Egzamin gimnazjalny 2018 - matematyka
Zadanie 1. (1pkt) W pierwszym dniu każdego miesiąca ubiegłego roku pan Tomek zapisywał masę swojego ciała. Początkowo masa jego ciała malała. W listopadzie i grudniu ważył tyle samo, ile w lipcu. W żadnym miesiącu nie ważył więcej niż \(76kg\). Pan Tomek wyniki swoich pomiarów umieścił na diagramie. Który z diagramów przedstawia wyniki pomiarów pana Tomka w ubiegłym roku?
Wyjaśnienie:
Szukamy wykresu, który spełnia trzy warunki:
- początkowo waga maleje
- w listopadzie i grudniu (miesiące 11. i 12.) Pan Tomek musi ważyć tyle ile w lipcu (7. miesiąc)
- w żadnym miesiącu nie zanotowano wagi \(76kg\)
Wszystkie te trzy cechy posiada jedynie wykres B.
Zadanie 3. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań.
Liczba \(\sqrt[3]{8}-3\) jest liczbą naturalną.
Liczba \(\sqrt[3]{64}-\sqrt{25}\) jest liczbą ujemną.
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
$$\sqrt[3]{8}-3=2-3=-1$$
Liczby ujemne nie są liczbami naturalnymi, więc pierwsze zdanie jest nieprawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
$$\sqrt[3]{64}-\sqrt{25}=4-5=-1$$
To oznacza, że drugie zdanie jest prawdą.
Zadanie 6. (1pkt) Dane są dwie liczby: \(a=8^5\), \(b=4^5\).
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Iloczyn \(a\cdot b\) jest równy \(32^{10}\)
Iloraz \(\frac{a}{b}\) jest równy \(2^5\)
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Korzystając z działań na potęgach możemy zapisać, że:
$$a\cdot b=8^5\cdot4^5=(8\cdot4)^5=32^5$$
To oznacza, że pierwsze zdanie jest fałszem.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
$$\frac{a}{b}=\frac{8^5}{4^5}=\frac{(2^3)^5}{(2^2)^5}=\frac{2^{15}}{2^{10}}=2^5$$
To oznacza, że drugie zdanie jest prawdą.
Zadanie 8. (1pkt) Grupa turystów w ciągu pierwszej godziny marszu pokonała pewien odcinek trasy. W każdej następnej godzinie pokonywany dystans był o \(0,5km\) krótszy od dystansu pokonanego w poprzedniej godzinie. W ciągu pierwszych pięciu godzin marszu turyści przeszli łącznie \(17,5km\) trasy. Odcinek trasy, który turyści przeszli w pierwszej godzinie marszu, miał długość:
A. 3,1km
B. 3,5km
C. 3,9km
D. 4,0km
E. 4,5km
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(x\) - trasa pokonana w pierwszej godzinie
\(x-0,5\) - trasa pokonana w drugiej godzinie
\(x-1\) - trasa pokonana w trzeciej godzinie
\(x-1,5\) - trasa pokonana w czwartej godzinie
\(x-2\) - trasa pokonana w piątej godzinie
Krok 2. Zapisanie i rozwiązanie równania.
Suma wszystkich tras pokonanych w poszczególnych godzinach ma być równa \(17,5km\), zatem:
$$x+(x-0,5)+(x-1)+(x-1,5)+(x-2)=17,5 \\
5x-5=17,5 \\
5x=22,5 \\
x=4,5$$
Zadanie 10. (1pkt) Suma liczb \(x\) i \(y\) jest liczbą dodatnią, a ich iloczyn jest liczbą ujemną.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Liczby \(x\) i \(y\) są różnych znaków.
Na osi liczbowej odległość każdej z tych liczb od zera jest taka sama.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Pierwsze zdanie jest prawdą. Aby wynikiem mnożenia (czyli iloczynem) dwóch liczb była liczba ujemna, to jedna z nich musi być dodatnia, a druga ujemna np. \(2\cdot(-3)=-6\). To prowadzi nas do wniosku, że \(x\) oraz \(y\) muszą mieć różne znaki, stąd też zdanie jest prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Jeżeli dwie liczby mają taką samą odległość od zera na osi liczbowej, to albo są to dwie liczby przeciwne np. \(x=-2\) oraz \(y=2\), albo też są to dwie jednakowe wartości np. \(x=2\) oraz \(y=2\) lub też \(x=-2\) oraz \(y=-2\). Sytuację w której są to liczby przeciwne od razu wykluczamy, bo suma tych liczb ma być dodatnia, a przecież suma liczb przeciwnych jest równa \(0\). Wariant w którym są to dwie te same liczby (niezależnie od tego, czy są one dodatnie, równe zero, czy ujemne) także odrzucamy, bo iloczyn takich liczb nie będzie liczbą ujemną. Nie jest więc możliwe, by dwie liczby \(x\) oraz \(y\) znajdujące się w jednakowej odległości od zera spełniały warunki naszego zadania, stąd też jest to nieprawda.
Zadanie 11. (1pkt) Na rysunku przedstawiono dwie figury. Figura I powstała przez usunięcie dwóch kwadratów jednostkowych z kwadratu o boku długości \(6\), a figura II powstała przez usunięcie dwóch kwadratów jednostkowych z prostokąta o bokach długości \(4\) i \(8\).
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Obwód figury I jest równy obwodowi kwadratu o boku \(6\).
Obwód figury II jest większy od obwodu figury I.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Obwód pierwszej figury jest faktycznie równy obwodowi kwadratu \(6\times6\). Najprościej jest to wykazać obliczając tej figury:
$$Obw_{1}=6+6+4+1+2+5=24 \\
Obw_{kw}=4\cdot6=24$$
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest prawdą, co można wykazać obliczając obwód tej drugiej figury:
$$Obw_{2}=8+4+5+1+2+1+4=25$$
Obwód tej drugiej figury jest więc o jedną jednostkę większy od obwodu pierwszej figury.
Zadanie 12. (1pkt) W pudełku są \(2\) kule zielone, \(2\) białe i \(4\) czarne. Losujemy z pudełka \(1\) kulę. Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że prawdopodobieństwo wylosowania kuli czarnej jest równe \(\frac{1}{2}\)?
w pudełku jest \(2\) razy mniej kul białych niż czarnych
w pudełku jest o połowę mniej kul zielonych niż kul czarnych
kule czarne stanowią połowę wszystkich kul w pudełku
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich kul.
W pudełku znajduje się:
$$2+2+4=8\text{ kul}$$
Krok 2. Obliczenie prawdopodobieństwa wylosowania czarnej kuli.
Skoro czarnych kul są \(4\) sztuki, a w pudełku znajduje się tych kul \(8\), to szanse wylosowania czarnej kuli są równe \(\frac{4}{8}=\frac{1}{2}\).
Prawidłową odpowiedzią jest zatem: Tak, ponieważ kule czarne stanowią połowę wszystkich kul w pudełku.
Zadanie 13. (1pkt) W układzie współrzędnych zaznaczono dwa wierzchołki kwadratu \(MNPS\), które nie należą do tego samego boku.
Dwa pozostałe wierzchołki tego kwadratu mają współrzędne:
A. (2, -2) i (-1, 1)
B. (-2, 2) i (1, -1)
C. (5, -2) i (2, -5)
D. (-4, 1) i (-1, 4)
Wyjaśnienie:
Skoro zaznaczone wierzchołki nie należą do tego samego boku, to znaczy że odcinek \(MP\) jest przekątną naszego kwadratu. Pierwszy brakujący wierzchołek znajdzie się więc w punkcie \(N=(2, -2)\), drugi w punkcie \(S=(-1, 1)\).
Zadanie 14. (1pkt) W układzie współrzędnych narysowano wykres funkcji i zaznaczono jego punkty przecięcia z osiami układu.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Funkcja przyjmuje wartość \(0\) dla dwóch argumentów: \(1\) i \(6\).
Dla wszystkich argumentów większych od \(1\) i jednocześnie mniejszych od \(6\) funkcja przyjmuje wartości ujemne.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Pierwsze zdanie jest prawdą. Pierwsza funkcja faktycznie przyjmuje wartość \(0\) (czyli tak naprawdę przecina oś iksów) dla argumentów \(1\) i \(6\).
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest fałszem. Dla argumentów większych od \(1\) i jednocześnie mniejszych od \(6\) funkcja przyjmuje wartości dodatnie, a nie ujemne.
Zadanie 17. (1pkt) Dwa boki pewnego trójkąta mają długości \(12cm\) i \(15cm\).
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Obwód tego trójkąta może być równy \(28cm\).
Trzeci bok tego trójkąta może mieć długość \(3cm\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Żeby trójkąt mógł mieć obwód \(28cm\), to jego trzeci bok musiałby mieć długość:
$$28cm-12cm-15cm=1cm$$
Trójkąt o bokach długości \(1cm\), \(12cm\) i \(15cm\) nie istnieje, bo suma długości dwóch krótszych boków nie jest większa od długości najdłuższego boku. To oznacza, że ten trójkąt nie może mieć obwodu o długości \(28cm\), czyli zdanie jest fałszywe.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Gdyby trzeci bok miał długość \(3cm\), to długości boków tego trójkąta prezentowałyby się następująco: \(3cm\), \(12cm\) i \(15cm\). Tutaj ponownie, suma długości dwóch krótszych boków nie jest większa od długości największego boku (jest równa, ale nie jest większa), co wyklucza istnienie takiego trójkąta, czyli zdanie jest fałszywe.
Zadanie 21. (2pkt) Do zestawu liczb: \(3\), \(5\) i \(9\) dopisano czwartą liczbę. Mediana otrzymanego w ten sposób zestawu czterech liczb jest większa od mediany początkowego zestawu trzech liczb. Uzasadnij, że dopisana liczba jest większa od \(5\).
Odpowiedź
Uzasadniono obliczając medianę po dodaniu liczby mniejszej lub równej \(5\) i większej od \(5\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie mediany z zestawu liczb \(3, 5, 9\).
Mediana to tak zwana wartość środkowa. Aby obliczyć medianę należy najpierw uporządkować liczby od najmniejszej do największej. To mamy już akurat zrobione w treści zadania, więc możemy przejść do obliczeń. Mediana nieparzystej ilości liczb jest po prostu środkowym wyrazem, zatem mediana z liczb \(3, 5, 9\) jest równa \(m=5\).
Krok 2. Rozpatrzenie mediany po dopisaniu mniejszej lub równej \(5\).
Po dopisaniu liczby mniejszej lub równej \(5\) otrzymamy zestaw liczb:
$$x, 3, 5, 9 \\
\text{lub} \\
3, x, 5, 9$$
W takim przypadku mediana będzie równa średniej arytmetycznej dwóch środkowych wyrazów, czyli:
$$m=\frac{3+5}{2}=4 \\
\text{lub} \\
m=\frac{x+5}{2}\le5$$
Wniosek: dodając liczbę mniejszą lub równą \(5\), mediana na pewno nie będzie większa od \(5\).
Krok 3. Rozpatrzenie mediany po dopisaniu liczby większej niż \(5\).
Po dopisaniu liczby większej niż \(5\) otrzymamy zestaw czterech liczb:
$$3, 5, x, 9 \\
\text{lub} \\
3, 5, 9, x$$
W takim przypadku mediana będzie równa średniej arytmetycznej dwóch środkowych wyrazów, czyli:
$$m=\frac{5+x}{2}\ge5 \\
\text{lub} \\
m=\frac{5+9}{2}=7$$
W ten sposób udowodniliśmy, że mediana większa od \(5\) jest tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy dopisana liczba jest większa od \(5\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie rozpatrzysz wartość mediany tylko dla jednej z możliwych wartości niewiadomej \(x\) (patrz: Krok 2. lub Krok 3.).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 22. (4pkt) Właściciel sklepu sportowego kupił w hurtowni deskorolki i kaski. Cena hurtowa deskorolki była o \(60zł\) wyższa niż cena hurtowa kasku. Właściciel sklepu ustalił cenę sprzedaży deskorolki o \(20\%\) wyższą od ceny hurtowej, a cenę sprzedaży kasku – o \(40\%\) wyższą od ceny hurtowej. Deskorolka i kask łącznie kosztowały w sklepie \(397zł\). Oblicz łączny koszt zakupu po cenach hurtowych jednej deskorolki i jednego kasku. Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Zadanie można rozwiązać na dwa sposoby - z wykorzystaniem jednej niewiadomej lub z wykorzystaniem dwóch niewiadomych.
Sposób I. Z wykorzystaniem jednej niewiadomej.
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(x\) - cena hurtowa kasku
\(x+60\) - cena hurtowa deskorolki
Wiemy też, że ceny sklepowe wyglądają następująco:
\(1,2(x+60)\) - cena sklepowa deskorolki
\(1,4x\) - cena sklepowa kasku
Krok 2. Zapisanie i rozwiązanie równania.
Wiemy że cena sklepowa deskorolki i kasku wynosi \(397zł\), zatem:
$$1,2(x+60)+1,4x=397 \\
1,2x+72+1,4x=397 \\
2,6x=325 \\
x=125[zł]$$
Krok 3. Obliczenie łącznego kosztu zakupu deskorolki i kasku.
Wiemy, że cena hurtowa kasku wynosi \(x=125zł\). Cena deskorolki jest o \(60zł\) wyższa, zatem deskorolka kosztuje \(125zł+60zł=185zł\). To oznacza, że kask plus deskorolka kosztują:
$$125zł+185zł=310zł$$
Sposób II. Z wykorzystaniem dwóch niewiadomych i układu równań.
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(x\) - cena hurtowa deskorolki
\(y\) - cena hurtowa kasku
\(1,2x\) - cena sklepowa deskorolki
\(1,4y\) - cena sklepowa kasku
Krok 2. Ułożenie i rozwiązanie układu równań.
Wiemy z treści zadania, że hurtowa cena deskorolki jest o \(60zł\) większa niż kasku, czyli:
$$x=y+60$$
Wiemy też, że cena deskorolki i kasku w sklepie jest równa \(397zł\), zatem:
$$1,2x+1,4y=397$$
Z tych dwóch równań możemy stworzyć następujący układ równań:
$$\begin{cases}
x=y+60 \\
1,2x+1,4y=397
\end{cases}$$
Najprościej będzie rozwiązać ten układ metodą podstawiania, podstawiając iksa z pierwszego równania do drugiego. Otrzymamy wtedy:
$$1,2\cdot(y+60)+1,4y=397 \\
1,2y+72+1,4y=397 \\
2,6y+72=397 \\
2,6y=325 \\
y=125[zł]$$
Znamy już cenę hurtową kasku (\(y=125zł\)), więc korzystając z jednego z równań obliczymy teraz cenę deskorolki:
$$x=y+60 \\
x=125+60 \\
x=185[zł]$$
Krok 3. Obliczenie łącznego kosztu zakupu deskorolki i kasku.
Skoro deskorolka kosztuje \(185zł\), a kask kosztuje \(125zł\), to razem ten zestaw kosztuje w hurtowni:
$$185zł+125zł=310zł$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wprowadzisz poprawne oznaczenia w taki sposób, że opiszesz cenę kasku i deskorolki z wykorzystaniem tylko jednej niewiadomej (patrz: I sposób - Krok 1.).
ALBO
• Gdy ceny kasku i deskorolki opiszesz dwoma różnymi niewiadomymi, ale zapiszesz poprawnie jedno z równań, które wchodzi w skład układu równań (patrz: II sposób - Krok 1. oraz Krok 2.).
2 pkt
• Gdy poprawnie ułożysz równanie z jedną niewiadomą (patrz: I sposób - Krok 2.).
ALBO
• Gdy poprawnie ułożysz układ równań (patrz: II sposób - Krok 2.).
3 pkt
• Gdy obliczysz cenę hurtową deskorolki lub kasku (patrz: I sposób - Krok 2. oraz Krok 3. lub II sposób - Krok 2.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 23. (3pkt) Maja zrobiła dwa pudełka w kształcie graniastosłupów prawidłowych czworokątnych o różnych objętościach. Powierzchnię boczną każdego z tych graniastosłupów wykonała z takich samych prostokątów o wymiarach \(28cm\) i \(12cm\) (patrz rysunek). Oblicz różnicę objętości tych graniastosłupów. Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości krawędzi podstawy i pola podstawy pierwszego graniastosłupa.
Na początku obliczmy z rysunku długość krawędzi podstawy pierwszego graniastosłupa. Będzie ono równe:
$$a=28cm:4=7cm$$
Znając długość krawędzi podstawy możemy obliczyć pole powierzchni graniastosłupa. Wiemy, że w podstawie graniastosłupa jest kwadrat (wynika to z faktu, że graniastosłup jest prawidłowy czworokątny). To oznacza, że pole podstawy będzie równe:
$$P_{p}=a^2 \\
P_{p}=7^2 \\
P_{p}=49[cm^2]$$
Krok 2. Obliczenie objętości pierwszego graniastosłupa.
Objętość graniastosłupa wyliczymy ze wzoru:
$$V=P_{p}\cdot H$$
Pole podstawy jest już nam znane (\(P_{p}=49cm^2\)), wysokość bryły możemy odczytać z rysunku (\(H=12cm\)), zatem objętość graniastosłupa będzie równa:
$$V_{1}=49\cdot12 \\
V_{1}=588[cm^3]$$
Krok 3. Obliczenie długości krawędzi bocznej i pola podstawy drugiego graniastosłupa.
Długość krawędzi podstawy drugiego graniastosłupa jest równa:
$$a=12cm:4=3cm$$
To oznacza, że pole podstawy będzie równe:
$$P_{p}=a^2 \\
P_{p}=3^2 \\
P_{p}=9[cm^2]$$
Krok 4. Obliczenie objętości drugiego graniastosłupa.
Skoro \(P_{p}=9cm\) oraz \(H=28cm\), to objętość drugiego ostrosłupa będzie równa:
$$V_{2}=P_{p}\cdot H \\
V_{2}=9\cdot28 \\
V_{2}=252[cm^3]$$
Krok 5. Obliczenie różnicy objętości między pierwszym i drugim graniastosłupem.
Znając objętość jednego i drugiego graniastosłupa możemy obliczyć różnicę tych objętości:
$$V_{1}-V_{2}=588cm^3-252cm^3=336cm^3$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz długość krawędzi podstawy obydwu pudełek (patrz: Krok 1. oraz Krok 3.).
2 pkt
• Gdy obliczysz objętość obydwu pudełek (patrz: Krok 2. oraz Krok 4.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Świetnie wyjaśnione zadania, ja mam około 80% więc jestem mega mega szczęśliwa :)
czy tylko ja w ostatnim myślałam że 28cm i 12cm to krawędzie graniastosłupów? :(
Też, czemu nie napisali w poleceniu że to siatka?
Zadania bardzo pomocne!