Kraby na fali

kraby na fali opinie recenzja foxgamesGry logiczne dla dzieci to nie jest łatwy temat i świadczy o tym chociażby fakt, że mimo wszystko niewiele takich gier pojawia się na rynku. Po raz kolejny rękawice w tym temacie podjęło wydawnictwo FoxGames, które do swojej całkiem licznej serii gier dokłada kolejną ambitną propozycję dla najmłodszych. Czy kolejna nowość okaże się strzałem w dziesiątkę? Przed Wami „Kraby na fali”!

Zawartość gry:

Zaglądamy do pudełka, a tam znajdziemy:
– rozkładaną planszę
– 36 drewnianych żetonów/pionków (różnej wielkości) w czterech kolorach

kraby na fali recenzja

Wszystkie elementy wchodzące w skład gry.

Choć w grze nie mamy zbyt dużo elementów, to warto im poświęcić ze dwa zdania, bo ich jakość wykonania zasługuje na duży plus. Widzę wyraźnie, że FoxGames w nowych grach zaczął stosować wypraski, dbając przy okazji o bardzo wysoką jakość wszystkich komponentów. Jak dobrze wiecie zawsze zwracam uwagę na te rzeczy, bo po prostu uważam że jakość gier planszowych (zwłaszcza dla dzieci) powinna być zawsze jak najwyższa. Miłym zaskoczeniem był też fakt, że na drewnianych pionkach były już nadrukowane kraby (zazwyczaj w tego typu sytuacjach dostajemy naklejki, które trzeba naklejać na pionki). Pierwsze wrażenia są pozytywne, a jak prezentuje się sama gra?

Rozgrywka:

Zasady gry są bardzo proste, o czym świadczy chociażby fakt, że zmieściły się one na jednej kartce instrukcji. Kraby każdego gracza zostają rozłożone w sposób losowy na naszej morskiej planszy. Tutaj w zależności od liczby graczy będziemy mieć coraz to większy obszar na jakim kraby będą układane.

kraby na fali opinie

Układ startowy. Im więcej graczy tym większy obszar będziemy zajmować na planszy.

Teraz gracze w swojej kolejce będą przemieszczać skorupiaki zgodnie z trzema prostymi zasadami:
– kraby mogą poruszać się o tyle miejsc ile gwiazdek mają nadrukowanych (najmniejsze kraby poruszają się o trzy pola, a największe tylko o jedno)
– skorupiak nie może się poruszać „tam i z powrotem”, czyli nie może wejść na dane pole dwa razy
– krab musi zakończyć swój ruch na innym krabie, który jest mniejszy bądź równy jego wielkości

kraby na fali gra planszowa

Duży czerwony krab przemieścił się o jedno pole i przykrył w ten sposób zielonego kraba rywala.

Najogólniej rzecz ujmując mamy tutaj sytuację, w której najmniejsze kraby są najbardziej zwinne, ale za to mogą stawać tylko na niektórych polach. Odwrotnie jest z krabami największymi – te są powolne w swoich ruchach, ale mogą stanąć wszędzie. W ten oto sposób z każdym kolejnym ruchem będziemy mieć na planszy coraz więcej krabów przykrywanych przez skorupiaki innych graczy. To także oznacza, że poruszając się jakimś krabem możemy odkryć skorupiaka naszego rywala, o czym bardzo często zapomina się na początku przygody z tą grą.

Jednak gdyby na tym gra się kończyła, to prawdopodobnie nigdy bym jej nie recenzował, bo mechanizm ten byłby żmudny, nudny i monotonny. Jest jeszcze jednak pewna cecha, która dodaje grze mocy i czyni ją ponadprzeciętną. Otóż jeśli doprowadzimy do sytuacji, w której powstaną dwie grupy krabów (czyli stworzą się tak jakby dwie grupki), to wszystkie kraby z tej mniejszej grupy są porywane przez falę, a na planszy zostaną tylko te kraby, które tworzyły większą kolonię. Motyw z „urywaniem” kawałków planszy widziałem w grach planszowych już kilka razy w różnych odmianach, ale chyba po raz pierwszy ktoś wkomponował to tak dobrze w klimat gry. O ile dla dorosłych może nie ma to większego znaczenia, o tyle dzieciom po prostu łatwiej się gra kiedy planszówka ma sensowny przebieg i realne konsekwencje, a przecież motyw z „trzymaniem się” krabów, jest dobrym odzwierciedleniem rzeczywistości.

kraby na fali foxgames

To jest to, co sprawia że gra ma sens. W tym momencie kraby na dole ekranu tworzą mniejszą grupę, dlatego zmyje je fala i znikną z planszy. Teoretycznie na górze planszy w lepszej sytuacji jest czerwony, bo ma więcej swoich skorupiaków, ale… to zielony ma tego największego kraba, który może sporo namieszać.

Cel gry:

Grać tak będziemy do momentu, aż na morzu zostaną kraby tylko jednego gracza. To właśnie ta osoba zostanie zwycięzcą całej rywalizacji. Zazwyczaj nastąpi to w ciągu około 10-15 minut gry. Żeby więc wygrać trzeba będzie wykazać się trochę sprytem, na pewno dobrą strategią, a może nawet i ryzykiem, które przyda się zwłaszcza przy taktyce „odrywania” grupy krabów od reszty.

A jak wrażenia z samej rozgrywki? Mimo prostych zasad gra wcale nie wydaje się taka banalna. Różne wielkości krabów (a co za tym idzie – różne możliwości poruszania się po planszy) dają naprawdę spory wybór jeśli chodzi o wykonanie ruchu. Ogólnie cały przebieg krabowego pojedynku jest jak najbardziej w porządku, nawet trudno się tu do czegoś przyczepić. Wydawało mi się, że pewnym problemem może być sposób wyłaniania zwycięzcy przez odpadanie innych graczy, przez co przy czteroosobowej rozgrywce ktoś kto odpadł siedziałby niejako obok gry. Na szczęście nie jest tak źle, bo gra jest szybka i dynamiczna, a w dodatku odpadnięcie z reguły odbywa się tuż pod koniec całej rundy. Chcąc się doszukać słabości tej gry należałoby spojrzeć na to co się dzieje przed zasadniczą rozgrywką, czyli w momencie przygotowywania planszy, kiedy to wykładamy kraby na stół. Zgodnie z instrukcją ten proces odbywa się losowo, co moim zdaniem nie do końca jest dobrym rozwiązaniem. Wbrew pozorom ma znaczenie to w którym miejscu znajdą się nasze skorupiaki (zwłaszcza te największe) i dobrze byłoby to w jakiś sposób uzależnić od decyzji graczy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by to gracze rozkładali kraby wedle własnego uznania (np. po jednym krabie w każdej kolejce) i chyba do takiego układania bym Was zachęcał. Jeśli chcecie mieć większą decyzyjność, ale cenicie sobie szybsze rozpoczęcie gry niż to co przed chwilą zaproponowałem, to możecie losowo rozmieścić wszystkie kraby i pozwolić graczom na zamianę miejsc np. trzech skorupiaków. W obydwu przypadkach gra zyska na jakości.

Jaka to jest gra?

Losowość – występuje w zasadzie tylko podczas wykładania krabów na planszę. Pozostała część rozgrywki leży już tylko w rękach graczy.
Złożoność – zasady gry są tak proste, że ich opisanie zajmuje dosłownie minutę. Nie mniej jednak w grze mamy dość sporą decyzyjność (zwłaszcza na początku rozgrywki).
Interakcja – spora i to bezpośrednia, bo mój ruch wpływa bardzo mocno na zablokowanie rywala i ewentualne zmycie falą sporej części jego krabów.
Mechanika – jest dobrze powiązana z tematem gry (nawet bym powiedział, że zaskakująco dobrze). Cały rdzeń gry opiera się na odcinaniu fragmentów planszy i nakładaniu się na siebie pionków względem ich wielkości.
Wykonanie – bardzo mocny punkt tej gry, bo zarówno graficznie jak i jakościowo gra jest wykonana na wysokim poziomie. Jedyne co bym w wykonaniu zmienił to pudełko, które mogłoby być trochę mniejsze (choć tu rozumiem wydawców, bo po prostu dostosowano rozmiar pudełka do standardowych wymiarów średniej wielkości gier).

kraby na fali gra dla dzieci

Trzy różne rodzaje krabów, trzy różne wysokości drewnianych żetonów i do tego różnorodne grafiki.

Dla kogo jest to gra?

Teoretycznie na pudełku mamy informację, że w Kraby zagrają już nawet ośmiolatki i moim zdaniem ten przedział jest chyba dość dobrze określony, bo faktycznie młodszym rocznikom może być trochę trudno wykonywać przemyślane ruchy, które doprowadziłyby do końcowego zwycięstwa. To czy dziecko będzie zainteresowane grą zależeć będzie też w dużej mierze od tego jaka jest nasza pociecha. Jeśli nasze dziecko lubi takie łamigłówki, jest ciekawe świata, potrafi analizować to co dzieje się wokół i umie wyciągać potem ze swoich działań wnioski, to Kraby na pewno będą grą, którą warto takim osobom polecić. Nie jest to jednak gra, która wypełni nam niezliczona liczbę wieczorów, za to świetnie sprawdzi się jako urozmaicenie naszej kolekcji gier dla dzieci.

Podsumowanie:

Kraby na fali pokazują, że można stworzyć dobrą grę logiczną dla dzieci, która z jednej strony będzie prosta w swojej zasadach, a z drugiej będzie nieszablonowa w samej rozgrywce. Na dużego plusa zasługuje fakt, że gra prostymi technikami zmusza nasze dzieci do myślenia nie tylko nad tym jak wykonać ruch tu i teraz, ale także nad tym jakie to konsekwencje przyniesie w kolejnej kolejce. To jest bardzo ważna cecha tej gry, bowiem każdy nasz ruch jest nie tyle świetnym posunięciem w danej chwili, co po prostu dobrze wykonanym planem z przeszłości lub wykorzystaniem błędu rywala. Słabością gry jest za to losowy układ startowy skorupiaków, choć na szczęście możemy wprowadzić w tej kwestii własne zasady, które tę niedoskonałość wyeliminują. No i to wykonanie – bardzo się cieszę, że po raz kolejny mam w rękach grę dopracowaną pod kątem jakości wykonania, co ma szczególne znaczenie w grach dla dzieci.

Informacje o grze:

Kraby na fali – Wydawnictwo FoxGames
Liczba graczy: Gra dla 2-4 osób
Wiek: Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 8 roku życia
Czas gry: ok. 20 minut
Egzemplarz gry do recenzji przesłało Wydawnictwo FoxGames

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments