Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Czerwiec 2024 (stara matura - formuła 2015)
Zadanie 5. (1pkt) Klient wpłacił do banku na trzyletnią lokatę kwotę w wysokości \(K_{0}\) zł. Po każdym rocznym okresie oszczędzania bank dolicza odsetki w wysokości \(6\%\) od kwoty bieżącego kapitału znajdującego się na lokacie – zgodnie z procentem składanym.
Po trzech latach oszczędzania w tym banku kwota na lokacie (bez uwzględniania podatków) jest równa:
A. \(K_{0}\cdot(1,06)^3\)
B. \(K_{0}\cdot(1,02)^3\)
C. \(K_{0}\cdot(1,03)^6\)
D. \(K_{0}\cdot1,18\)
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
Najprościej będzie rozpisać to sobie w następujący sposób:
· po pierwszym roku oszczędzania mamy \(K_{0}\cdot1,06\) pieniędzy
· po drugim roku oszczędzania mamy \(K_{0}\cdot1,06\cdot1,06\), czyli \(K_{0}\cdot(1,06)^2\)
· po trzecim roku oszczędzania mamy \(K_{0}\cdot1,06\cdot1,06\cdot1,06\), czyli \(K_{0}\cdot(1,06)^3\)
Zadanie 14. (1pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=-(x+1)^2+4\). Fragment wykresu funkcji \(y=f(x)\) przedstawiono na rysunku:
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
Funkcja \(f(x)=-(x+1)^2+4\) jest zapisana w postaci kanonicznej \(f(x)=a(x-p)^2+q\), z której wprost możemy odczytać współczynnik kierunkowy a=-1 oraz współrzędne wierzchołka paraboli, czyli \(p=-1\) oraz \(q=4\). Szukamy więc wykresu funkcji, która będzie mieć ramiona skierowane do dołu (bo współczynnik \(a\) jest ujemny) oraz ma wierzchołek w punkcie \(W=(-1,4)\), a taka funkcja znalazła się w odpowiedzi \(B\).
Zadanie 17. (1pkt) Trzywyrazowy ciąg \((-1,2,x)\) jest arytmetyczny.
Trzywyrazowy ciąg \((-1,2,y)\) jest geometryczny.
Liczby \(x\) oraz \(y\) spełniają warunki:
A. \(x\gt0\) i \(y\gt0\)
B. \(x\gt0\) i \(y\lt0\)
C. \(x\lt0\) i \(y\gt0\)
D. \(x\lt0\) i \(y\lt0\)
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
Krok 1. Określenie wartości liczby \(x\).
Jeśli ciąg \((-1,2,x)\) jest arytmetyczny, to musi to być ciąg rosnący (bo po pierwszym i drugim wyrazie widzimy, że \(r=3\)). Tym samym \(x\) będzie równe \(5\), czyli możemy powiedzieć, że \(x\gt0\).
Krok 2. Określenie wartości liczby \(y\).
Jeśli ciąg \((-1,2,y)\) jest geometryczny, to widzimy, że \(q=-2\), bo \((-1)\cdot(-2)=2\). Tym samym trzeci wyraz tego ciągu będzie równy \(2\cdot(-2)=-4\), czyli \(y\lt0\).
Zadanie 19. (1pkt) Podstawy trapezu prostokątnego \(ABCD\) mają długości: \(|AB|=8\) oraz \(|CD|=5\). Wysokość \(AD\) tego trapezu ma długość \(\sqrt{3}\) (zobacz rysunek).
Miara kąta ostrego \(ABC\) jest równa:
A. \(15°\)
B. \(30°\)
C. \(45°\)
D. \(60°\)
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
Po dorysowaniu wysokości z wierzchołka \(C\) powinniśmy dostrzec, że powstanie nam klasyczny trójkąt prostokątny o kątach \(30°, 60°, 90°\), a tym samym miara poszukiwanego kąta będzie równa \(30°\). Skąd wiemy, że to będzie akurat taki trójkąt? Jedna przyprostokątna tego trójkąta będzie mieć długość \(\sqrt{3}\), natomiast druga \(3\), czyli tym samym będzie \(\sqrt{3}\) razy większa od krótszej przyprostokątnej (bo \(\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}\) to właśnie \(3\)), co jest właśnie charakterystyczną cechą takich trójkątów.
Jeśli jednak nie dostrzegliśmy tej własności, to nic nie stoi na przeszkodzie by skorzystać z funkcji trygonometrycznych. Po dorysowaniu wysokości z wierzchołka \(C\) mamy trójkąt prostokątny, w którym znamy długości dwóch przyprostokątnych, zatem korzystamy z tangensa:
$$tg\alpha=\frac{\sqrt{3}}{3}$$
Z tablic (a konkretnie z tzw. małej tabelki) możemy odczytać, że tangens przyjmuje taką wartość dla kąta o mierze \(30°\).
Zadanie 24. (1pkt) Podstawą graniastosłupa prawidłowego czworokątnego jest kwadrat o boku długości \(4\). Przekątna tego graniastosłupa jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem \(\alpha\) takim, że \(tg\alpha=2\) (zobacz rysunek).
Wysokość tego graniastosłupa jest równa:
A. \(2\)
B. \(8\)
C. \(8\sqrt{2}\)
D. \(16\sqrt{2}\)
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
W podstawie graniastosłupa mamy kwadrat, a zgodnie z własnościami kwadratów wiemy, że przekątna kwadratu o boku \(a\) będzie równa \(a\sqrt{2}\). To pozwala nam stwierdzić, że przekątna naszej podstawy będzie równa \(d=4\sqrt{2}\).
Teraz spójrzmy na kluczowy trójkąt prostokątny, który tworzy właśnie przekątna podstawy, wysokość bryły oraz przekątna graniastosłupa. Wiemy, że tangens zaznaczonego kąta \(\alpha\) jest równy \(2\), a skoro tangens opisuje nam stosunek między długościami przyprostokątnych, to możemy zapisać, że:
$$tg\alpha=\frac{H}{d} \\
2=\frac{H}{4\sqrt{2}} \\
H=8\sqrt{2}$$
Zadanie 28. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych czterocyfrowych parzystych, w których zapisie dziesiętnym występują tylko cyfry \(2, 4, 7\) (np.: \(7272, 2222, 7244\)), jest:
A. \(16\)
B. \(27\)
C. \(54\)
D. \(81\)
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
Rozpiszmy sobie jakie cyfry mogą znaleźć się na każdym z czterech miejsc naszej liczby:
· w rzędzie tysięcy może znaleźć się każda z trzech cyfr: \(2, 4\) lub \(7\). Mamy zatem \(3\) możliwości uzupełnienia tej cyfry.
· w rzędzie setek może znaleźć się każda z trzech cyfr: \(2, 4\) lub \(7\). Mamy zatem \(3\) możliwości uzupełnienia tej cyfry.
· w rzędzie dziesiątek może znaleźć się każda z trzech cyfr: \(2, 4\) lub \(7\). Mamy zatem \(3\) możliwości uzupełnienia tej cyfry.
· w rzędzie jedności może znaleźć się tylko cyfra \(2\) lub \(4\), bo chcemy by liczba była parzysta. Mamy zatem \(2\) możliwości uzupełnienia tej cyfry.
To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich interesujących nas liczb będziemy mieć:
$$3\cdot3\cdot3\cdot2=54$$
Zadanie 29. (1pkt) W pudełku znajdują się wyłącznie kule białe i czarne. Kul czarnych jest \(18\). Z tego pudełka w sposób losowy wyciągamy jedną kulę. Prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że wyciągniemy kulę czarną, jest równe \(\frac{3}{5}\).
Liczba kul białych w pudełku, przed wyciągnięciem jednej kuli, była równa:
A. \(9\)
B. \(12\)
C. \(15\)
D. \(30\)
Odpowiedź
Brak poprawnej odpowiedzi
Wyjaśnienie:
Jeśli prawdopodobieństwo wylosowania kuli czarnej jest równe \(\frac{3}{5}\), to obrazowo rzecz ujmując, czarne kule stanowią \(\frac{3}{5}\) zawartości pudełka, a tym samym kule białe stanowią \(\frac{2}{5}\). Przyjmijmy, że wszystkich kul w pudełku jest \(x\) sztuk, więc skoro czarnych kul jest \(18\), to moglibyśmy zapisać, że:
$$\frac{3}{5}x=18 \\
x=30$$
Tym samym białych kul będziemy mieć:
$$\frac{2}{5}\cdot30=12$$
Zadanie 30. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(x(3x-1)+4\lt7x\)
Odpowiedź
\(x\in\langle\frac{2}{3};2\rangle\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie nierówności do postaci ogólnej.
Rozwiązywanie nierówności powinniśmy zacząć od przeniesienia wszystkich wyrazów na lewą stronę, wykonując przy okazji mnożenie z lewej strony, a całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$x(3x-1)+4\lt7x \\
3x^2-x+4-7x\lt0 \\
3x^2-8x+4\lt0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=3,\;b=-8,\;c=4\)
$$Δ=b^2-4ac=(-8)^2-4\cdot3\cdot4=64-48=16 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{16}=4$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-8)-4}{2\cdot3}=\frac{8-4}{6}=\frac{4}{6}=\frac{2}{3} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-8)+4}{2\cdot3}=\frac{8+4}{6}=\frac{12}{2}=2$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Współczynnik kierunkowy \(a\) jest dodatni, więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry. Zaznaczamy więc na osi wyznaczone miejsca zerowe \(x=\frac{2}{3}\) oraz \(x=2\) (kropki będą niezamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\lt\)) i rysujemy parabolę:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas wyniki mniejsze lub równe zero, zatem interesuje nas to co znalazło się pod osią (wraz z zamalowanymi kropkami). To oznacza, że rozwiązaniem tej nierówności jest przedział:
$$x\in\langle\frac{2}{3};2\rangle$$
Zadanie 31. (2pkt) Parabola, która jest wykresem funkcji kwadratowej \(f\), ma z osiami kartezjańskiego układu współrzędnych \((x,y)\) dokładnie dwa punkty wspólne: \(M=(0,18)\) oraz \(N=(3,0)\).
Wyznacz wzór funkcji kwadratowej \(f\).
Odpowiedź
\(f(x)=2\cdot(x-3)^2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Zanim zaczniemy cokolwiek obliczać, dobrze będzie zwizualizować sobie całą sytuację. Aby parabola miała dokładnie dwa punkty wspólne, to okazuje się, że punkt \(N\) musi być wierzchołkiem tej paraboli, a całość wyglądałaby w następujący sposób:
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji w postaci kanonicznej.
Dostrzegając, że punkt \(N\) musi być wierzchołkiem paraboli (bo w innym przypadku mielibyśmy więcej punktów wspólnych z osią \(Ox\)), możemy przejść do zapisania wzoru funkcji w postaci kanonicznej typu \(f(x)=a(x-p)^2+q\), gdzie \(p\) oraz \(q\) to współrzędne wierzchołka. Moglibyśmy więc zapisać, że:
$$f(x)=a(x-3)^2+0 \\
f(x)=a(x-3)^2$$
Krok 3. Obliczenie brakującego współczynnika \(a\).
Do pełnego wzoru brakuje nam znajomości współczynnika \(a\). Aby go poznać, wystarczy do wyznaczonej przed chwilą postaci podstawić współrzędne punktu \(M\), zatem:
$$18=a(0-3)^2 \\
18=a\cdot(-3)^2 \\
18=9a \\
a=2$$
To oznacza, że naszą funkcję można opisać wzorem \(f(x)=2\cdot(x-3)^2\)
Zadanie 32. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej \(x\neq1\) i dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) prawdziwa jest nierówność
$$x^2+49y^2\lt2(x+7y-1)$$
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając zapis i korzystając ze wzorów skróconego mnożenia.
Wyjaśnienie:
Wymnażając i przekształcając podaną nierówność, otrzymamy następującą sytuację:
$$x^2+49y^2\lt2x+14y-2 \\
x^2+49y^2-2x-14y+2\lt0$$
I teraz najtrudniejsza część tego przekształcenia. Powinniśmy dostrzec, że będziemy dążyć do tego, by osobno "zwinąć" iksy, i osobno igreki (za pomocą oczywiście wzorów skróconego mnożenia). Aby to było możliwe, trzeba będzie rozbić liczbę \(2\) na sumę \(1+1\), a całość będzie wyglądać następująco:
$$x^2+49y^2-2x-14y+1+1\lt0 \\
x^2-2x+1+49y^2-14y+1\lt0 \\
(x-1)^2+(7y-1)^2\lt0$$
Z treści zadania wiemy, że \(x\) jest liczbą różną od zera, więc wartość \((x-1)^2\) na pewno jest dodatnia (jakakolwiek liczba różna od zera podniesiona do kwadratu daje wynik dodatni). Wartość \((7y-1)^2\) będzie albo równa zero, albo też będzie dodatnia (czyli będzie nieujemna), bo każda liczba rzeczywista podniesiona do kwadratu daje wynik dodatni lub równy zero. Mamy więc sumę liczby dodatniej oraz nieujemnej, a więc sumę, która na pewno będzie większa od zera, co należało udowodnić.
Zadanie 33. (2pkt) Bok kwadratu \(ABCD\) ma długość równą \(12\). Punkt \(S\) jest środkiem boku \(BC\) tego kwadratu. Na odcinku \(AS\) leży punkt \(P\) taki, że odcinek \(BP\) jest prostopadły do odcinka \(AS\).
Oblicz długość odcinka \(BP\).
Odpowiedź
\(|BP|=\frac{12\sqrt{5}}{5}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Sytuacja z treści zadania wyglądać będzie następująco:
Krok 2. Obliczenie długości odcinka \(AS\).
Wiemy, że bok kwadratu ma długość \(12\), więc \(|AB|=12\), natomiast odcinek \(BS\) ma połowę tej długości, czyli \(|BS|=6\). Możemy więc skorzystać teraz z twierdzenia Pitagorasa i obliczyć długość odcinka \(AS\):
$$12^2+6^2=|AS|^2 \\
144+36=|AS|^2 \\
|AS|^2=180 \\
|AS|=\sqrt{180} \quad\lor\quad |AS|=-\sqrt{180}$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, bo długość boku musi być dodatnia. Zostaje nam zatem \(|AS|=\sqrt{180}\), co moglibyśmy jeszcze rozpisać jako \(\sqrt{36\cdot5}=6\sqrt{5}\).
Krok 3. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów i ustalenie skali podobieństwa.
Spójrzmy na trójkąty \(ABS\) oraz \(BPS\). Są to trójkąty podobne, co możemy stwierdzić na podstawie cechy kąt-kąt-kąt (wystarczy zauważyć, że oba trójkąty są prostokątne, a dodatkowo mają jeden kąt wspólny przy wierzchołku \(S\), co oznacza, że wszystkie kąty w tych dwóch trójkątach mają jednakowe miary). Dla lepszego zobrazowania, możemy sobie narysować te dwa trójkąty osobno (uwaga na oznaczenia wierzchołków!):
W jednym i drugim trójkącie znamy długości przeciwprostokątnych: \(6\) oraz \(6\sqrt{5}\), no i widzimy wyraźnie, że duży trójkąt ma w takim razie boki \(\sqrt{5}\) razy większe od małego trójkąta. Moglibyśmy więc zapisać, że \(k=\sqrt{5}\).
Krok 4. Obliczenie długości boku \(BP\).
Korzystając ze skali podobieństwa moglibyśmy zapisać, że:
$$|BP|\cdot k=|BA| \\
|BP|\cdot\sqrt{5}=12 \\
|BP|=\frac{12}{\sqrt{5}}$$
Otrzymany wynik jest jak najbardziej poprawny, ale dobrze byłoby jeszcze usunąć niewymierność z mianownika, zatem:
$$|BP|=\frac{12\cdot\sqrt{5}}{\sqrt{5}\cdot\sqrt{5}}=\frac{12\sqrt{5}}{5}$$
Zadanie 34. (2pkt) Trzywyrazowy ciąg \((4x^2-1, \quad\ 2x^2+1, \quad 1-x)\) jest arytmetyczny. Oblicz \(x\).
Wyjaśnienie:
Z własności ciągów arytmetycznych wiemy, że drugi wyraz będzie równy średniej arytmetycznej wyrazu pierwszego i trzeciego, co zapisujemy jako:
$$a_{2}=\frac{a_{1}+a_{3}}{2}$$
Podstawiając teraz poszczególne wyrażenia z treści zadania, otrzymamy:
$$2x^2+1=\frac{4x^2-1+(1-x)}{2} \\
4x^2+2=4x^2-x \\
2=-x \\
x=-2$$
Zadanie 35. (2pkt) Doświadczenie losowe polega na dwukrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry, która na każdej ściance ma inną liczbę oczek – od jednego oczka do sześciu oczek. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że w pierwszym rzucie wypadnie większa liczba oczek niż w drugim rzucie.
Odpowiedź
\(p=\frac{5}{12}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Na każdej kostce może wypaść jeden z sześciu wyników, a skoro rzucamy niezależnie dwoma kostkami, to zgodnie z regułą mnożenia, liczba wszystkich możliwych zdarzeń będzie równa \(|Ω|=6\cdot6=36\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniami sprzyjającymi są wszystkie te sytuacje w których w pierwszym rzucie otrzymaliśmy wynik większy niż w rzucie drugim. Najprościej będzie po prostu wypisać te zdarzenia:
$$(2,1) \\
(3;1), (3;2) \\
(4;1), (4;2), (4;3) \\
(5;1), (5;2), (5;3), (5;4) \\
(6;1), (6;2), (6;3), (6;4), (6;5) \\$$
To oznacza, że \(15\) przypadków spełnia warunki zadania, stąd też możemy napisać, że \(|A|=15\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo obliczymy korzystając ze wzoru:
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{15}{36}=\frac{5}{12}$$
Zadanie 36. (5pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) dane są punkty \(A=(2,8)\) oraz \(B=(10,2)\). Symetralna odcinka \(AB\) przecina oś \(Ox\) układu współrzędnych w punkcie \(P\). Oblicz współrzędne punktu \(P\) oraz obwód trójkąta \(ABP\).
Odpowiedź
\(P=\left(2\frac{1}{4};0\right)\) oraz \(Obw_{ABP}=\frac{5\sqrt{41}}{2}+10\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współrzędnych środka odcinka \(AB\).
W tym zadaniu skorzystamy ze wzoru na środek odcinka w układzie współrzędnych. Środek odcinka \(AB\) o współrzędnych \(A=(x_{A};y_{A})\) oraz \(B=(x_{B};y_{B})\) możemy opisać wzorem:
$$S=\left(\frac{x_{A}+x_{B}}{2};\frac{y_{A}+y_{B}}{2}\right)$$
Znamy współrzędne obydwu końców odcinka, zatem:
$$S=\left(\frac{2+10}{2};\frac{8+2}{2}\right) \\
S=\left(\frac{12}{2};\frac{10}{2}\right) \\
S=(6;5)$$
Krok 2. Wyznaczenie równania prostej \(AB\).
Zanim wyznaczymy symetralną, musimy wyznaczyć równanie prostej \(AB\). Możemy albo skorzystać ze wzoru z tablic, albo z metody układu równań. Układ równań jest znacznie prostszy, dlatego zastosujmy tę metodę. W tym celu do postaci \(y=ax+b\) musimy podstawić najpierw współrzędne punktu \(A\), a potem \(B\), otrzymując taki oto układ:
\begin{cases}
8=2a+b \\
2=10a+b
\end{cases}
Ten układ możemy rozwiązać dowolną z metodą, ale najprościej będzie po prostu odjąć te równania stronami, otrzymując:
$$6=-8a \\
a=-\frac{6}{8}=-\frac{3}{4}$$
Znając wartość współczynnika \(a=-\frac{3}{4}\) możemy teraz obliczyć współczynnik \(b\). Podstawiając \(a=-\frac{3}{4}\) do np. pierwszego równania, otrzymamy:
$$8=2\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)+b \\
8=-\frac{6}{4}+b \\
b=9\frac{1}{2}$$
To onacza, że naszą prostą \(AB\) możemy opisać równaniem \(y=-\frac{3}{4}x+9\frac{1}{2}\).
Krok 3. Wyznacznie symetralnej odcinka \(AB\).
Symetralna odcinka to prosta prostopadła, która przechodzi przez środek tego odcinka. Mówiąc wprost - szukamy prostej prostopadłej do prostej \(y=-\frac{3}{4}x+9\frac{1}{2}\), która przechodzi przeez punkt \(S=(6;5)\). Dwie proste są względem sobie prostopadłe tylko wtedy, gdy iloczyn ich współczynników kierunkowych będzie równy \(-1\). To oznacza, że nasza prosta prostopadła musi mieć współczynnik \(a=\frac{4}{3}\), ponieważ \(\frac{4}{3}\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)=-1\). Możemy więc już powiedzieć, że symetralna wyraża się równaniem \(y=\frac{4}{3}x+b\).
Aby poznać brakujący współczynnik \(b\), musimy teraz do naszego równania podstawić współrzędne punktu \(S=(6;5)\), zatem:
$$5=\frac{4}{3}\cdot6+b \\
5=8+b \\
b=-3$$
To oznacza, że nasza symetralna wyraża się równaniem \(y=\frac{4}{3}x-3\).
Krok 4. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(P\).
Punkt \(P\) leży na osi \(Ox\), czyli na pewno współrzędna \(y=0\). Musimy więc już tylko wyznaczyć współrzędną \(x\) tego punktu, a obliczymy to, podstawiając \(y=0\) do wyznaczonej przed chwilą symetralnej odcinka \(AB\), na której ten punkt \(P\) przecież się znajduje:
$$0=\frac{4}{3}x-3 \\
\frac{4}{3}x=3 \quad\bigg/\cdot\frac{3}{4} \\
x=\frac{9}{4}=2\frac{1}{4}$$
To oznacza, że \(P=\left(2\frac{1}{4};0\right)\).
Krok 5. Obliczenie długości odcinka \(AP\) oraz \(BP\).
Obliczmy teraz długość odcinka \(AP\). Znamy współrzędne punktów \(A\) oraz \(P\), więc wystarczy podstawić te dane do wzoru na długość odcinka:
$$|AP|=\sqrt{(x_{P}-x_{A})^2+(y_{P}-y_{A})^2} \\
|AP|=\sqrt{(2\frac{1}{4}-2)^2+(0-8)^2} \\
|AP|=\sqrt{\left(\frac{1}{4}\right)^2+(-8)^2} \\
|AP|=\sqrt{\frac{1}{16}+64} \\
|AP|=\sqrt{64\frac{1}{16}}$$
Wydaje się, że jest to już najlepszy wynik jaki możemy zapisać, ale jeśli ktoś by jeszcze chciał, to można byłoby ten wynik jeszcze rozpisać w następujący sposób:
$$|AP|=\sqrt{\frac{1025}{16}} \\
|AP|=\frac{\sqrt{1025}}{4} \\
|AP|=\frac{\sqrt{25\cdot41}}{4} \\
|AP|=\frac{5\sqrt{41}}{4}$$
Odcinek \(BP\) będzie miał jednakową miarę, więc od razu możemy zapisać, że \(|BP|=\frac{5\sqrt{41}}{4}\).
Krok 6. Obliczenie długości odcinka \(AB\).
Do obwodu trójkąta potrzebujemy jeszcze znajomości długości odcinka \(AB\). Tu też znamy obydwie współrzędne punktów, zatem możemy od razu skorzystać ze wzoru na długość odcinka:
$$|AB|=\sqrt{(x_{B}-x_{A})^2+(y_{B}-y_{A})^2} \\
|AB|=\sqrt{(10-2)^2+(2-8)^2} \\
|AB|=\sqrt{8^2+(-6)^2} \\
|AB|=\sqrt{64+36} \\
|AB|=\sqrt{100} \\
|AB|=10$$
Krok 7. Obliczenie obwodu trójkąta \(ABP\).
Na koniec została formalność, czyli podanie obwodu trójkąta \(ABP\), zatem:
$$Obw_{ABP}=2\cdot\frac{5\sqrt{41}}{4}+10 \\
Obw_{ABP}=\frac{5\sqrt{41}}{2}+10$$