2\cdot(x-3)^2\)
Zadanie 32. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej \(x\neq1\) i dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) prawdziwa jest nierówność
$$x^2+49y^2\lt2(x+7y-1)$$
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Wymnażając i przekształcając podaną nierówność, otrzymamy następującą sytuację:
$$x^2+49y^2\lt2x+14y-2 \\
x^2+49y^2-2x-14y+2\lt0$$
I teraz najtrudniejsza część tego przekształcenia. Powinniśmy dostrzec, że będziemy dążyć do tego, by osobno "zwinąć" iksy, i osobno igreki (za pomocą oczywiście wzorów skróconego mnożenia). Aby to było możliwe, trzeba będzie rozbić liczbę \(2\) na sumę \(1+1\), a całość będzie wyglądać następująco:
$$x^2+49y^2-2x-14y+1+1\lt0 \\
x^2-2x+1+49y^2-14y+1\lt0 \\
(x-1)^2+(7y-1)^2\lt0$$
Z treści zadania wiemy, że \(x\) jest liczbą różną od zera, więc wartość \((x-1)^2\) na pewno jest dodatnia (jakakolwiek liczba różna od zera podniesiona do kwadratu daje wynik dodatni). Wartość \((7y-1)^2\) będzie albo równa zero, albo też będzie dodatnia (czyli będzie nieujemna), bo każda liczba rzeczywista podniesiona do kwadratu daje wynik dodatni lub równy zero. Mamy więc sumę liczby dodatniej oraz nieujemnej, a więc sumę, która na pewno będzie większa od zera, co należało udowodnić.
Zadanie 33. (2pkt) Bok kwadratu \(ABCD\) ma długość równą \(12\). Punkt \(S\) jest środkiem boku \(BC\) tego kwadratu. Na odcinku \(AS\) leży punkt \(P\) taki, że odcinek \(BP\) jest prostopadły do odcinka \(AS\).
Oblicz długość odcinka \(BP\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Sytuacja z treści zadania wyglądać będzie następująco:
Krok 2. Obliczenie długości odcinka \(AS\).
Wiemy, że bok kwadratu ma długość \(12\), więc \(|AB|=12\), natomiast odcinek \(BS\) ma połowę tej długości, czyli \(|BS|=6\). Możemy więc skorzystać teraz z twierdzenia Pitagorasa i obliczyć długość odcinka \(AS\):
$$12^2+6^2=|AS|^2 \\
144+36=|AS|^2 \\
|AS|^2=180 \\
|AS|=\sqrt{180} \quad\lor\quad |AS|=-\sqrt{180}$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, bo długość boku musi być dodatnia. Zostaje nam zatem \(|AS|=\sqrt{180}\), co moglibyśmy jeszcze rozpisać jako \(\sqrt{36\cdot5}=6\sqrt{5}\).
Krok 3. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów i ustalenie skali podobieństwa.
Spójrzmy na trójkąty \(ABS\) oraz \(BPS\). Są to trójkąty podobne, co możemy stwierdzić na podstawie cechy kąt-kąt-kąt (wystarczy zauważyć, że oba trójkąty są prostokątne, a dodatkowo mają jeden kąt wspólny przy wierzchołku \(S\), co oznacza, że wszystkie kąty w tych dwóch trójkątach mają jednakowe miary). Dla lepszego zobrazowania, możemy sobie narysować te dwa trójkąty osobno (uwaga na oznaczenia wierzchołków!):
W jednym i drugim trójkącie znamy długości przeciwprostokątnych: \(6\) oraz \(6\sqrt{5}\), no i widzimy wyraźnie, że duży trójkąt ma w takim razie boki \(\sqrt{5}\) razy większe od małego trójkąta. Moglibyśmy więc zapisać, że \(k=\sqrt{5}\).
Krok 4. Obliczenie długości boku \(BP\).
Korzystając ze skali podobieństwa moglibyśmy zapisać, że:
$$|BP|\cdot k=|BA| \\
|BP|\cdot\sqrt{5}=12 \\
|BP|=\frac{12}{\sqrt{5}}$$
Otrzymany wynik jest jak najbardziej poprawny, ale dobrze byłoby jeszcze usunąć niewymierność z mianownika, zatem:
$$|BP|=\frac{12\cdot\sqrt{5}}{\sqrt{5}\cdot\sqrt{5}}=\frac{12\sqrt{5}}{5}$$
Zadanie 34. (2pkt) Trzywyrazowy ciąg \((4x^2-1, \quad\ 2x^2+1, \quad 1-x)\) jest arytmetyczny. Oblicz \(x\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Z własności ciągów arytmetycznych wiemy, że drugi wyraz będzie równy średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i trzeciego, co zapisujemy jako:
$$a_{2}=\frac{a_{1}+a_{3}}{2}$$
Podstawiając teraz poszczególne wyrażenia z treści zadania, otrzymamy:
$$2x^2+1=\frac{4x^2-1+(1-x)}{2} \\
4x^2+2=4x^2-x \\
2=-x \\
x=-2$$
Zadanie 35. (2pkt) Doświadczenie losowe polega na dwukrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry, która na każdej ściance ma inną liczbę oczek – od jednego oczka do sześciu oczek. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że w pierwszym rzucie wypadnie większa liczba oczek niż w drugim rzucie.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Na każdej kostce może wypaść jeden z sześciu wyników, a skoro rzucamy niezależnie dwoma kostkami, to zgodnie z regułą mnożenia, liczba wszystkich możliwych zdarzeń będzie równa \(|Ω|=6\cdot6=36\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniami sprzyjającymi są wszystkie te sytuacje w których w pierwszym rzucie otrzymaliśmy wynik większy niż w rzucie drugim. Najprościej będzie po prostu wypisać te zdarzenia:
$$(2,1) \\
(3;1), (3;2) \\
(4;1), (4;2), (4;3) \\
(5;1), (5;2), (5;3), (5;4) \\
(6;1), (6;2), (6;3), (6;4), (6;5) \\$$
To oznacza, że \(15\) przypadków spełnia warunki zadania, stąd też możemy napisać, że \(|A|=15\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo obliczymy korzystając ze wzoru:
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{15}{36}=\frac{5}{12}$$
Zadanie 36. (5pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) dane są punkty \(A=(2,8)\) oraz \(B=(10,2)\). Symetralna odcinka \(AB\) przecina oś \(Ox\) układu współrzędnych w punkcie \(P\). Oblicz współrzędne punktu \(P\) oraz obwód trójkąta \(ABP\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współrzędnych środka odcinka \(AB\).
W tym zadaniu skorzystamy ze wzoru na środek odcinka w układzie współrzędnych. Środek odcinka \(AB\) o współrzędnych \(A=(x_{A};y_{A})\) oraz \(B=(x_{B};y_{B})\) możemy opisać wzorem:
$$S=\left(\frac{x_{A}+x_{B}}{2};\frac{y_{A}+y_{B}}{2}\right)$$
Znamy współrzędne obydwu końców odcinka, zatem:
$$S=\left(\frac{2+10}{2};\frac{8+2}{2}\right) \\
S=\left(\frac{12}{2};\frac{10}{2}\right) \\
S=(6;5)$$
Krok 2. Wyznaczenie równania prostej \(AB\).
Zanim wyznaczymy symetralną, musimy wyznaczyć równanie prostej \(AB\). Możemy albo skorzystać ze wzoru z tablic, albo z metody układu równań. Układ równań jest znacznie prostszy, dlatego zastosujmy tę metodę. W tym celu do postaci \(y=ax+b\) musimy podstawić najpierw współrzędne punktu \(A\), a potem \(B\), otrzymując taki oto układ:
\begin{cases}
8=2a+b \\
2=10a+b
\end{cases}
Ten układ możemy rozwiązać dowolną z metodą, ale najprościej będzie po prostu odjąć te równania stronami, otrzymując:
$$6=-8a \\
a=-\frac{6}{8}=-\frac{3}{4}$$
Znając wartość współczynnika \(a=-\frac{3}{4}\) możemy teraz obliczyć współczynnik \(b\). Podstawiając \(a=-\frac{3}{4}\) do np. pierwszego równania, otrzymamy:
$$8=2\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)+b \\
8=-\frac{6}{4}+b \\
b=9\frac{1}{2}$$
To onacza, że naszą prostą \(AB\) możemy opisać równaniem \(y=-\frac{3}{4}x+9\frac{1}{2}\).
Krok 3. Wyznacznie symetralnej odcinka \(AB\).
Symetralna odcinka to prosta prostopadła, która przechodzi przez środek tego odcinka. Mówiąc wprost - szukamy prostej prostopadłej do prostej \(y=-\frac{3}{4}x+9\frac{1}{2}\), która przechodzi przeez punkt \(S=(6;5)\). Dwie proste są względem sobie prostopadłe tylko wtedy, gdy iloczyn ich współczynników kierunkowych będzie równy \(-1\). To oznacza, że nasza prosta prostopadła musi mieć współczynnik \(a=\frac{4}{3}\), ponieważ \(\frac{4}{3}\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)=-1\). Możemy więc już powiedzieć, że symetralna wyraża się równaniem \(y=\frac{4}{3}x+b\).
Aby poznać brakujący współczynnik \(b\), musimy teraz do naszego równania podstawić współrzędne punktu \(S=(6;5)\), zatem:
$$5=\frac{4}{3}\cdot6+b \\
5=8+b \\
b=-3$$
To oznacza, że nasza symetralna wyraża się równaniem \(y=\frac{4}{3}x-3\).
Krok 4. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(P\).
Punkt \(P\) leży na osi \(Ox\), czyli na pewno współrzędna \(y=0\). Musimy więc już tylko wyznaczyć współrzędną \(x\) tego punktu, a obliczymy to, podstawiając \(y=0\) do wyznaczonej przed chwilą symetralnej odcinka \(AB\), na której ten punkt \(P\) przecież się znajduje:
$$0=\frac{4}{3}x-3 \\
\frac{4}{3}x=3 \quad\bigg/\cdot\frac{3}{4} \\
x=\frac{9}{4}=2\frac{1}{4}$$
To oznacza, że \(P=\left(2\frac{1}{4};0\right)\).
Krok 5. Obliczenie długości odcinka \(AP\) oraz \(BP\).
Obliczmy teraz długość odcinka \(AP\). Znamy współrzędne punktów \(A\) oraz \(P\), więc wystarczy podstawić te dane do wzoru na długość odcinka:
$$|AP|=\sqrt{(x_{P}-x_{A})^2+(y_{P}-y_{A})^2} \\
|AP|=\sqrt{(2\frac{1}{4}-2)^2+(0-8)^2} \\
|AP|=\sqrt{\left(\frac{1}{4}\right)^2+(-8)^2} \\
|AP|=\sqrt{\frac{1}{16}+64} \\
|AP|=\sqrt{64\frac{1}{16}}$$
Wydaje się, że jest to już najlepszy wynik jaki możemy zapisać, ale jeśli ktoś by jeszcze chciał, to można byłoby ten wynik jeszcze rozpisać w następujący sposób:
$$|AP|=\sqrt{\frac{1025}{16}} \\
|AP|=\frac{\sqrt{1025}}{4} \\
|AP|=\frac{\sqrt{25\cdot41}}{4} \\
|AP|=\frac{5\sqrt{41}}{4}$$
Odcinek \(BP\) będzie miał jednakową miarę, więc od razu możemy zapisać, że \(|BP|=\frac{5\sqrt{41}}{4}\).
Krok 6. Obliczenie długości odcinka \(AB\).
Do obwodu trójkąta potrzebujemy jeszcze znajomości długości odcinka \(AB\). Tu też znamy obydwie współrzędne punktów, zatem możemy od razu skorzystać ze wzoru na długość odcinka:
$$|AB|=\sqrt{(x_{B}-x_{A})^2+(y_{B}-y_{A})^2} \\
|AB|=\sqrt{(10-2)^2+(2-8)^2} \\
|AB|=\sqrt{8^2+(-6)^2} \\
|AB|=\sqrt{64+36} \\
|AB|=\sqrt{100} \\
|AB|=10$$
Krok 7. Obliczenie obwodu trójkąta \(ABP\).
Na koniec została formalność, czyli podanie obwodu trójkąta \(ABP\), zatem:
$$Obw_{ABP}=2\cdot\frac{5\sqrt{41}}{4}+10 \\
Obw_{ABP}=\frac{5\sqrt{41}}{2}+10$$
Poprzednie
Zakończ
Następne