Czekolada o masie 20 dag przed promocją kosztowała 9,60 zł

Czekolada o masie \(20 dag\) przed promocją kosztowała \(9,60 zł\). Producent czekolady przygotował dwie promocje.

egzamin ósmoklasisty



Czy dla klienta kupującego \(120 dag\) czekolady bardziej opłacalna jest promocja II niż I?



Wybierz odpowiedź Tak albo Nie i jej uzasadnienie spośród 1., 2. albo 3.

Tak
Nie
Ponieważ
A) w promocji I masa czekolady wzrośnie o \(4 dag\), natomiast w promocji II masa się nie zmieni.
B) w promocji II \(1 dag\) czekolady kosztuje mniej niż w promocji I.
C) w promocji II trzeba kupić \(6\) czekolad, natomiast w promocji I - tylko \(5\).
Rozwiązanie

W pierwszej promocji otrzymujemy \(20\%\) czekolady więcej, czyli za \(9,60zł\) otrzymamy \(1,2\cdot20dag=24dag\) czekolady. Klient potrzebuje \(120dag\), czyli musiałby zakupić \(120:24=5\) tabliczek. Zapłaciłby za nie \(5\cdot9,60zł=48zł\).

W drugiej promocji cena czekolady spada o \(20\%\), czyli wynosi \(0,8\cdot9,60zł=7,68zł\). Klient potrzebuje \(120dag\), czyli musiałby zakupić \(120:20=6\) tabliczek. Zapłaciłby za nie \(6\cdot7,68zł=46,08zł\).

To oznacza, że faktycznie promocja II jest bardziej opłacalna, ponieważ w promocji II \(1 dag\) czekolady kosztuje mniej niż w promocji I.

Odpowiedź

Tak ponieważ opcja B