Egzamin ósmoklasisty (termin dodatkowy) 2021 - matematyka
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 4 zadania otwarte. Łącznie do zdobycia jest 25 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, w której uczniowie pewnej szkoły odpowiadali na pytanie „Jakie jest twoje ulubione zwierzę domowe?”. Każdy ankietowany uczeń podawał tylko jedno zwierzę. Chomik był ulubieńcem \(16\) uczniów.
Które z podanych zdań jest fałszywe? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Zadanie 2. (1pkt) Poniżej zapisano trzy liczby:
$$p=\frac{27\cdot9}{27+9} \\
r=\frac{27+9}{27-9} \\
s=\frac{27-9}{27:9}$$
Który zapis przedstawia poprawnie uporządkowane liczby \(p,r,s\) od najmniejszej do największej?
Zadanie 3. (1pkt) Dane są liczby:
$$3321, 1764, 6114, 2936, 1452, 1627$$
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Wśród danych liczb są dokładnie \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) liczby podzielne przez \(3\).
Wśród danych liczb są dokładnie \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) liczby podzielne przez \(4\).
Zadanie 4. (1pkt) Dane są cztery wyrażenia:
I. \(-16,55+6,05\)
II. \(-5\frac{3}{4}-4,75\)
III. \(\frac{2}{3}\cdot\left(-15\frac{1}{4}\right)\)
IV. \((-1,5):\frac{1}{7}\)
Wartość którego wyrażenia nie jest równa \(\left(-10\frac{1}{2}\right)\)?
Zadanie 5. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Wartość wyrażenia \(\frac{27^6}{3^6}\) jest równa \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Wartość wyrażenia \(\frac{25^8}{5^4}\) jest równa \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 6. (1pkt) Dane są cztery liczby:
$$a=(-2)^2 \\
b=\sqrt{9+16} \\
c=\frac{1}{2}(3-5)^2 \\
d=\sqrt{\frac{25}{4}}$$
Które zdanie jest fałszywe?
Zadanie 7. (1pkt) Suma dwóch dodatnich liczb \(a\) i \(b\) jest równa \(46\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Po zmniejszeniu każdej z tych liczb o \(6\) suma otrzymanych liczb będzie równa \(34\).
Po zwiększeniu każdej z tych liczb o połowę suma otrzymanych liczb będzie równa \(69\).
Zadanie 8. (1pkt) Czekolada o masie \(20 dag\) przed promocją kosztowała \(9,60 zł\). Producent czekolady przygotował dwie promocje.
Czy dla klienta kupującego \(120 dag\) czekolady bardziej opłacalna jest promocja II niż I?
Wybierz odpowiedź Tak albo Nie i jej uzasadnienie spośród 1., 2. albo 3.
w promocji I masa czekolady wzrośnie o \(4 dag\), natomiast w promocji II masa się nie zmieni.
w promocji II \(1 dag\) czekolady kosztuje mniej niż w promocji I.
w promocji II trzeba kupić \(6\) czekolad, natomiast w promocji I - tylko \(5\).
Zadanie 9. (1pkt) Dane są trzy liczby \(a\), \(b\) i \(c\). Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Gdy \(a+b+c=-1\) oraz \(a\) jest liczbą mniejszą od \((-1)\), to suma \((b+c)\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Gdy \(a\cdot b\cdot c=1\) oraz \(a\) jest liczbą większą od zera, to iloczyn \((b\cdot c)\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 10. (1pkt) Długości boków trójkąta równoramiennego przedstawionego na rysunku opisano wyrażeniami algebraicznymi.
Obwód tego trójkąta jest równy:
Zadanie 11. (1pkt) W pudełku znajdowały się piłeczki białe i czarne - łącznie \(72\). Wśród wszystkich piłeczek \(\frac{1}{4}\) stanowiły piłeczki czarne. Wyciągnięto \(12\) piłeczek, wśród których żadna nie była czarna. Bartek - jako trzynasty - losuje jedną piłeczkę. Prawdopodobieństwo wylosowania przez Bartka piłeczki czarnej wynosi:
Zadanie 12. (1pkt) Na krótszym boku prostokąta zbudowano trójkąt równoboczny o obwodzie \(18 cm\), a na dłuższym boku prostokąta zbudowano kwadrat o polu równym \(64 cm^2\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Pole prostokąta jest o \(16 cm^2\) mniejsze od pola kwadratu powstałego na dłuższym boku prostokąta.
Obwód prostokąta jest o \(10 cm\) dłuższy od obwodu trójkąta równobocznego zbudowanego na krótszym boku prostokąta.
Zadanie 13. (1pkt) W trójkącie \(ABC\) o obwodzie \(34 cm\) poprowadzono odcinek \(DE\). Obwód trójkąta \(AED\) jest równy \(16 cm\), a obwód czworokąta \(EBCD\) - \(30 cm\).
Długość odcinka \(DE\) jest równa:
Zadanie 14. (1pkt) Suma długości wszystkich krawędzi ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego jest równa \(450\). Krawędź boczna jest w tym ostrosłupie czterokrotnie dłuższa od krawędzi podstawy.
Długość krawędzi podstawy tego ostrosłupa jest równa:
Zadanie 15. (1pkt) Na rysunku przedstawiono siatkę graniastosłupa prostego oraz podano długości niektórych jego krawędzi.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Pole największej ściany bocznej tego graniastosłupa jest równe \(35\).
Pole podstawy tego graniastosłupa jest równe \(12\).
Zadanie 16. (2pkt) W jednej szklance o pojemności \(250\) mililitrów mieści się maksymalnie \(150\) gramów mąki. Babcia Kasi przechowuje mąkę w dwulitrowym pojemniku. Czy w takim pojemniku zmieści się \(1,5\) kilograma mąki? Odpowiedź uzasadnij. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie, ile szklanek mieści się objętościowo w jednym pojemniku.
Słoik ma \(2\) litry, czyli \(2000ml\), natomiast szklanka ma \(250ml\). To oznacza, że w takim pojemniku zmieści się \(2000:250=8\) szklanek mąki.
Krok 2. Obliczenie, ile mąki zmieści się w pojemniku.
W każdej szklance zmieści się \(150g\) mąki, zatem łącznie babcia Kasi pomieści:
$$8\cdot150g=1200g=1,2kg$$
To oznacza, że w pojemniku nie zmieści się \(1,5kg\) mąki, ponieważ jego maksymalna pojemność wynosi \(1,2kg\).
Zadanie 17. (3pkt) W zespole tańca nowoczesnego liczba dziewcząt jest dwa razy większa od liczby chłopców. Gdy na próbie nieobecnych było \(2\) chłopców i \(1\) dziewczyna, to liczba obecnych chłopców stanowiła \(\frac{2}{5}\) liczby obecnych dziewcząt. Z ilu osób składa się zespół? Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Wprowadźmy do zadania proste oznaczenia:
\(x\) - liczba chłopców
\(2x\) - liczba dziewcząt
Na próbie nie pojawiło się dwóch chłopców i jedna dziewczyna, czyli:
\(x-2\) - liczba chłopców na próbie
\(2x-1\) - liczba dziewcząt na próbie
Krok 2. Zapisanie i rozwiązanie równania.
Z treści zadania wynika na próbie liczba chłopców stanowi \(\frac{2}{5}\) liczby obecnych dziewcząt. Możemy więc zapisać, że:
$$x-2=\frac{2}{5}\cdot(2x-1) \\
x-2=0,4\cdot(2x-1) \\
x-2=0,8x-0,4 \\
0,2x=1,6 \\
x=8$$
Krok 3. Obliczenie liczebności zespołu.
Z oznaczeń wynika, że w zespole mamy \(8\) chłopców, czyli tym samym dziewczyn będzie \(2\cdot8=16\). To oznacza, że zespół liczy łącznie \(8+16=24\) osoby.
Zadanie 18. (2pkt) Pan Piotr odczytał na nawigacji samochodowej, że na pokonanie trasy długości \(38 km\) potrzebuje \(40\) minut. Jaką prędkość jazdy wyrażoną w \(\frac{km}{h}\) przyjęła nawigacja samochodowa w celu wyznaczenia czasu potrzebnego na pokonanie tej trasy? Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
W zadaniu skorzystamy ze wzoru \(v=\frac{s}{t}\). Z treści zadania wynika, że \(s=38km\), natomiast \(t=\frac{2}{3}h\) (ponieważ \(40\) minut stanowi \(\frac{40}{60}=\frac{2}{3}\) godziny. To oznacza, że:
$$v=\frac{38km}{\frac{2}{3}h} \\
v=38km:\frac{2}{3}h \\
v=38km\cdot\frac{3}{2}h \\
v=57\frac{km}{h}$$
Zadanie 19. (3pkt) Równoległobok \(ABCD\) zbudowano z czterech przystających trójkątów prostokątnych (patrz rysunek). Boki równoległoboku mają długości \(|AB|=24 cm\) i \(|AD|=13 cm\).
Oblicz pole równoległoboku \(ABCD\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boku \(AE\).
Z treści zadania wynika, że wszystkie trójkąty są przystające (czyli mają jednakowe miary). To oznacza, że trójkąt \(AED\) ma tą samą długość podstawy co trójkąt \(EBF\). Skoro bok \(AB\) ma długość \(24cm\), to zarówno bok \(AE\) jak i \(EB\) będą mieć połowę tej miary, czyli tym samym \(|AE|=12cm\).
Krok 2. Obliczenie wysokości równoległoboku.
Spójrzmy na prostokątny trójkąt \(AED\). Wiemy już, że \(|AE|=12cm\). Z treści zadania odczytujemy, że \(|AD|=13\). Korzystając z twierdzenia Pitagorasa możemy obliczyć długość boku \(ED\), który jest jednocześnie wysokością naszego równoległoboku:
$$12^2+h^2=13^2 \\
144+h^2=169 \\
h^2=25 \\
h=5 \quad\lor\quad h=-5$$
Ujemną długość odrzucamy, bo wysokość jest zawsze dodatnia, zatem wiemy już, że \(h=5cm\).
Krok 3. Obliczenie pola równoległoboku \(ABCD\).
Z treści zadania wiemy, że podstawa równoległoboku ma długość \(a=24cm\). Obliczyliśmy też, że \(h=5cm\). Korzystając ze wzoru na pole równoległoboku możemy teraz zapisać, że:
$$P=a\cdot h \\
P=24cm\cdot5cm \\
P=120cm^2$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
zadanie 8 nie ma sensu
„czy dla klienta kupującego 120dag czekolady bardziej opłacalna jest promocja II niż I?
Wybierz odpowiedź Tak albo Nie i jej uzasadnienie spośród 1., 2. albo 3.”
tak lub nie odnosie czego? nie ma opcji wybrania nawet która opcja jest bardziej opłacalna ani również nie ma tezy naprzykład „promocja 2 jest tańsza” i wtedy tak albo nie i dlaczego
to brzmi jak
– w prawo czy w lewo?
– tak
Nie no, treść pytania może nie jest idealna, ale jest dobra i Twoja analogia jest mocno nietrafiona ;) Pytają się nas, czy bardziej opłacalna jest promocja II niż I i odpowiadasz, że tak (jest bardziej opłacalna), albo nie (nie jest bardziej opłacalna).
Dziękuję bardzo tej stronie dzięki niej zdam egzamin 8-klasisty
Zdasz go na pewno. Tylko pytanie na jaki wynik
Super :)
Bardzo fajny test, jutro mam egzamin życzę Wam i mi powodzenia :D
ta strona ratuje mnie przed jutrzejszym egzaminem
Dziękuję, najlepsza moim zdaniem strona do uczenia się na egzamin z matmy
Uważam, że ten egzamin jest świetny i ratuje mnie przed e8
ten arkusz jest dość trudny