Egzamin ósmoklasisty (termin dodatkowy) 2024 - matematyka
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 4 zadania otwarte. Łącznie do zdobycia jest 25 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Adam zapisał, w przypadkowej kolejności, podane w programie radiowym wartości temperatury odnotowane pewnego zimowego dnia o godzinie 20:30 w Zakopanem, w Wiśle, w Karpaczu i w Szklarskiej Porębie (zobacz rysunek).
Temperatura w Karpaczu była o \(6°C\) wyższa niż w Szklarskiej Porębie, a w Wiśle była niższa niż w Zakopanem.
Temperaturę \(-5°C\) zanotowano w:
Zadanie 2. (1pkt) Dane są cztery liczby:
\(I. -9,25 \\
II. -1,25 \\
III. 1,25 \\
IV. 9,25\)
Do której z liczb I–IV należy dodać liczbę \((-4)\), aby otrzymać liczbę \((-5,25)\)?
Zadanie 3. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
\(\left(\frac{1}{5}\right)^8\gt\left(\frac{1}{5}\right)^6\)
\(2^2\cdot\left(\frac{1}{2}\right)^2=(-2)^3\cdot\left(-\frac{1}{2}\right)^3\)
Zadanie 4. (1pkt) W pudełku są kulki czerwone, zielone i niebieskie. Kulek czerwonych jest trzy razy więcej niż zielonych i o dwie mniej niż niebieskich.
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
W pudełku najmniej jest kulek \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Jeśli liczbę kulek zielonych oznaczymy przez \(x\), to liczbę wszystkich kulek w pudełku opisuje wyrażenie \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 5. (1pkt) Na osi liczbowej zaznaczono sześć liczb całkowitych. Cztery z tych liczb oznaczono literami: \(k, m, t, p\).
Które z poniższych wyrażeń ma wartość równą \(1\)?
Zadanie 6. (1pkt) Czy liczba \(27733\) jest podzielna przez \(3\)? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1., 2. albo 3.
cyfrą jedności tej liczby jest \(3\).
suma cyfr tej liczby nie jest podzielna przez \(3\).
dwie ostatnie cyfry tej liczby tworzą liczbę podzielną przez \(3\).
Zadanie 7. (1pkt) Kąty \(\alpha, \beta, \gamma\) pewnego trójkąta spełniają dwa warunki: \(\alpha+\beta=130°\) i \(\alpha+\gamma=120°\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Kąt \(\alpha\) ma miarę \(70°\).
Różnica miar między kątem największym a kątem najmniejszym w tym trójkącie jest równa \(20°\).
Zadanie 8. (1pkt) W pewnym opakowaniu są płatki owsiane z rodzynkami. Masa zawartości tego opakowania jest równa \(320 g\), przy czym \(15\%\) tej masy stanowią rodzynki. Ola zmieszała całą zawartość tego opakowania z \(80 g\) orzechów.
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
W mieszance przygotowanej przez Olę masa orzechów jest większa o \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) od masy rodzynek.
Mieszanka przygotowana przez Olę zawiera \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) orzechów.
Zadanie 9. (1pkt) Antek jest zawodnikiem szkolnej drużyny koszykówki. Od początku sezonu jego drużyna zagrała w sześciu meczach. Antek w tych sześciu meczach zdobył łącznie \(84\) punkty.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Średnia liczby punktów zdobytych przez Antka w jednym meczu jest równa \(14\).
Średnia liczby punktów zdobytych przez Antka w jednym meczu będzie równa \(15\), jeśli w siódmym meczu zdobędzie on \(21\) punktów.
Zadanie 10. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Liczba \(\sqrt{6\frac{1}{4}}\) jest równa \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Liczba \(\sqrt[3]{0,064}\) jest równa \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 11. (1pkt) W układzie współrzędnych \((x, y)\) narysowano trapez \(EFGH\). Wszystkie współrzędne wierzchołków \(E, F, G\) i \(H\) są liczbami całkowitymi.
Punkty o współrzędnych \((1,4)\) i \((2,0)\) to wierzchołki:
Zadanie 12. (1pkt) Na planie miasta wykonanym w skali \(1:5000\) odległość w linii prostej między punktem oznaczającym wejście do papugarni a punktem oznaczającym wejście do muzeum zabawek jest równa \(8,4 cm\).
W terenie odległość między wejściami do tych obiektów jest w linii prostej równa:
Zadanie 13. (1pkt) Na rysunku przedstawiono kwadrat podzielony na \(6\) jednakowych prostokątów. Obwód każdego z tych prostokątów jest równy \(28\).
Obwód kwadratu jest równy:
Zadanie 14. (1pkt) Działka ma powierzchnię \(200\) arów. Warzywa zajmują \(130\) arów, jabłonie rosną na \(\frac{1}{5}\) pozostałej części działki, a resztę działki zajmują śliwy. Śliwy zajmują powierzchnię:
Zadanie 15. (1pkt) W pudełku są klocki w kształcie ostrosłupów trójkątnych i sześcianów. Klocków w kształcie ostrosłupów trójkątnych jest trzy razy więcej niż klocków sześciennych. Wszystkie klocki mają łącznie \(720\) krawędzi. Ile klocków w kształcie sześcianu jest w tym pudełku?
Zadanie 16. (2pkt) Na diagramie przedstawiono rozkład liczby punktów zdobytych przez zawodników biorących udział w grze Kulki.
Oblicz prawdopodobieństwo, że losowo wybrany zawodnik zdobył w tej grze więcej niż \(20\) punktów. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zawodników.
Analizując diagram możemy stwierdzić, że wszystkich zawodników jest łącznie:
1+2+4+3+1=11
Krok 2. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Mamy łącznie \(11 zawodników. Więcej niż \(20\) punktów zdobyło \(3+1=4\) zawodników. To oznacza, że prawdopodobieństwo, że losowo wybrany zawodnik zdobył więcej niż \(20\) punktów wynosi:
$$p=\frac{4}{11}$$
Zadanie 17. (3pkt) Jednakowe kubki sprzedawane są w dwóch rodzajach opakowań – małych i dużych. W małym opakowaniu jest dwa razy mniej kubków niż w dużym. W dwóch dużych opakowaniach i sześciu małych znajduje się łącznie \(140\) kubków. Oblicz, ile kubków jest w sześciu dużych opakowaniach. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby kubków w małym i dużym opakowaniu.
Wprowadźmy do zadania proste oznaczenia:
\(x\) - liczba kubków w małym opakowaniu
\(2x\) - liczba kubków w dużym opakowaniu
Z treści zadania wynika, że mamy \(6\) małych opakowań i \(2\) duże, które łącznie mają \(140\) kubków, zatem możemy ułożyć następujące równanie:
$$6\cdot x+2\cdot2x=140 \\
6x+4x=140 \\
10x=140 \\
x=14$$
To oznacza, że w małym opakowaniu mamy \(14\) kubków, a tym samym w dużym opakowaniu będziemy mieć \(2\cdot14=28\) kubków.
Krok 2. Obliczenie liczby kubków w sześciu dużych opakowaniach.
Celem zadania jest ustalenie ile kubków jest w dużych opakowaniach. Skoro mamy \(6\) opakowań, a w każdym znajduje się \(28\) kubków, to łącznie tych kubków będziemy mieć:
$$6\cdot28=168$$
Zadanie 18. (2pkt) Na trawniku w kształcie kwadratu o boku długości \(9\) metrów wytyczono kwietnik w kształcie prostokąta tak, że jego boki są równoległe do boków trawnika. Do kwietnika prowadzą cztery ścieżki. Dwie krótsze ścieżki mają po \(1,5 m\) długości każda, a dwie dłuższe mają po \(2,5 m\) długości każda (zobacz rysunek).
Oblicz pole powierzchni wytyczonego kwietnika. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boków kwietnika.
Skoro krótsze ścieżki mają \(1,5 m\) długości, a dłuższe \(2,5 m\), to sytuacja z treści zadania będzie wyglądać następująco:
Widzimy, że w takim razie kwietnik musi mieć jeden bok o długości \(9 m-2\cdot1,5 m=6 m\) oraz drugi bok o długości \(9 m-2\cdot2,5 m=4 m\).
Krok 2. Obliczenie pola powierzchni kwietnika.
Skoro kwietnik jest prostokątem o bokach \(6 m\times4 m\), to jego pole będzie równe:
$$P=6m\cdot4m \\
P=24m^2$$
Zadanie 19. (3pkt) Dany jest graniastosłup prawidłowy czworokątny, w którym zielone ściany są kwadratami.
Suma długości jego krawędzi zaznaczonych pogrubioną linią na rysunku 1. jest równa \(27 cm\).
Suma długości jego krawędzi zaznaczonych pogrubioną linią na rysunku 2. jest równa \(30 cm\).
Oblicz objętość tego graniastosłupa. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Zwyczajowo krawędzie graniastosłupa opisujemy jako \(a\), \(b\) oraz \(c\). Skoro jednak w podstawie graniastosłupa jest kwadrat, to możemy przyjąć, że krawędzie podstawy mają długość \(a\) oraz \(a\), natomiast krawędzie boczne to np. \(c\).
Krok 2. Zapisanie równań.
Zerkając na pierwszy rysunek możemy stwierdzić, że:
$$2a+3c=27$$
Z kolei z drugiego rysuunku wynika, że:
$$3a+3c=30$$
Krok 3. Zbudowanie i rozwiązanie układu równań.
Z zapisanych wcześniej równań możemy zbudować układ:
\begin{cases}
2a+3c=27 \\
3a+3c=30
\end{cases}
Możemy zastosować dowolną metodę na rozwiązanie tego układu, najprościej będzie chyba zastosować metodę przeciwnych współczynników. W tym celu moglibyśmy pomnożyć obydwie strony pierwszego równania przez \(-1\), a całość obliczeń wyglądałaby następująco:
\begin{cases}
-2a-3c=-27 \\
3a+3c=30
\end{cases}
Dodając teraz te równania stronami, otrzymamy:
$$a=3$$
Chcąc teraz poznać długość krawędzi bocznej, czyli \(c\), wystarczy podstawić obliczone \(a=3\) do jednego z równań z układu, np. pierwszego:
$$2\cdot3+3c=27 \\
6+3c=27 \\
3c=21 \\
c=7$$
Tym samym wiemy już, że w podstawie naszego graniastosłupa mamy kwadrat o boku \(3 cm\), a wysokość tej bryły to \(7 cm\).
Krok 4. Obliczenie objętości graniastosłupa.
Korzystając ze wzoru na objętość, możemy zapisać, że:
$$V=3cm\cdot3cm\cdot7cm \\
V=63cm^3$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
bardzo przydatny