Ciągi liczbowe - zadania
Zadanie 7. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=n^2-n\), dla \(n\ge1\). Który wyraz tego ciągu jest równy \(6\)?
A. Drugi
B. Trzeci
C. Szósty
D. Trzydziesty
Wyjaśnienie:
Zadanie możemy rozwiązać na dwa sposoby.
I sposób - metoda podstawiania:
Możemy podstawiać pod \(n\) poszczególne liczby z odpowiedzi (czyli \(n=2\), \(n=3\), \(n=6\) oraz \(n=30\)) i sprawdzić kiedy wynik będzie równy \(6\). Całość wyglądałaby wtedy następująco:
$$a_{2}=2^2-2=4-2=2 \\
a_{3}=3^2-3=9-3=6 \\
a_{6}=n^2-n=6^2-6=36-6=30 \\
a_{30}=n^2-n=30^2-30=900-30=870$$
To oznacza, że to właśnie trzeci wyraz tego ciągu jest równy \(6\).
II sposób - tworząc odpowiednie równanie kwadratowe:
Gdyby się okazało, że tego typu zadanie jest zadaniem otwartym, bez podpowiedzi, to całość moglibyśmy rozwiązać tworząc i rozwiązując odpowiednie równanie kwadratowe:
$$n^2-n=6 \\
n^2-n-6=0$$
Współczynniki: \(a=1,\;b=-1,\;c=-6\)
$$Δ=b^2-4ac=(-1)^2-4\cdot1\cdot(-6)=1+24=25 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{25}=5$$
$$n_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-1)-5}{2\cdot1}=\frac{1-5}{2}=\frac{-4}{2}=-2 \\
n_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-1)+5}{2\cdot1}=\frac{1+5}{2}=\frac{6}{2}=3$$
Skoro \(n\gt1\), to ujemny wynik odrzucamy i zostaje nam \(n=3\), czyli trzeci wyraz.
Zadanie 8. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=\frac{24-4n}{n}\) dla \(n\ge1\). Liczba wszystkich całkowitych nieujemnych wyrazów tego ciągu jest równa:
A. \(7\)
B. \(6\)
C. \(5\)
D. \(4\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie łącznej liczby wyrazów nieujemnych ciągu \((a_{n})\).
Musimy ustalić ile wyrazów tego ciągu przyjmuje wartość większą lub równą zero. To oznacza, że musimy rozwiązać następującą nierówność:
$$a_{n}\ge0 \\
\frac{24-4n}{n}\ge0 \quad\bigg/\cdot n \\
24-4n\ge0 \\
-4n\ge-24 \quad\bigg/:(-4) \\
n\le6$$
Z tego rozwiązania wynika, że ciąg ma sześć wyrazów, które są większe lub równe zero.
Tak na marginesie - mogliśmy pomnożyć obie strony nierówności przez \(n\), bo wiemy że \(n\ge1\). Stąd też nie ma obaw, że jest to liczba ujemna, która powodowałaby zmianę znaku. O zmianie znaku nierówności należało za to pamiętać dzieląc obie strony przez \(-4\).
Krok 2. Wyznaczenie liczby całkowitych nieujemnych wyrazów tego ciągu.
Niestety to nie koniec zadania. Pułapka w tym zadaniu polega na tym, że nie każdy z tych sześciu nieujemnych wyrazów jest liczbą całkowitą. Nie ma innego wyjścia, musimy obliczyć po kolei wartość każdego z tych wyrazów:
$$a_{1}=\frac{24-4\cdot1}{1}=\frac{24-4}{1}=\frac{20}{1}=20 \\
a_{2}=\frac{24-4\cdot2}{2}=\frac{24-8}{2}=\frac{16}{2}=8 \\
a_{3}=\frac{24-4\cdot3}{3}=\frac{24-12}{3}=\frac{12}{3}=4 \\
a_{4}=\frac{24-4\cdot4}{4}=\frac{24-16}{4}=\frac{8}{4}=2 \\
a_{5}=\frac{24-4\cdot5}{5}=\frac{24-20}{5}=\frac{4}{5} \\
a_{6}=\frac{24-4\cdot6}{6}=\frac{24-24}{6}=\frac{0}{6}=0$$
Z naszych obliczeń wynika, że pięć wyrazów jest liczbą całkowitą (wszystkie oprócz \(a_{5}\)), zatem prawidłową odpowiedzią jest \(C\).
Zadanie 11. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=(n+3)(n-5)\) dla \(n\ge 1\). Liczba ujemnych wyrazów tego ciągu jest równa:
A. \(3\)
B. \(4\)
C. \(7\)
D. \(9\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie i rozwiązanie nierówności kwadratowej.
Chcąc sprawdzić dla jakich wartości \(n\) ciąg przyjmuje wartości ujemne musimy rozwiązać następującą nierówność kwadratową:
$$(n+3)(n-5)\lt0$$
Ta nierówność jest zapisana w postaci iloczynowej, zatem w bardzo łatwy sposób wyznaczymy jej miejsca zerowe - wystarczy przyrównać wartość każdego z nawiasów do zera:
$$n+3=0 \quad\lor\quad n-5=0 \\
n=-3 \quad\lor\quad n=5$$
Krok 2. Szkicowanie wykresu paraboli.
Ramiona paraboli będą skierowane do góry, bo przed przed \(n\) nie stoi żaden znak minusa. Zaznaczamy wyznaczone przed chwilą miejsca zerowe (kropki będą niezamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\lt\)) i szkicujemy wykres paraboli.
Krok 3. Odczytanie rozwiązania nierówności i interpretacja otrzymanego wyniku.
Interesują nas wartości ujemne, czyli znajdujące się pod osią, a więc rozwiązaniem naszej nierówności jest przedział \(x\in(-3;5)\).
Teraz musimy się zastanowić co ten wynik oznacza i jaka jest odpowiedź na nasze zadanie, bowiem pytają nas o to ile jest wyrazów ujemnych w tym ciągu. Musimy więc w otrzymanym rozwiązaniu uwzględnić jeszcze założenie wynikające z własności ciągów, czyli że \(n\) jest liczbą naturalną dodatnią. W związku z tym rozwiązaniami które nas interesują są jedynie:
$$x\in\{1,2,3,4\}$$
(Piątki nie uwzględniamy, bo nawias nie był domknięty).
To oznacza, że są tylko cztery wyrazy tego ciągu, które przyjmują ujemną wartość.
Zadanie 12. (2pkt) Dany jest skończony ciąg, w którym pierwszy wyraz jest równy \(444\), a ostatni jest równy \(653\). Każdy wyraz tego ciągu, począwszy od drugiego, jest o \(11\) większy od wyrazu bezpośrednio go poprzedzającego. Oblicz sumę wszystkich wyrazów tego ciągu.
Odpowiedź
\(S_{20}=10970\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wyrazów tego ciągu.
Z treści zadania wiemy, że:
$$a_{1}=444 \\
a_{n}=653 \\
r=11$$
Aby obliczyć ile jest wyrazów w tym ciągu skorzystamy ze wzoru na \(n\)-ty wyraz ciągu arytmetycznego:
$$a_{n}=a_{1}+(n-1)r \\
653=444+(n-1)\cdot11 \\
653=444+11n-11 \\
653-444+11=11n \\
11n=220 \\
n=20$$
To oznacza, że nasz ciąg ma \(20\) wyrazów.
Krok 2. Obliczenie sumy wszystkich wyrazów tego ciągu.
Sumę wszystkich wyrazów obliczymy korzystając z następującego wzoru:
$$S_{n}=\frac{a_{1}+a_{n}}{2}\cdot n \\
S_{20}=\frac{a_{1}+a_{20}}{2}\cdot n \\
S_{20}=\frac{444+653}{2}\cdot20 \\
S_{20}=\frac{1097}{2}\cdot20 \\
S_{20}=10970$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz, że liczba wyrazów tego ciągu to \(n=20\) (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy błędnie obliczysz liczbę wyrazów, ale konsekwentnie do niej obliczysz poprawnie sumę wszystkich wyrazów.
ALBO
• Gdy wypiszesz kolejne wyrazy tego ciągu, ale nie obliczysz ich sumy.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Mam pytanko do zadania 2. Czemu tylko odpowiedź C jest poprawna?:)
Hmmm, a jaka Twoim zdaniem powinna być odpowiedź? ;) To zadanie na pewno jest zrobione poprawnie, bo tylko a1 oraz a2 są wyrazami ujemnymi ;)
Nie podważam pana/pani odpowiedzi ;) Tylko bardziej nie rozumiem czemu właściwie ta odpowiedź jeżeli są dwie ujemne..może cos tu przeoczyłam. ;/
Chyba się troszkę zakręciłaś ;) A jaką odpowiedź mielibyśmy zaznaczyć Twoim zdaniem? :)
Matematyka wieczorem mi nie służy..teraz się wczytałam i już wiem o co chodzi. Przepraszam bardzo i super strona, bardzo pomaga!
W takim razie cieszę się, że udało się „odkręcić” i nie pozostaje mi nic innego jak trzymać kciuki za jak najlepszy wynik na maturze! ;)
Przyda się, dziękuję ;)
kocham Twoją stronę <3
kocham ten kurs <3
w zadaniu 11 poprawna odpowiedź to 3
Nie nie, tam odpowiedź jest na pewno dobra ;)
Jeśli rozwiązuję te zadania bez przeszkód to jestem dobrze przygotowana do matury jeśli chodzi o ciągi liczbowe?
Zdecydowanie tak :) Zadania, które się tutaj znajdują, to w sumie „creme de la creme” tego działu :)
Najlepsza storna. Wszystkie odpowiedzi dostępne i logicznie wytłumaczone. Już będę tylko z tej strony korzystać, a nie z matemaksa bo trzeba płacić.
i prawidłowo
jeśli zdam mature to tylko dzieki crazy numbers, jestem państwu winna wielkie podziekowania za prace
Skąd wiadomo, że ciąg w zadaniu 10 jest ciągiem arytmetycznym?
W sumie to jest bardzo dobre pytanie! :) Jak przemnożymy sobie tę szóstkę przez to co jest w nawiasie, to otrzymamy wzór 6n-96, który to zapis jest bardzo charakterystyczny dla ciągów arytmetycznych :) Ewentualnie można też wyznaczyć kilka początkowych wyrazów i sprawdzić, czy rzeczywiście jest to ciąg arytmetyczny ;)
Czy w zadaniu 10 po 6, a przed nawiasem nie powinno być plusa? o tak: an=6+(n−16)? we wzorze w kartach po a1 jest plus przed nawiasem
Ale my się tutaj nie opieramy na wzorze z tablic maturalnych (to nie jest ani ciąg arytmetyczny, ani geometryczny), tylko opieramy się na wzorze podanym w treści zadania ;)
a w zadaniu 8 odpowiedz to przypadkiem nie jest C? ponieważ pytanie jest o wszystkie liczby całkowite a 4/5 nią nie jest.
No ale przecież właśnie tutaj jest odpowiedź C ;)
rzeczywiście mój błąd. ogółem fajne zadania tylko trochę proste