Rozwiązanie
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
To zdanie jest prawdą. Szukamy na wykresie sytuacji w której mamy prostą linię poziomą (wtedy Mateusz stoi w miejscu, czyli stoi na przystanku). Widzimy wyraźnie, że linia wykresu staje prosta na wysokości dwóch kratek, a skoro pięć kratek oznacza odległość 1km, to dwie kratki stanowią właśnie \(\frac{2}{5}\cdot1km=400m\).
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Przystanek znajduje się \(400m\) od domu Mateusza. Szkoła znajduje się w odległości \(4km\). Czyli autobus pokonał trasę:
$$4km-0,4km=3,6km$$
Autobus ruszył w 22 minucie naszego wykresu, a na metę dotarł w \(26\) minucie, czyli cała podróż trwała \(4\) minuty. Jeżeli \(4min=\frac{1}{15}h\), to autobus jechał z prędkością:
$$v=\frac{s}{t} \\
v=\frac{3,6km}{\frac{1}{15}h} \\
v=54\frac{km}{h}$$
Zdanie jest więc prawdą.
Dziękuje za rozwiązane zadanie :)
dziękuję
Dziękuję super tłumaczenie i rozwiązania. Brawo.
jak podzielić 3,6 na 1/15
Dzielenie możemy zastąpić mnożeniem przez odwrotność :) Czyli 3,6 : 1/15 to jest to samo co 3,6 razy 15 (bo 15 to odwrotność ułamka 1/15), no i stąd wychodzi 54 :)