Egzamin gimnazjalny 2017 - matematyka
Zadanie 1. (1pkt) Turysta \(A\) szedł ze schroniska w kierunku szczytu, natomiast turysta \(B\) schodził ze szczytu w kierunku schroniska. Obaj szli tym samym szlakiem i tego samego dnia. Wykresy przedstawiają, na jakiej wysokości względem poziomu morza znajdowali się turyści w określonym czasie.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Turyści spotkali się na szlaku między godziną 13:00 a 14:00.
Turyści spotkali się w miejscu położonym między \(1700\) a \(2000m\;n.p.m\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Pierwsze zdanie jest nieprawdą, bowiem pierwszy turysta między godziną 13:00 a 14:00 był na wysokościach około \(1920-2080 m\;n.p.m.\) natomiast drugi turysta w tym czasie był na wysokości około \(1400-1750 m\;n.p.m.\).
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest prawdą. Najprościej jest to odczytać nanosząc kropki z jednego wykresu na drugi. Odczytamy sobie wtedy, że turyści spotkali się między 12:30 i 13:00 w okolicach \(1800 m\;n.p.m.\).
Zadanie 4. (1pkt) Zaokrąglenie ułamka okresowego \(9,2(6)\) z dokładnością do \(0,001\) jest równe:
A. \(9,262\)
B. \(9,263\)
C. \(9,266\)
D. \(9,267\)
Wyjaśnienie:
$$9,2(6)=9,26666...$$
Na czwartym miejscu po przecinku rozpisanego ułamka okresowego znajduje się szóstka, więc będziemy zaokrąglać do góry. Skoro tak to:
$$9,2666\approx9,267$$
Zadanie 5. (1pkt) Dana jest liczba dwucyfrowa. W tej liczbie cyfrą dziesiątek jest \(a\), cyfrą jedności jest \(b\) oraz spełnione są warunki: \(b\gt a\) i \(a+b=12\).
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Warunki zadania spełnia siedem liczb.
Wszystkie liczby spełniające warunki zadania są podzielne przez \(3\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Musimy sprawdzić ile par cyfr daje sumę równą \(12\), biorąc pod uwagę fakt, że druga liczba musi być większa. Z cyframi \(1\) i \(2\) nie utworzymy żadnej pary (bo musielibyśmy dodać \(11\) lub \(10\), a to nie są cyfry). Będą to więc następujące pary:
$$3 i 9 \\
4 i 8 \\
5 i 7$$
Powstaną nam więc tylko trzy takie liczby: \(39\), \(48\) oraz \(57\), zatem pierwsze zdanie jest fałszem.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Skoro suma cyfr daje nam wynik równy \(12\), to liczby te jak najbardziej są podzielne przez \(3\), czyli drugie zdanie jest prawdą.
Zadanie 6. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań.
Liczba \(7^{16}\) jest \(7\) razy większa od liczby \(7^{15}\)
\((-1)^{12}+(-1)^{13}+(-1)^{14}+(-1)^{15}+(-1)^{16}=0\)
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Pierwsze zdanie jest prawdą. Możemy to udowodnić w bardzo prosty sposób wykorzystując działania na potęgach:
$$7^{16}=7^{1+15}=7\cdot7^{15}$$
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest nieprawdą, bo wynik tego działania będzie równy \(1\), a nie \(0\).
Liczba ujemna podniesiona do potęgi parzystej daje wynik dodatni, natomiast podniesiona do potęgi nieparzystej daje wynik ujemny. W związku z tym z naszego działania otrzymamy:
$$1+(-1)+1+(-1)+1=3-2=1$$
Zadanie 10. (1pkt) Na rysunku przedstawiono sposób ułożenia wzoru z jednakowych elementów i podano długości dwóch fragmentów tego wzoru.
Fragment wzoru złożony z \(3\) elementów ma długość:
A. \(15cm\)
B. \(15,75cm\)
C. \(16,5cm\)
D. \(18cm\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Interpretacja rysunku.
Musimy dobrze zinterpretować rysunek. Na pewno nie można wnioskować, że skoro \(2\) elementy zajmują \(12cm\), to \(1\) element zajmuje \(6cm\), zatem \(3\) elementy zajmą \(18cm\). Ten wniosek byłby błędny, bo elementy zachodzą na siebie. Trzeba więc zauważyć, że jak do jednego elementu startowego dołożyliśmy jeden puzzel to długość figury wynosi \(12cm\). Jak do elementu startowego dołożyliśmy trzy puzzle, to długość wzrosła do \(21cm\).
Krok 2. Ułożenie i rozwiązanie układu równań.
Matematycznie zapisując nasze wnioski z pierwszego kroku otrzymamy:
\(x\) - puzzel startowy
\(y\) - puzzle dołożone
$$\begin{cases}
x+y=12 \\
x+3y=21
\end{cases}$$
Przekształcając pierwsze równanie do postaci \(x=12-y\) możemy zastosować metodę podstawiania:
$$12-y+3y=21 \\
12+2y=21 \\
2y=9 \\
y=4,5$$
Podstawiając obliczonego igreka np. do pierwszego równania otrzymamy:
$$x+4,5=12 \\
x=7,5$$
To oznacza, że puzzel startowy zajmuje \(7,5cm\), a każdy kolejny dołożony powiększa długość figury o \(4,5cm\).
Krok 3. Obliczenie długości poszukiwanej figury.
Nas interesuje długość figury składającej się z jednego elementu podstawowego oraz dwóch elementów dodanych, zatem:
$$x+2y=7,5+2\cdot4,5=7,5+9=16,5[cm]$$
Zadanie 11. (1pkt) Do dwóch koszy wrzucono piłki szare i czarne. Na diagramie przedstawiono liczbę piłek każdego koloru w I i w II koszu.
Czy wylosowanie piłki czarnej z kosza II jest bardziej prawdopodobne niż wylosowanie piłki czarnej z kosza I?
w koszu II jest więcej piłek czarnych niż w koszu I
stosunek liczby piłek czarnych do liczby wszystkich piłek jest taki sam w obu koszach
w koszu II jest o \(3\) piłki czarne więcej niż w koszu I, ale szarych - tylko o \(2\) więcej
Wyjaśnienie:
W pierwszym koszu znajduje się \(8+12=20\) piłek.
Skoro \(12\) z nich jest czarnych to szanse na wylosowanie czarnej piłki wynoszą \(\frac{12}{20}=\frac{3}{5}\).
W drugim koszu znajduje się \(10+15=25\) piłek.
Skoro \(15\) z nich jest czarnych to szanse na wylosowanie czarnej piłki wynoszą \(\frac{15}{25}=\frac{3}{5}\).
Szanse na wylosowanie czarnej piłki są więc takie same w obu koszach. Prawidłową odpowiedzią jest zatem: Nie, ponieważ stosunek liczby piłek czarnych do liczby wszystkich piłek jest taki sam w obu koszach.
Zadanie 13. (1pkt) Sprzedawca kupił do swojego sklepu \(m\) kilogramów marchwi i \(b\) kilogramów buraków: zapłacił po \(1,50zł\) za kilogram marchwi i po \(0,90zł\) za kilogram buraków. Warzywa te sprzedał za łączną kwotę \(180\) złotych.
Które wyrażenie przedstawia różnicę kwoty uzyskanej za sprzedane warzywa i kosztu ich zakupu?
A. \(m\cdot1,5+b\cdot0,9+180\)
B. \(m\cdot1,5-b\cdot0,9-180\)
C. \(180-(m\cdot1,5+b\cdot0,9)\)
D. \(180-(m\cdot1,5-b\cdot0,9)\)
Wyjaśnienie:
Aby obliczyć ile wynosi różnica między kwotą uzyskaną za sprzedać, a kosztami zakupu (czyli tak naprawdę ile wynosi zysk), musimy od zarobionej kwoty (czyli \(180zł\)) odjąć sumę poniesionych wydatków, czyli \(m\cdot1,5+b\cdot0,9\). Takie działanie jest zaprezentowane jedynie w trzeciej odpowiedzi i to ona jest tą prawidłową.
Zadanie 14. (1pkt) Dwie przecinające się proste utworzyły cztery kąty. Suma miar trzech z tych kątów jest równa \(225°\).
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Suma miar kątów ostrych wyznaczonych przez te proste jest równa \(90°\).
Jeden z dwóch kątów przyległych jest trzy razy większy od drugiego kąta.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Jeżeli trzy z czterech kątów mają miarę \(225°\), to czwarty kąt musi mieć miarę:
$$360°-225°=135°$$
Całość więc wygląda w następujący sposób.
Krok 2. Wyznaczenie miary kątów ostrych.
Spójrzmy na kąt \(α\). Jest on kątem przyległym do kąta \(135°\), zatem jego miara musi wynosić:
$$180°-135°=45°$$
Dokładnie ta sama sytuacja jest z kątem \(γ\), jego miara to także \(45°\).
Krok 3. Ocena prawdziwości obydwu zdań.
Zdanie pierwsze jest prawdą, bo faktycznie suma dwóch kątów ostrych daje \(90°\), bo \(45°+45°=90°\).
Drugie zdanie jest także prawdą, bowiem \(135°:45°=3\).
Zadanie 16. (1pkt) Z kwadratu odcięto trójkąty tak, że linie cięcia przeprowadzono przez środki boków tego kwadratu (rysunek I). Z odciętych trójkątów ułożono trójkąt \(ABC\) (rysunek II).
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Trójkąt \(ABC\) jest prostokątny i równoramienny.
Pole trójkąta \(ABC\) jest połową pola kwadratu.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Pierwsze zdanie jest prawdą, faktycznie kąt \(ACB\) jest kątem prostym (jest to po prostu narożnik kwadratu), a boki tego trójkąta mają ramiona tej samej długości.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest także prawdą, co widać w momencie gdy podzielimy sobie wewnętrzny kwadrat z rysunku pierwszego. Widzimy wyraźnie, że kwadrat składa się z ośmiu małych przystających trójkątów, natomiast trójkąt \(ABC\) ma tych małych trójkątów dwa razy mniej, przez co jego pole jest również dwa razy mniejsze od pola kwadratu.
Zadanie 21. (2pkt) Zapisano trzy różne liczby, których średnia arytmetyczna jest równa \(4\), oraz dwie inne liczby, których średnia arytmetyczna jest równa \(2\). Uzasadnij, że średnia arytmetyczna zestawu tych pięciu liczb jest równa \(3,2\).
Odpowiedź
Uzasadniono obliczając średnią arytmetyczną pięciu liczb.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie łącznej wartości trzech pierwszych liczb.
O trzech pierwszych liczbach wiemy, że ich średnia arytmetyczna jest równa \(4\). Skoro tak, to łączna wartość tych trzech liczb jest równa:
$$4\cdot3=12$$
Krok 2. Obliczenie łącznej wartości dwóch pozostałych liczb.
O parze kolejnych liczb wiemy, że ich średnia arytmetyczna jest równa \(2\). Czyli łączna wartość tych trzech liczb będzie równa:
$$2\cdot2=4$$
Krok 3. Zakończenie dowodzenia.
Suma tych pięciu cyfr jest zatem równa \(12+4=16\). Średnia arytmetyczna pięciu cyfr których suma jest równa \(16\) wynosi \(\frac{16}{5}=3,2\), co kończy nasze dowodzenie.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy przeprowadzisz dowodzenie na podstawionych przez siebie liczbach.
1 pkt
• Gdy obliczysz łączną wartość trzech pierwszych liczb (Krok 1.) oraz łączną wartość dwóch pozostałych liczb (Krok 2.).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 22. (3pkt) Do przewiezienia \(27\) ton żwiru potrzeba \(5\) małych i \(2\) dużych ciężarówek albo \(3\) małych i \(3\) dużych ciężarówek (przy wykorzystaniu całkowitej ich ładowności). Ile co najmniej kursów musi wykonać jedna duża ciężarówka, aby przewieźć \(27\) ton żwiru?
Odpowiedź
Trzeba wykonać \(5\) kursów ciężarówką.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(m\) - mała ciężarówka
\(d\) - duża ciężarówka
Z treści zadania wiemy, że:
$$5m+2d=27 \\
3m+3d=27$$
Krok 2. Stworzenie i rozwiązanie układu równań.
Powstały nam dwa równania z których możemy stworzyć prosty układ równań. Rozwiązując ten układ dowiemy jaka jest pojemność dużej ciężarówki (możemy też obliczyć jaka jest pojemność małej, ale to nam się nie przyda) i dzięki temu będziemy wiedzieć ile kursów trzeba będzie wykonać. Układ możemy rozwiązać w wygodny dla siebie sposób, np. metodą podstawiania:
\begin{cases}
5m+2d=27 \quad\bigg/\cdot3 \\
3m+3d=27 \quad\bigg/\cdot5 \\
\end{cases}
\begin{cases}
15m+6d=81 \\
15m+15d=135 \\
\end{cases}
\begin{cases}
15m=81-6d \\
15m+15d=135
\end{cases}
Podstawiając teraz pierwsze równanie do drugiego otrzymamy:
$$81-6d+15d=135 \\
9d=54 \\
d=6$$
Krok 3. Obliczenie liczby potrzebnych kursów.
Duża ciężarówka może przewieźć \(6\) ton, my potrzebujemy przewieźć \(27\) ton. To oznacza, że liczba kursów które musimy wykonać wynosi:
$$27:6=4,5$$
Teraz dobrze musimy zinterpretować nasz wynik. Nie da się zrobić \(4,5\) kursu. Taki wynik oznacza, że musimy zrobić \(5\) kursów ciężarówką i to jest dopiero poprawna odpowiedź.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz poprawnie dwa równania wchodzące w skład układ równań (Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz, że ładowność dużej ciężarówki jest dwukrotnie większa od ładowności małej ciężarówki.
2 pkt
• Gdy obliczysz ładowność małej lub dużej ciężarówki (Krok 2.).
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę potrzebnych kursów, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy lub gdy zapiszesz, że potrzeba wykonać \(4,5\) kursu.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 23. (4pkt) Na rysunku przedstawiono graniastosłup prosty o podstawie trójkąta prostokątnego i jego siatkę. Dwie dłuższe krawędzie podstawy graniastosłupa mają \(12cm\) i \(13cm\) długości, a pole zacieniowanej części siatki graniastosłupa jest równe \(168cm^2\). Oblicz objętość tego graniastosłupa.
Odpowiedź
Objętość graniastosłupa wynosi \(270cm^3\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Spróbujmy nanieść znane nam miary długości na nasz rysunek. Nanieśmy też sobie od razu informację gdzie w tej siatce znajduje się wysokość graniastosłupa, bo ona będzie nam potrzebna do obliczenia objętości.
Skrzydełka na górze i na dole siatki są trójkątami prostokątnymi, który znajduje się w podstawie. Skąd jednak wiemy, że boki o długości \(12cm\) oraz \(13cm\) są podpisane dobrze, a nie np. w odwrotnej kolejności? Faktycznie nie jest to zapisane wprost który bok ma jaką długość, ale my wiemy, że długości \(12cm\) oraz \(13cm\) to najdłuższe boki trójkąta prostokątnego. W trójkącie prostokątnym najdłuższym bokiem jest zawsze przeciwprostokątna, stąd wiemy, że to ona ma konkretnie \(13cm\).
Krok 2. Obliczenie długości trzeciego boku trójkąta znajdującego się w podstawie.
Z treści zadania wiemy, że dwa boki trójkąta znajdującego się w podstawie mają długość \(12cm\) oraz \(13cm\). Możemy więc z Twierdzenia Pitagorasa obliczyć trzecią długość:
$$x^2+12^2=13^2 \\
x^2+144=169 \\
x^2=25 \\
x=5[cm]$$
To oznacza, że krótsza przyprostokątna (czyli najkrótsza krawędź podstawy graniastosłupa) ma długość \(5cm\).
Krok 3. Obliczenie wysokości graniastosłupa.
Teraz możemy przystąpić do obliczenia wysokości graniastosłupa. Jak ją wyznaczymy? Skorzystamy tutaj z tego iż zacieniowaną figurą jest trapez o polu powierzchni równym \(168cm^2\). Dolna podstawa trapezu zgodnie z rysunkiem ma długość \(5+h+5=10+h\), natomiast górna podstawa ma długość \(h\). Wysokość trapezu jest równa \(12cm\). To oznacza, że \(h\) jest już jedyną niewiadomą, zatem wyznaczymy ją w prosty sposób:
$$168=\frac{1}{2}(10+h+h)\cdot12 \\
168=(2h+10)\cdot6 \\
168=12h+60 \\
108=12h \\
h=9[cm]$$
Krok 4. Obliczenie pola podstawy.
W podstawie mamy trójkąt prostokątny o podstawie \(12cm\) i wysokości \(5cm\). Pole podstawy będzie więc równe:
$$P_{p}=\frac{1}{2}\cdot12\cdot5 \\
P_{p}=6\cdot5 \\
P_{p}=30[cm^2]$$
Krok 5. Obliczenie objętości graniastosłupa.
Znamy już wszystkie dane. Pole podstawy jest równe \(30cm^2\), wysokość bryły wynosi \(9cm\), zatem objętość wynosi:
$$V=P_{p}\cdot H \\
V=30cm^2\cdot9cm \\
V=270cm^3$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz długość brakującego boku trójkąta, będącego krawędzią podstawy graniastosłupa (Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz wysokość graniastosłupa (Krok 3.).
3 pkt
• Gdy obliczysz objętość graniastosłupa, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.