Logarytmy – zadania maturalne

Logarytmy - zadania

Zadanie 1. (1pkt) O liczbie \(x\) wiadomo, że \(\log_{3}x=9\). Zatem:

Zadanie 2. (1pkt) Liczba \(\log_{4}8+\log_{4}2\) jest równa:

Zadanie 3. (1pkt) Różnica \(\log_{3}9-\log_{3}1\) jest równa:

Zadanie 4. (1pkt) Liczba \(\log_{5}5-\log_{5}125\) jest równa:

Zadanie 5. (1pkt) Wyrażenie \(\log_{4}(2x-1)\) jest określone dla wszystkich liczb \(x\) spełniających warunek:

Zadanie 6. (1pkt) Liczba \(\log_{3}\frac{1}{27}\) jest równa:

Zadanie 7. (1pkt) Liczba \(\log_{3}27-\log_{3}1\) jest równa:

Zadanie 8. (1pkt) Liczba \(log100-\log_{2}8\) jest równa:

Zadanie 9. (1pkt) Wartość wyrażenia \(\log_{2}20-\log_{2}5\) jest równa:

Zadanie 10. (1pkt) Liczba \(log4+log5-log2\) jest równa:

Zadanie 11. (1pkt) Liczba \(\log_{2}100-\log_{2}50\) jest równa:

Zadanie 12. (1pkt) Suma \(\log_{8}16+1\) jest równa:

Zadanie 13. (1pkt) Dane są liczby: \(a=\log_{3}\frac{1}{9}\), \(b=\log_{3}3\), \(c=\log_{3}\frac{1}{27}\). Który z poniższych warunków jest prawdziwy?

Zadanie 14. (1pkt) Liczba \(c=\log_{3}2\). Wtedy:

Zadanie 15. (1pkt) Wskaż liczbę, która spełnia równanie \(4^x=9\).

Zadanie 16. (1pkt) Dane są liczby \(a=-\frac{1}{27}\), \(b=\log_{\frac{1}{4}}64\), \(c=\log_{\frac{1}{3}}27\). Iloczyn \(abc\) jest równy:

Zadanie 17. (1pkt) Wartość wyrażenia \(\log_{5}0,04-\frac{1}{2}\log_{25}5\cdot \log_{25}1\) jest równa:

Zadanie 18. (1pkt) Liczba \(2\log_{5}10-\log_{5}4\) jest równa:

Zadanie 19. (1pkt) Liczba \(\log_{\sqrt{2}}{(2\sqrt{2})}\) jest równa:

Zadanie 20. (1pkt) Liczba \(\frac{\log_{3}729}{\log_{6}36}\) jest równa:

Zadanie 21. (1pkt) Liczba \(2\log_{2}3-2\log_{2}5\) jest równa:

Zadanie 22. (2pkt) Skala Richtera służy do określania siły trzęsień ziemi. Siła ta opisana jest wzorem \(R=log\frac{A}{A_{0}}\), gdzie \(A\) oznacza amplitudę trzęsienia wyrażoną w centymetrach, \(A_{0}=10^{-4}\) jest stałą, nazywaną amplitudą wzorcową. 5 maja 2014 roku w Tajlandii miało miejsce trzęsienie ziemi o sile \(6,2\) w skali Richtera. Oblicz amplitudę trzęsienia ziemi w Tajlandii i rozstrzygnij, czy jest ona większa, czy - mniejsza od \(100cm\).

47 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
kafka

brak równań i nierówności logarytmicznych

Adam Mickiewicz

Jacek Soplica by robił :)

kolegakolegi

Jak dla mnie ostatnie zadanie jest nie najłatwiej wyjasnione, na korkach zrobilismy ze
6,2 = logA/A0
6,2 = logA-log10^-4
6,2 = logA+4log10
6,2 = logA+4 /-4
2,2 = logA

LogA=2,2 10^2,2
A>10^2
A>100

Wydaje mi się ze jest to łatwiejsze ale jak kto woli

Paweł
Reply to  kolegakolegi

Nie za bardzo rozumiem wyłączenia 4 przed logarytm, skoro:
log10^-4 = x => 10^x = 10^-4 => x=-4

BesBek
Reply to  SzaloneLiczby

Mam pytanko dlaczego 8^4/3 jest równy 16?

Ewka

Jestem zadowolona z wyjaśnień oraz zadań, bardzo mi to pomogło:) polecam wszystkim

Magdu

Świetnie wyjaśnione zadania, polecam!

Lubię logarytmy

Witam, Zad.17 – Wartość wyrażenia log5 z 0,04 − 1/2 log25 z 5 x log25 z 1 jest równa:

Wyjaśnienie OK, ale za dużo liczenia! Parę minut straty….
Proszę zauważyć, że log25 z 1 = 0, a zatem całe mnożenie wyjdzie 0. Nie ma sensu liczyć 1/2*log25 z 5 (BTW. Nie pamiętam jeszcze jak to się robi, co z tym 1/2 na początku :-) ale się nauczę…;-)

Należy tylko wyliczyć wartość log5 z 0,04 , prawda?

Lubię logarytmy
Reply to  SzaloneLiczby

OK. Jeśli ma to być trening – rozumiem…

BTW. Już się nauczyłem tej własności z filmiku z kursu – rewelacja! Wcześniej jakoś nie napotkałem filmiku (ślepy czy co). Nie pamiętam czy miałem logarytmy w szkole średniej te 25+ lat temu.

Co więcej – można uwierzyć lub nie, ale niektóre logarytmy obliczam już w pamięci :-) nie wiem, intuicja czy co. Potem sprawdzam i rozpisuję i żałuję, że zmarnowałem minutę…
Trening czyni mistrza.

BTW 2 – Nauczyłem się logarytmów, by pomóc dziecku… ale chyba czas pokazać mu tą stronę. Może polubi matmę, jak ja.

Lubię logarytmy
Reply to  SzaloneLiczby

Również pozdrawiam – rewelacyjna stronka! NO BRAK SŁÓW!!!
Widać dokładność, precyzyjność, Twoją pasję….oj widać. Takich ludzi cenię najbardziej!!!

PS. Pokazałem synowi tę stronkę. Odgonić go nie mogłem na początku (mimo wakacji), zaczął robić klasę wyżej, by mieć łatwiej w 2019/20. No i musiałem ograniczyć mu czas do 1h dziennie przed kompem. Kondycję fizyczną też trzeba ćwiczyć… :-)

ZOJKA

Bardzo dobra strona dla uczniów i nie tylko. Uczę się na nowo i zaczynam coraz lepiej rozumieć matematykę. Zrezygnowałam z krzyżówek na rzecz „szalonych liczb”, które coraz bardziej mnie wciągają.

Sylwia

Bardzo dobre wyjaśnienia do zadań. Brawo

Aleksandra

zaczynam przygotowania do matury i bardzo pomogło:)

Błażej

Przygotowuje się aktualnie do matury na poziomie rozszerzonym, ale musiałem wrócić do korzeni, aby podstawe mieć w małym paluszku. Po przeczytaniu definicji logarytmu bez problemu można rozwiązać wszystkie zadania podane w arkuszu na poziomie podstawowym, pozdrawiam! :)

weronika samol

super kurs pozdrawiam z rodzinka

Anonim

Liczba log55−log5125 jest równa nie powinno byc log5 ( 5:125 ) ? log5 0.04 ?

Magda

ogólnie nie ogarniałam nigdy logarytmów a tu w prawdzie nie wszystko zrobiłam dobrze ale nauczyłam się dużo dzięki że to robisz :)

Paweł

Zadanie 12.
Czy poprawny jest sposób rozwiązania poprzez porównanie „log8 16 + 1 = log8 (2*8) + 1 = log8 2+ log8 8 + 1”. Gdzie wyniki logarytmu byłyby odpowiednio 1/3 +1+1 = 1/3+3/3+3/3=7/3?

sandra

Witam. Czy to jest zbiór wszystkich przykładów jakie mogą się pojawić na maturze podstawowej 2022?

Justyna

zad.15 krócej:

4^x = 9
Z definicji logarytmu:
log4 z 9 = x
Czyli
log4 z 3^2 = x
z własności logarytmu:
2 log4 z 3 = x

Mike

Dlaczego w 10 zadaniu jest odpowiedź c skoro wychodzi w tym działaniu 10 ?

zbyszek

Rozwiązanie autora jest bardzo proste i eleganckie. Korzystając z definicji algorytmu, pozbywa sią samego algorytmu i zostaje prościutki wzór: 10^R=A/A0. R znamy, A0 znamy. Nie znamy wartosci DZIELNEJ TEGO UŁAMKA. A dzielna=iloraz razy dzielnik. Czyli A=10^R * A0.
To już poziom podstawowy.
Po podstawieniu:
A = 10^6,2 * 10^-4
Mamy tu iloczyn potęg o tej samej podstawie, wiec:
A=10^6,2+(−4) czyli 10^2,2

Ania

W końcu ogarnęłam logarytmy : D dzięki!

Emi_M1

Świetna strona :D

Abaddon

Cześć, nie rozumiem zadania 19. Dlaczego log√2(√2)^3 = 3?
Bo ze wzoru wynika, że log a x^r = r⋅log a x
Czyli ja z tego rozumiem, że z powyższego powinno wyjść jedynie 3log√2(√2)

Wiem, że coś istotnego mam przed oczami i mi umknęło, dlatego proszę o odpowiedź. Z góry dziękuję!

Abaddon
Reply to  SzaloneLiczby

Bardzo dziękuję za wyjaśnienie! Tylko ten logarytmowy wzór mi pasował, bo jako jedyny ma potęgę przy x. Nie wiem, jakiego wzoru tu Pan użył, ale pociesza mnie fakt, że jakbym mocniej nad tym popracował, to dopiąłbym swego. Zawsze lubiłem matematykę, ale to dopiero dzięki tej stronie ją zaczynam rozumieć. Żałuję, że trafiłem tu na miesiąc przed maturą.

Abaddon
Reply to  SzaloneLiczby

O ludzie, jakie to proste. Logarytmy wydają się skomplikowane, ale jak się zrozumie ich sens, to nagle wszystko staje się jasne. Naprawdę bardzo Panu dziękuję i życzę wszystkiego najlepszego.

Dominika1

Dlaczego w zadaniu nr 1. odp poprawna jest 3 do potęgi 9 a nie 2 ? skoro to 3 do potęgi drugiej daje nam właśnie 9?

Patri22219

Zadania są okej, nie są jakieś niemożliwe. Polecam 8/10

piotrek

czy w zadaniu 17, w końcowych obliczeniach nie ma przypadkiem błędu?

Ola

Witam,mam pytanie odnośnie zadania 17. Dlaczego minus 1/2 która stała przed logarytmem została wciągnięta w podstawę logarytmu jako 1/2 robiąc pierwiastek z 25 a dlaczego nie została odwrócona jak to jest według zasady ? Czy wciągając liczbę sprzed logarytmu która jest ułamkiem nie trzeba jej odwracać tak jak to się robi przy liczbach całkowitych? Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam Ola :)