Tikal

tikal graJest rok 1999. Ludzkość boi się, co stanie się za kilka chwil, kiedy wszystkie zegarki w komputerach będą musiały wskazać rok 2000. W tym czasie w kraju ruszyła produkcja Poloneza Kombi i Daewoo Matiza, w telewizji pojawiły się pierwsze odcinki Milionerów oraz Na dobre i na złe, a na ekranach kin króluje najnowsza premiera Andrzeja Wajdy – Pan Tadeusz. W tym roku powstała też gra Tikal, która do dziś jest jedną z najpopularniejszych gier na świecie. Dzisiaj przedstawiam Wam jej odświeżoną wersję za sprawą Wydawnictwa Egmont.

Zawartość gry:

W pudełku z grą znajdziemy:
– 76 kostek/pionków poszukiwaczy
– 4 kostki/pionki dowódców
– 8 kostek obozów
– 48 żetonów świątyń
– 36 sześciokątnych płytek terenu
– 24 żetony skarbów
– 4 plansze pomocy
– 4 kafelki szamanów
– dużą planszę
– instrukcję

tikal gra planszowa

Bardzo bogata zawartość pudełka.

Grafiki dobrze komponują się z tematyką gry, w której będziemy odbywać przeprawę wgłąb dżungli. Elementy wykonane są bardzo starannie, a więc całość od strony wykonania jest jak najbardziej na plus.

Rozgrywka:

Rozgrywkę rozpoczynamy od ułożenia kafli na stosie. Kafle te mają na rewersie litery od A do G i to zgodnie z tymi oznaczeniami układamy je z boku planszy. Te oznaczenia są ważne, bowiem wraz z rozwojem gry będziemy mieli coraz to bardziej rozbudowane i wartościowe kafle. Dodatkowo układamy żetony świątyni oraz skarbów, a na koniec przydzielamy każdemu graczowi jego pionki oraz podręczną kartę pomocy na której znajduje się szybka podpowiedź odnośnie akcji, jakie możemy wykonać.

tikal gra recenzja

Karta pomocy z wypisanymi akcjami, które będziemy mogli wykonać w trakcie gry.

Gracz w swojej kolejce odkrywa wierzchni kafelek i kładzie go na planszy, tak aby było do niego dojście (musi być połączony przynajmniej jednym kamieniem). Na takich kaflach może znaleźć się świątynia, skarb albo po prostu puste pole. Następnie przechodzimy do karty pomocy, na której znajdują się kolejne akcje jakie możemy wykonać. Generalnie zasada jest taka, że mamy 10 punktów akcji, a poszczególne czynności kosztują nas od 1 do 5 takich punktów (patrz obrazek powyżej). Przykładowo możemy przemieścić swojego poszukiwacza (np. do miejsca ze skarbem), możemy założyć obóz w środku dżungli, możemy rozbudować świątynię (kładąc wyższy numer znaczka świątyni), możemy także eksplorować dany skarb albo się nim wymienić z naszym rywalem itd. W ten oto sposób w każdej kolejce będziemy powiększali naszą mapę o nowe tereny, będziemy się na nie przemieszczać i rywalizować o przebywanie na danym kafelku.

tikal gra recenzja

W swoim pierwszym ruchu gracz odkrył kafelek ze skarbami, więc kładzie go na wybrane miejsce i na środku układa odpowiednią liczbę skarbów (zgodnie z rysunkiem).

tikal gra opinie

Przykładowe wykorzystanie 10 punktów akcji: 2 punkty za wprowadzenie pionków poszukiwaczy, 2 za przesunięcie się w miejsce świątyni (bo po drodze są 2 kamienie), 3 za przesunięcie się w miejsce skarbu (bo tu są po drodze 3 kamienie) oraz pozostałe 3 punkty za eksplorowanie skarbu (skarb z wierzchu trafi w ręce gracza czerwonego).

tikal egmont

Teraz kolejka gracza niebieskiego – odkrył on kafel świątyni z poziomem „2”. Wykorzystuje on swoje punkty ruchu następująco: 2 punkty za włączenie dwóch pionków, 4 punkty za przejście dwoma pionkami na wyłożony kafelek (bo po drodze są dwa kamienie) oraz kolejne 4 punkty za podniesienie poziomu świątyni na trzeci i czwarty poziom.

Cel gry:

Celem gry jest gromadzenie punktów za rozbudowywanie świątyń i zdobywanie skarbów. Punkty za świątynie dostanie ten gracz, który ma najwięcej swoich pionków na danym kafelku, co będzie wymuszać sporą rywalizację o najcenniejsze miejsca (trzeba wiedzieć kiedy odpuścić, a kiedy zaryzykować). Punktacja za skarby związana jest z tym ile skarbów danego rodzaju mamy zgromadzonych – im więcej jednolitych elementów tym nasz zysk jest większy. W trakcie gry trzykrotnie będą pojawiać się kafelki z wulkanem i to właśnie będzie moment, w którym gracze będą podsumowywać swoje zdobycze. Punkty zgromadzone podczas tych trzech kolejek z wulkanami oraz zdobyte po zakończeniu gry dadzą nam łączny wynik i zwycięzcę.

tikal gra planszowa

8 rodzajów skarbów, które gromadzimy. Za trzy identyczne skarby dostaniemy 6 punktów, za dwa otrzymamy 3 punkty, a za jeden tylko 1 punkt.

Gra będzie polegała więc na tym, żeby z jednej strony optymalizować swoje ruchy, a z drugiej umiejętnie szacować którą drogą będzie opłacało się nam podążać. Im bardziej będziemy wchodzić w interakcję między rywalami tym więcej możemy zyskać. Charakterystycznym aspektem dla tej gry jest przydział punktów ruchu na daną kolejkę. Zazwyczaj w grach planszowych możemy wykonywać 2-3 powtarzające się co kolejkę czynności, natomiast w Tikalu mamy szeroki wachlarz możliwości i tak naprawdę w każdej kolejce będziemy robić różnorodne akcje – czasem będziemy się chcieli szybko przemieścić, czasem coś wybudować, czasem zdobyć skarb itd. To sprawia, że musimy podejmować sporo kluczowych decyzji i każda partia będzie tak naprawdę inna.

Modyfikacje:

Bardzo ciekawie wygląda też główna modyfikacja gry czyli wariant zaawansowany. Każdy gracz na początku otrzymuje 20 punktów za pomocą których licytujemy kolejność wyboru kafelka, który będziemy mogli wyłożyć na planszę. W każdej turze odkrywamy tyle płytek ilu jest graczy i po kolei licytujemy się zgodnie z zasadą „kto da więcej”. Co jest wyjątkowego w tym wariancie? Jego ogromną zaletą jest to, że mamy wpływ na to jakie płytki samodzielnie wykładamy na planszę (decydujemy więc jak zostaną obrócone oraz w którym miejscu się znajdą). To praktycznie eliminuje losowość w grze. Na początku nie ma zbyt dużej rywalizacji o to który kafelek wyłożyć, ale z biegiem rund nawet drobne niuanse zyskują na znaczeniu. Prosta zmiana, ale jakże istotna. Polecam wypróbować tę modyfikację nie tylko zaawansowanym graczom.

tikal gra

Jeśli gramy w cztery osoby, to wykładamy cztery kafelki i licytujemy się punktami o to, kto będzie wykładał wybrany kafelek.

Jaka to jest gra?

Losowość – występuje w momencie doboru kafelków i może czasem zdarzyć się sytuacja, w której ktoś przy odrobinie szczęścia będzie miał np. dwie duże świątynie obok siebie i obóz, dzięki czemu łatwiej będzie mógł uzyskać tam przewagę liczebną (tanie przemieszczanie się). Jednak z drugiej strony, może być też to zachęta do rywalizacji między graczami o te korzystniejsze układy, więc losowość nie jest tutaj wyrocznią. No i najważniejsze – losowość możemy praktycznie wyeliminować dzięki zaawansowanemu wariantowi.
Złożoność – wydaje się, że gra nie jest prosta, ale jej zasady i sam sposób rozgrywki naprawdę nie są trudne. Bardzo szybko można zrozumieć co i jak się robi oraz jak powinniśmy optymalizować swoje ruchy. Na początku spora decyzyjność w każdej kolejce może nieco spowolnić grę, ale po dosłownie 1-2 rozgrywkach gra staje się już płynna i w miarę szybka.
Interakcja – jest spora, bo gracze rywalizują między sobą o układy na planszy i wpływy na poszczególnych kafelkach. Co więcej, za pomocą odpowiedniego wykładania kafelków będziemy mogli delikatnie przyblokować rywala np. w drodze po skarb. Interakcja ma też pozytywny rozmiar, bowiem gracze mogą wymieniać się skarbami gromadząc w ten sposób więcej jednolitych artefaktów, co daje im więcej punktów na koniec gry.
Mechanika – mimo iż gra jest dość wiekowa, to mechanicznie bardzo mocno się broni. Wszystko ładnie się zazębia, nie ma jakiejś dominującej strategii no i co ważne – gra jest naprawdę różnorodna. Wyróżnikiem tej mechaniki są punkty ruchu przeznaczone na każdą kolejkę.
Wykonanie – względem oryginału nowe wydanie nadaje grze sporej świeżości, jednocześnie nie odchodząc od klimatu Tikala, co myślę że jest sporą zaletą.

Dla kogo to jest gra?

Tikal nie ma jednej konkretnej grupy docelowej, bo podoba się tak naprawdę różnej grupie odbiorców. Zagrają w nią chętnie zarówno młodsi jak i starsi. Polubią ją miłośnicy gier ekonomicznych, strategicznych i rodzinnych. Jest to więc gra, która z pewnością jest dobrym kompromisem na wielu płaszczyznach i kto wie, może właśnie to czyni ją wyjątkową i bardzo popularną?

Podsumowanie:

Klasyka zawsze się obroni, ale nie zawsze tak dobrze jak Tikal. Cieszy też fakt, że dzięki reedycji tak dobra gra może trafić w ręce nowego pokolenia. Mnogość decyzji, bardzo duża regrywalność i przede wszystkim ciekawa rywalizacja na planszy – to są moim zdaniem największe atuty tej gry. Mechanika gry promuje analityczne myślenie, przeliczanie i działanie według jakiegoś planu. Powiedziałbym nawet, że im więcej rozgrywek za nami, tym przyjemniej (i przede wszystkim bardziej świadomie) się w nią gra.

Informacje o grze:

Tikal – Wydawnictwo Egmont
Ilość graczy: Gra dla 2-4 osób
Wiek: Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 10 roku życia
Czas gry: ok. 60 minut
Egzemplarz gry do recenzji przesłało Wydawnictwo Egmont

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments