Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Czerwiec 2020
Arkusz maturalny zawiera 25 zadań zamkniętych oraz 9 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia jest 50 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 170 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Wartość wyrażenia \(x^2-6x+9\) dla \(x=\sqrt{3}+3\) jest równa:
Zadanie 2. (1pkt) Liczba \(\begin{split}\frac{2^{50}\cdot3^{40}}{36^{10}}\end{split}\) jest równa:
Zadanie 3. (1pkt) Liczba \(log_{5}\sqrt{125}\) jest równa:
Zadanie 4. (1pkt) Cenę \(x\) pewnego towaru obniżono o \(20\%\) i otrzymano cenę \(y\). Aby przywrócić cenę \(x\), nową cenę \(y\) należy podnieść o:
Zadanie 5. (1pkt) Zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności \(3(1-x)\gt2(3x-1)-12x\) jest przedział:
Zadanie 6. (1pkt) Suma wszystkich rozwiązań równania \(x(x-3)(x+2)=0\) jest równa:
Zadanie 7. (1pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=a(x-1)(x-3)\). Na rysunku przedstawiono fragment paraboli będącej wykresem tej funkcji. Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt \(W=(2;1)\).
Współczynnik \(a\) we wzorze funkcji \(f\) jest równy:
Zadanie 8. (1pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=a(x-1)(x-3)\). Na rysunku przedstawiono fragment paraboli będącej wykresem tej funkcji. Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt \(W=(2;1)\).
Największa wartość funkcji \(f\) w przedziale \(\langle1,4\rangle\) jest równa:
Zadanie 9. (1pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=a(x-1)(x-3)\). Na rysunku przedstawiono fragment paraboli będącej wykresem tej funkcji. Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt \(W=(2;1)\).
Osią symetrii paraboli będącej wykresem funkcji \(f\) jest prosta o równaniu:
Zadanie 10. (1pkt) Równanie \(x(x-2)=(x-2)^2\) w zbiorze liczb rzeczywistych:
Zadanie 11. (1pkt) Na rysunku przedstawiono fragment wykresu funkcji liniowej f określonej wzorem \(f(x)=ax+b\).
Współczynniki \(a\) oraz \(b\) we wzorze funkcji \(f\) spełniają zależność:
Zadanie 12. (1pkt) Funkcja f jest określona wzorem \(f(x)=4^{-x}+1\) dla każdej liczby rzeczywistej x. Liczba \(f\left(\frac{1}{2}\right)\) jest równa:
Zadanie 13. (1pkt) Proste o równaniach \(y=(m-2)x\) oraz \(y=\frac{3}{4}x+7\) są równoległe. Wtedy:
Zadanie 14. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=2n^2\) dla \(n\ge1\). Różnica \(a_{5}-a_{4}\) jest równa:
Zadanie 15. (1pkt) W ciągu arytmetycznym \((a_{n})\), określonym dla \(n\ge1\), czwarty wyraz jest równy \(3\), a różnica tego ciągu jest równa \(5\). Suma \(a_{1}+a_{2}+a_{3}+a_{4}\) jest równa:
Zadanie 16. (1pkt) Punkt \(A=\left(\frac{1}{3},-1\right)\) należy do wykresu funkcji liniowej \(f\) określonej wzorem \(f(x)=3x+b\). Wynika stąd, że:
Zadanie 17. (1pkt) Punkty \(A, B, C, D\) leżą na okręgu o środku w punkcie \(O\). Kąt środkowy \(DOC\) ma miarę \(118°\) (zobacz rysunek).
Miara kąta \(ABC\) jest równa:
Zadanie 18. (1pkt) Prosta przechodząca przez punkty \(A=(3,-2)\) i \(B=(-1,6)\) jest określona równaniem:
Zadanie 19. (1pkt) Dany jest trójkąt prostokątny o kątach ostrych \(α\) i \(\beta\) (zobacz rysunek).
Wyrażenie \(2cosα-sin\beta\) jest równe:
Zadanie 20. (1pkt) Punkt \(B\) jest obrazem punktu \(A=(-3,5)\) w symetrii względem początku układu współrzędnych. Długość odcinka \(AB\) jest równa:
Zadanie 21. (1pkt) Ile jest wszystkich dwucyfrowych liczb naturalnych utworzonych z cyfr: \(1, 3, 5, 7, 9\), w których cyfry się nie powtarzają?
Zadanie 22. (1pkt) Pole prostokąta \(ABCD\) jest równe \(90\). Na bokach \(AB\) i \(CD\) wybrano – odpowiednio – punkty \(P\) i \(R\), takie, że \(\frac{|AP|}{|PB|}=\frac{|CR|}{|RD|}=\frac{3}{2}\) (zobacz rysunek).
Pole czworokąta \(APCR\) jest równe:
Zadanie 23. (1pkt) Cztery liczby: \(2, 3, a, 8\), tworzące zestaw danych, są uporządkowane rosnąco. Mediana tego zestawu czterech danych jest równa medianie zestawu pięciu danych: \(5, 3, 6, 8, 2\). Zatem:
Zadanie 24. (1pkt) Przekątna sześcianu ma długość \(4\sqrt{3}\). Pole powierzchni tego sześcianu jest równe:
Zadanie 25. (1pkt) Dwa stożki o takich samych podstawach połączono podstawami w taki sposób jak na rysunku. Stosunek wysokości tych stożków jest równy \(3:2\) . Objętość stożka o krótszej wysokości jest równa \(12cm^3\).
Objętość bryły utworzonej z połączonych stożków jest równa:
Zadanie 26. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(2(x-1)(x+3)\gt x-1\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz miejsca zerowe, a w dalszej części zadania popełnisz błędy (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy błędnie wyznaczysz miejsca zerowe funkcji (np. w wyniku błędu rachunkowego przy liczeniu delty), ale dalszy tok rozwiązywania będzie poprawny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie nierówności w postaci ogólnej.
Aby przystąpić do wykonywania obliczeń musimy zapisać tę nierówność w postaci ogólnej. Musimy zatem wymnożyć wszystkie wartości i przenieść wszystko na lewą stronę:
$$2(x-1)(x+3)\gt x-1 \\
(2x-2)(x+3)\gt x-1 \\
2x^2+6x-2x-6\gt x-1 \\
2x^2+4x-6\gt x-1 \\
2x^2+3x-5\gt0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=2,\;b=3,\;c=-5\)
$$Δ=b^2-4ac=3^2-4\cdot2\cdot(-5)=9-(-40)=9+40=49 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{49}=7$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-3-7}{2\cdot2}=\frac{-10}{4}=-\frac{5}{2} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-3+7}{2\cdot2}=\frac{4}{4}=1$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Współczynnik \(a\) był dodatni, więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry. Zaznaczamy na osi wyliczone przed chwilą miejsca zerowe (z pustymi kropkami, bo w nierówności wystąpił znak \(\gt\)).
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Szukamy argumentów dla których funkcja przyjmuje wartości większe od zera, a więc interesować nas będzie suma przedziałów:
$$x\in\left(-\infty;-\frac{5}{2}\right)\cup(1;+\infty)$$
Zadanie 27. (2pkt) Rozwiąż równanie \((x^2-1)(x^2-2x)=0\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy przyrównasz wartości w nawiasach do zera, tworząc w ten sposób dwa równania kwadratowe.
ALBO
• Gdy podasz rozwiązania tylko jednego z równań kwadratowych.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Aby rozwiązać to równanie musimy zachowywać się tak jak przy postaci iloczynowej - czyli musimy przyrównać wartości w nawiasach do zera:
$$x^2-1=0 \quad\lor\quad x^2-2x=0$$
Powstały nam do rozwiązania dwa proste równania (można je obliczyć bez wyznaczania delty). Rozpatrzmy każde z nich osobno.
Równanie \(x^2-1=0\) możemy rozwiązać niemalże w pamięci, przenosząc jedynkę na prawą stronę:
$$x^2-1=0 \\
x^2=1 \\
x=1 \quad\lor\quad x=-1$$
Równanie \(x^2-2x=0\) rozwiążemy wyłączając \(x\) przed nawias:
$$x^2-2x=0 \\
x(x-2)=0 \\
x=0 \quad\lor\quad x-2=0 \\
x=0 \quad\lor\quad x=2$$
To oznacza, że całe nasze równanie ma aż cztery rozwiązania: \(x=-1 \lor x=0 \lor x=1 \lor x=2\).
Zadanie 28. (2pkt) Wykaż, że dla każdych dwóch różnych liczb rzeczywistych \(a\) i \(b\) prawdziwa jest nierówność \(a(a-2b)+2b^2\gt0\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz nierówność w postaci \((a-b)^2+b^2\gt0\), ale nie wykonasz pełnego uzasadnienia.
ALBO
• Gdy obliczysz deltę w taki sposób, by mieć tylko jedną zmienną i stwierdzisz jedynie, że jest ona niedodatnia (bez pełnego uzasadnienia).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Wyjaśnienie:
Kluczem do sukcesu jest rozbicie wartości \(2b^2\) na \(b^2+b^2\). Otrzymamy wtedy następującą sytuacje:
$$a(a-2b)+2b^2\gt0 \\
a^2-2ab+b^2+b^2\gt0$$
Wyrażenie \(a^2-2ab+b^2\) możemy "zwinąć" korzystając ze wzorów skróconego mnożenia do postaci \((a-b)^2\), co sprawi że otrzymamy:
$$(a-b)^2+b^2\gt0$$
Teraz przeanalizujmy co otrzymaliśmy. Wiemy, że \(a\) oraz \(b\) są różnymi liczbami, zatem \(a-b\) jest na pewno różne od zera. Jakiejkolwiek liczba różna od zera podniesiona do kwadratu daje wynik dodatni, stąd też na pewno wartość \((a-b)^2\) jest większa od zera. Analogicznie możemy stwierdzić, że wartość \(b^2\) będzie większa od zera lub równa zero.
Suma \((a-b)^2\) oraz \(b^2\) musi być więc większa od zera, bo do liczby dodatniej dodajemy liczbę większą lub równą zero i właśnie to należało udowodnić.
Zadanie 29. (2pkt) Trójkąt \(ABC\) jest równoboczny. Punkt \(E\) leży na wysokości \(CD\) tego trójkąta oraz \(|CE|=\frac{3}{4}|CD|\). Punkt \(F\) leży na boku \(BC\) i odcinek \(EF\) jest prostopadły do \(BC\) (zobacz rysunek).
Wykaż, że \(|CF|=\frac{9}{16}|CB|\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz długości odcinków \(BC\) i \(CF\) w zależności od jednej zmiennej np. \(a\) (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy wyznaczysz skalę podobieństwa trójkątów \(BCD\) oraz \(CEF\), czyli \(k=\frac{8\sqrt{3}}{9}\).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozpisanie długości odcinka \(CE\)
Z własności trójkątów równobocznych wiemy, że \(h=\frac{a\sqrt{3}}{2}\). To z kolei oznacza, że \(|CD|=\frac{a\sqrt{3}}{2}\). Z treści zadania wynika, że odcinek \(CE\) stanowi \(\frac{3}{4}\) odcinka \(CD\), zatem:
$$|CE|=\frac{3}{4}|CD| \\
|CE|=\frac{3}{4}\cdot\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
|CE|=\frac{3\sqrt{3}a}{8}$$
Krok 2. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów \(CEF\) oraz \(CDB\).
Spójrzmy na trójkąty \(CEF\) oraz \(CDB\). Jeden i drugi trójkąt jest prostokątny, czyli wiemy już, że na pewno mają jedną wspólną miarę kątów. Jeden i drugi trójkąt mają też wspólny kąt \(ECF\), zatem już dwa kąty w tych trójkątach są jednakowej miary. To z kolei oznacza, że i trzeci kąt w tych trójkątach musi mieć jednakową miarę. To prowadzi nas do wniosku, że zgodnie z zasadą kąt-kąt-kąt, trójkąt \(CEF\) jest podobny do trójkąta \(CDB\).
Krok 3. Ułożenie równania i wyznaczenie długości odcinka \(CF\).
Skoro trójkąty \(CEF\) oraz \(CDB\) są podobne, to możemy ułożyć następującą proporcję:
$$\frac{|CF|}{|CD|}=\frac{|CE|}{|CB|} \\
\frac{|CF|}{\frac{a\sqrt{3}}{2}}=\frac{\frac{3\sqrt{3}a}{8}}{a} \\
\frac{|CF|}{\frac{a\sqrt{3}}{2}}=\frac{3\sqrt{3}}{8} \\
|CF|=\frac{3\sqrt{3}}{8}\cdot\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
|CF|=\frac{3\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}\cdot a}{8\cdot2} \\
|CF|=\frac{9a}{16}=\frac{9}{16}a$$
Krok 4. Zakończenie dowodzenia.
Długość \(a\) jest długością każdego z trzech boków naszego trójkąta, zatem także i boku \(BC\). Możemy więc zapisać, że z obliczeń otrzymaliśmy równanie \(|CF|=\frac{9}{16}|BC|\), czyli dokładnie takie jakie było w treści zadania. To kończy nasze dowodzenie.
Zadanie 30. (2pkt) Rzucamy dwa razy symetryczną sześcienną kostką do gry, która na każdej ściance ma inną liczbę oczek – od jednego oczka do sześciu oczek. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia A polegającego na tym, że co najmniej jeden raz wypadnie ścianka z pięcioma oczkami.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymasz wynik większy od \(1\).
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę zdarzeń elementarnych \(|Ω|=36\) (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę zdarzeń sprzyjających \(|A|=11\) (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Na każdej kostce może wypaść jeden z sześciu wyników, a skoro rzucamy niezależnie dwoma kostkami, to liczba wszystkich kombinacji będzie równa \(|Ω|=6\cdot6=36\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Sprzyjającymi zdarzeniami są wszystkie te sytuacje w których przynajmniej na jednej kostce wypadła piątka. Aby nie zgubić żadnego zdarzenia, to wypiszmy je sobie w następujący sposób:
$$(1,5) \\
(2,5) \\
(3,5) \\
(4,5) \\
(5,1), (5,2), (5,3), (5,4), (5,5), (5,6) \\
(6,5)$$
To oznacza, że \(11\) przypadków spełnia warunki zadania, stąd też możemy napisać, że \(|A|=11\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo obliczymy korzystając ze wzoru:
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{11}{36}$$
Zadanie 31. (2pkt) Kąt \(α\) jest ostry i spełnia warunek \(\frac{2sinα+3cosα}{cosα}=4\). Oblicz tangens kąta \(α\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymasz wynik większy od \(1\).
1 pkt
• Gdy przekształcisz równanie do jednej z kluczowych postaci np. \(2sinα=cosα\) lub \(2tgα+3=4\) lub \(2\frac{a}{c}=\frac{b}{c}\) lub \(2a=b\) lub innej podobnej.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Aby rozwiązać to zadanie, musimy na samym początku pomnożyć całość przez \(cosα\):
$$\frac{2sinα+3cosα}{cosα}=4 \quad\bigg/\cdot cosα \\
2sinα+3cosα=4cosα \\
2sinα=cosα \quad\bigg/: cosα \\
\frac{2sinα}{cosα}=1$$
Z własności tangesa wiemy, że \(tgα=\frac{sinα}{cosα}\), zatem wartość \(\frac{2sinα}{cosα}\) jest równa po prostu \(2tgα\). Skoro tak, to:
$$2tgα=1 \\
tgα=\frac{1}{2}$$
Zadanie 32. (4pkt) Dany jest kwadrat \(ABCD\), w którym \(A=\left(5,-\frac{5}{3}\right)\). Przekątna \(BD\) tego kwadratu jest zawarta w prostej o równaniu \(y=\frac{4}{3}x\). Oblicz współrzędne punktu przecięcia przekątnych \(AC\) i \(BD\) oraz pole kwadratu \(ABCD\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz równanie prostej \(AC\) (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy obliczysz długość połowy przekątnej kwadratu (patrz: Krok 5.).
ALBO
• Gdy zapiszesz równania prostych \(AB\) oraz \(AD\), czyli \(y=\frac{1}{7}x-\frac{50}{21}\) oraz \(y=-7x+\frac{100}{3}\).
2 pkt
• Gdy wyznaczysz równanie prostej \(AC\) (patrz: Krok 3.) oraz współrzędne punktu przecięcia się przekątnych kwadratu (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy obliczysz długość połowy/całej przekątnej kwadratu (patrz: Krok 5.) oraz obliczysz pole kwadratu (patrz: Krok 6.).
ALBO
• Gdy wyznaczysz równania prostych \(AB\) oraz \(AD\) oraz obliczysz współrzędne wierzchołków \(B=\left(-2;-\frac{8}{3}\right)\) oraz \(D=\left(4;\frac{16}{3}\right)\).
3 pkt
• Gdy obliczysz współrzędne punktu przecięcia się przekątnych kwadratu (patrz: Krok 4.). oraz długość połowy/całej przekątnej kwadratu (patrz: Krok 5.).
ALBO
• Gdy obliczysz pole kwadratu (patrz: Krok 6.) oraz zapiszesz równanie typu \((x-5)^2+\left(\frac{4}{3}x+\frac{5}{3}\right)^2=25\).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Narysujmy sobie szkic tej sytuacji, zaznaczając przy okazji miejsce przecięcia się przekątnych \(AC\) oraz \(BD\):
Na szkicu nie musimy zaznaczać tego pomarańczowego kwadratu - służy on jedynie lepszemu wyobrażeniu tego co za chwilę będziemy liczyć.
Krok 2. Wyznaczenie współczynnika kierunkowego \(a\) przekątnej \(AC\).
Przekątne kwadratu przecinają się zawsze pod kątem prostym. To oznacza, że przekątne \(AC\) oraz \(BD\) są względem siebie prostopadłe. Aby dwie były względem siebie prostopadłe, to iloczyn ich współczynników kierunkowych musi być równy \(-1\). Z treści zadania wiemy, że współczynnik kierunkowy \(a\) prostej \(BD\) jest równy \(\frac{4}{3}\), zatem współczynnik \(a\) prostej \(AC\) będzie równy \(-\frac{3}{4}\), bo \(-\frac{3}{4}\cdot\frac{4}{3}=-1\).
To z kolei oznacza, że równanie prostej \(AC\) możemy już zapisać jako \(y=-\frac{3}{4}x+b\). Do pełnego równania brakuje nam jeszcze współczynnika \(b\).
Krok 3. Wyznaczenie współczynnika \(b\) przekątnej \(AC\).
Wiemy już, że prosta AC wyraża się równaniem \(y=-\frac{3}{4}x+b\). Brakujący współczynnik \(b\) wyznaczymy podstawiając do tego równania współrzędne jednego z punktów, który należy do tej prostej. Takim punktem jest punkt \(A=\left(5,-\frac{5}{3}\right)\), zatem:
$$y=-\frac{3}{4}x+b \\
-\frac{5}{3}=-\frac{3}{4}\cdot5+b \\
-\frac{5}{3}=-\frac{15}{4}+b \\
-\frac{20}{12}=-\frac{45}{12}+b \\
b=\frac{25}{12}$$
To oznacza, że nasza prosta \(AC\) wyraża się równaniem \(y=-\frac{3}{4}x+\frac{25}{12}\).
Krok 4. Wyznaczenie współrzędnych miejsca przecięcia się przekątnych.
Z geometrycznej interpretacji układu równań wiemy, że kiedy zbudujemy układ równań składający się z dwóch prostych, to rozwiązaniem tego układu będą współrzędne punktu ich przecięcia. Skoro tak, to wyznaczmy miejsce przecięcia się naszych przekątnych:
\begin{cases}
y=\frac{4}{3}x \\
y=-\frac{3}{4}x+\frac{25}{12}
\end{cases}
Korzystając z metody podstawiania otrzymamy:
$$\frac{4}{3}x=-\frac{3}{4}x+\frac{25}{12} \quad\bigg/\cdot12 \\
16x=-9x+25 \\
25x=25 \\
x=1$$
Znając wartość iksa, możemy bez problemu poznać igreka. W tym celu wystarczy do dowolnego równania z układu równań (np. pierwszego) podstawić wyznaczone x=1, zatem:
$$y=\frac{4}{3}x \\
y=\frac{4}{3}\cdot1 \\
y=\frac{4}{3}$$
To oznacza, że nasze przekątne przecinają się w punkcie \(S=\left(1;\frac{4}{3}\right)\).
Krok 5. Obliczenie długości odcinka \(AS\) i przekątnej \(AC\).
Odcinek \(AS\) jest połową długości przekątnej naszego kwadratu. Znamy współrzędne punktu \(A\) oraz \(S\), zatem korzystając ze wzoru na długość odcinka możemy zapisać, że:
$$|AS|=\sqrt{(x_{S}-x_{A})^2+(y_{S}-y_{A})^2} \\
|AS|=\sqrt{(1-5)^2+\left(\frac{4}{3}-\left(-\frac{5}{3}\right)\right)^2} \\
|AS|=\sqrt{(-4)^2+(-3)^2} \\
|AS|=\sqrt{16+9} \\
|AS|=\sqrt{25} \\
|AS|=5$$
Przekątne kwadratu przecinają się w połowie swojej długości, zatem odcinek \(AC\) będzie dwukrotnie większy od odcinka \(AS\). Skoro tak, to:
$$|AC|=2\cdot5 \\
|AC|=10$$
Krok 6. Obliczenie pola powierzchni kwadratu \(ABCD\).
Znając długość przekątnej moglibyśmy oczywiście wyznaczyć długość boku kwadratu, a dopiero potem pole powierzchni, ale możemy też postąpić nieco sprytniej i skorzystać z innego wzoru na pole kwadratu (takiego samego jak pole rombu):
$$P=\frac{1}{2}\cdot e\cdot f \\
P=\frac{1}{2}\cdot10\cdot10 \\
P=50$$
Zadanie 33. (4pkt) Wszystkie wyrazy ciągu geometrycznego \((a_{n})\), określonego dla \(n\ge1\), są dodatnie. Wyrazy tego ciągu spełniają warunek \(6a_{1}-5a_{2}+a_{3}=0\). Oblicz iloraz \(q\) tego ciągu należący do przedziału \((2\sqrt{2}, 3\sqrt{2})\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy rozpiszesz wartości \(a_{2}\) oraz \(a_{3}\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy zapiszesz równanie z dwoma niewiadomymi: \(a_{1}\) oraz \(q\) (patrz: Krok 1.).
3 pkt
• Gdy doprowadzisz do równania w którym jest tylko niewiadoma \(q\) (patrz: Krok 1.) i rozwiążesz to równanie (patrz: Krok 2.).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozpisanie wyrażenia z treści zadania.
Z własności ciągów wiemy, że:
$$a_{2}=a_{1}\cdot q \\
a_{3}=a_{1}\cdot q^2$$
Podstawiając te dane do naszego równania \(6a_{1}-5a_{2}+a_{3}=0\) otrzymamy:
$$6a_{1}-5\cdot(a_{1}\cdot q)+a_{1}\cdot q^2=0 \\
6a_{1}-5a_{1}\cdot q+a_{1}\cdot q^2=0$$
I teraz kluczowy moment zadania. Aby rozwiązać to równanie musimy wyłączyć \(a_{1}\) przed nawias, otrzymując:
$$a_{1}\cdot(6-5q+q^2)=0 \quad\bigg/:a_{1} \\
6-5q+q^2=0 \\
q^2-5q+6=0$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
W trakcie obliczeń otrzymaliśmy równanie kwadratowe, które musimy teraz rozwiązać. Równanie jest zapisane w postaci ogólnej, zatem z pomocą przyjdzie nam delta:
Współczynniki: \(a=1,\;b=-5,\;c=6\)
$$Δ=b^2-4ac=(-5)^2-4\cdot1\cdot6=25-24=1 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{1}=1$$
$$q_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-5)-1}{2\cdot1}=\frac{5-1}{2}=\frac{4}{2}=2 \\
q_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-5)+1}{2\cdot1}=\frac{5+1}{2}=\frac{6}{2}=3$$
Krok 3. Interpretacja otrzymanego wyniku.
Z treści zadania wynika, że \(q\) musi należeć do przedziału \((2\sqrt{2}, 3\sqrt{2})\). Przyjmując przybliżenie \(\sqrt{2}\approx1,41\) możemy założyć, że nasz iloraz \(q\) musi być większy od około \(2,82\) i mniejszy od \(4,23\). Taki warunek spełnia jedynie \(q=3\) i to będzie nasza jedyna odpowiedź do tego zadania.
Zadanie 34. (5pkt) Dany jest ostrosłup prawidłowy czworokątny \(ABCDS\), którego krawędź boczna ma długość \(6\) (zobacz rysunek). Ściana boczna tego ostrosłupa jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem, którego tangens jest równy \(\sqrt{7}\). Oblicz objętość tego ostrosłupa.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zaznaczysz poprawnie kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz równanie wynikające z definicji tangensa (patrz: Krok 2.), albo sinusa, albo cosinusa.
ALBO
• Gdy zapiszesz równanie z dwiema niewiadomymi, które wynika z Twierdzenia Pitagorasa w którymś z trójkątów.
2 pkt
• Gdy zapiszesz dwa równania - jedno wynikające z definicji funkcji trygonometrycznych, a drugie z Twierdzenia Pitagorasa i będziesz mieć w tych równaniach dwie identyczne niewiadome (np. \(h\) oraz \(a\)).
3 pkt
• Gdy doprowadzisz do równania z jedną niewiadomą (patrz: Krok 3.).
4 pkt
• Gdy obliczysz długość krawędzi podstawy ostrosłupa (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy obliczysz wysokość ostrosłupa (patrz: Krok 4.).
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
W rysunku pomocniczym najważniejsze jest to, by zaznaczyć poprawnie kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy. Kiedy naniesiemy na rysunek dane z treści zadania, to otrzymamy taką oto sytuację:
Kluczem do sukcesu jest dostrzeżenie przede wszystkim niebieskiego trójkąta prostokątnego \(SOE\) w którym dolna przyprostokątna jest połową długości krawędzi podstawy, boczna przyprostokątna jest wysokością bryły, a przeciwprostokątna jest wysokością ściany bocznej.
Krok 2. Wprowadzenie oznaczeń, które wynikają z informacji na temat tangensa.
Spójrzmy na niebieski trójkąt prostokątny \(SOE\). Wiemy, że \(tgα=\sqrt{7}\). Tangens jest to stosunek długości przyprostokątnej leżącej naprzeciwko kąta \(α\) względem przyprostokątnej leżącej przy tym kącie. I tu pojawia się problem, bo nie znamy ani jednej, ani drugiej długości. Zastanówmy się jednak co się musi stać, aby tangens naszego kąta \(α\) był równy \(\sqrt{7}\). Aby tak się stało, to przyprostokątna leżąca naprzeciwko kąta \(α\) (czyli nasza wysokość ostrosłupa) musi być \(\sqrt{7}\) razy większa od przyprostokątnej leżącej przy kącie \(α\). Jeżeli więc dolna przyprostokątna leżąca przy kącie \(α\) ma długość \(\frac{1}{2}a\), to wtedy wysokość naszej bryły będzie miała długość \(\sqrt{7}\cdot\frac{1}{2}a=\frac{a\sqrt{7}}{2}\).
Krok 3. Obliczenie długości krawędzi podstawy.
Spójrzmy teraz na zielony trójkąt prostokątny \(SOC\). Ten trójkąt w dolnej przyprostokątnej ma połowę długości przekątnej kwadratu, jego boczną przyprostokątną jest wysokość bryły, a przeciwprostokątną jest krawędź boczna o długości \(6\).
Z własności kwadratów wiemy, że kwadrat o boku \(a\) ma przekątną o długości \(a\sqrt{2}\), czyli przyprostokątna \(OC\) będzie mieć długość \(\frac{a\sqrt{2}}{2}\). Wiemy też, że wysokość ostrosłupa jest równa \(H=\frac{a\sqrt{7}}{2}\). Skoro tak, to korzystając z Twierdzenia Pitagorasa możemy zapisać, że:
$$\left(\frac{a\sqrt{2}}{2}\right)^2+\left(\frac{a\sqrt{7}}{2}\right)^2=6^2 \\
\frac{2a^2}{4}+\frac{7a^2}{4}=36 \\
\frac{9a^2}{4}=36 \\
9a^2=144 \\
a^2=16 \\
a=4 \quad\lor\quad a=-4$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, zatem zostaje nam \(a=4\).
Krok 4. Obliczenie wysokości ostrosłupa.
Wiemy, że ostrosłup ma długość \(H=\frac{a\sqrt{7}}{2}\), zatem skoro \(a=4\), to:
$$H=\frac{4\sqrt{7}}{2}=2\sqrt{7}$$
Krok 5. Obliczenie objętości ostrosłupa.
Na koniec została już tylko formalność, bowiem skoro \(a=4\) oraz \(H=2\sqrt{7}\), to objętość ostrosłupa będzie równa:
$$V=\frac{1}{3}a^2\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\cdot4^2\cdot2\sqrt{7} \\
V=\frac{1}{3}\cdot16\cdot2\sqrt{7} \\
V=\frac{32\sqrt{7}}{3}$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
a2=a1⋅q
a3=a1⋅q2 Absurd!!!
Ale czemu absurd, kiedy to prawda? ;)
ale o co ci chodzi? xD
człowieku kocham Cię
gdyby nie błąd rachunkowy w 32 to bym miała dobrze…