Kryptos

kryptosKryptos to najnowsza gra karciana Wydawnictwa Trefl z linii Joker Line w której naszym zadaniem będzie rozszyfrowanie informacji o tym jakie numery kart mają nasi rywale. A zadanie te jest o tyle ciekawe, że będziemy musieli zrobić to za pomocą odpowiedniej dedukcji i analizy poszczególnych elementów, co sprawia że poczujemy się jak kryptolodzy, którzy za wszelką cenę będą chcieli złamać szyfr.

Zawartość gry:

kryptosTradycyjnie rozpoczynamy recenzję od przeglądu tego co otrzymujemy w pudełku z grą. A tu trzeba przyznać, że w małym pudełku zmieściło się naprawdę sporo elementów. W skład gry wchodzi:
– plansza
– 48 kart ponumerowanych od 1 do 48
– 48 żetonów (po 12 żetonów w każdym z czterech kolorów)
– 6 pionków punktacji
– 6 kart punktacji
– instrukcja

Graficznie gra prezentuje się naprawdę dobrze i wprowadza nas w klimat szyfrów i zdobywania konkretnych informacji. Na plus trzeba też zapisać jakość wykonania kart – są naprawdę solidne.

Rozgrywka:

Liczba graczy determinuje to z ilu kart będziemy korzystać w trakcie rozgrywki. Karty są ponumerowane od 1 do 48. Gdy gramy w trójkę to potrzebujemy 32 kart, a z każdym kolejnym graczem liczba kart zwiększa się o cztery. Rozdajemy je w taki sposób, by każdy z graczy miał ich tyle samo – czyli np. w wariancie 3-osobowym każdy otrzyma 10 kart, a w wariancie 4-osobowym już tylko 9. Wylosowane karty układamy w ręce w porządku rosnącym – od najmniejszej do największej. Teraz każdy z graczy dobiera z puli żetony, które symbolizują kolory kart znajdujących się w ich ręce. Jeśli mamy np. trzy czerwone karty to bierzemy trzy czerwone znaczniki i tak robimy z każdym kolorem.

kryptos gra

Żetony informują rywali ile kart danego koloru mamy w ręce.

Następnie gracze po kolei przewracają jedną kartę ze swojej ręki, tak aby numer był widoczny dla przeciwników. Operację tę wykonujemy dwa razy. Numery kart, które zostały już odsłonięte zaznaczamy na planszy za pomocą znaczników, które przed chwilą dobraliśmy. I tu kończy się faza przygotowania gry.

W tym momencie przechodzimy do właściwej rozgrywki. W swojej turze aktywny gracz wybiera jednego zawodnika u którego chce odgadnąć numer karty. Wskazuje on palcem konkretną kartę i mówi liczbę, która jego zdaniem się tam znajduje. Jeśli trafił to karta jest przerwacana i staje się widoczna, a gracz otrzymuje za to 3 punkty. Jeśli się pomylił to albo traci kolejkę, albo za 1 punkt może wykupić sobie prawo do ponownego odgadnięcia dowolnej karty u dowolnego gracza. Wyjątek stanowi sytuacja, w której gracz u którego odgadujemy ma już tylko dwie zasłonięte karty (wtedy otrzymujemy 2 punkty) lub gdy jest to ostatnia karta (wtedy możemy uzyskać 1 punkt).

Cel gry:

Celem gry jest zdobycie minimum 15 punktów, choć trzeba mieć na uwadze, że ostatecznie może to nie dać nam oczekiwanego zwycięstwa. W momencie gdy ktoś osiągnął ten cel gracze dokańczają turę i ten, kto ma w tym momencie najwięcej punktów wygrywa rozgrywkę.

kryptos trefl

Karta punktacji z zaznaczoną liczbą punktów.

Cała rozgrywka opiera się więc na tym, by dedukować jaką wartość może mieć zasłonięta karta u przeciwnika. Dedukować możemy na podstawie:
– widocznych kart wszystkich graczy (zaznaczone na planszy)
– kart, które sami mamy w ręce
– znaczników kolorów, które symbolizują jakie kolory kart ma dany gracz w ręce
– zapamiętaniu jakie wartości danej karty były nieprawidłowe

kryptos

Przykładowy widok na karty naszego rywala. Na początku rozgrywki widzimy tylko dwie jego karty.

Na powyższym zdjęciu mamy klasyczny przykład takiej analizy. Gracz widzi, że karta przeciwnika znajdująca się najbardziej z lewej strony musi mieć numer w przedziale 31-36. Dodatkowo spoglądając na planszę wyklucza numer 33 i 35. Gdy spojrzymy na znaczniki to wyeliminujemy też 34. Pozostaje nam już więc bardzo niewielki wybór dostępnych numerów. Jeżeli jeszcze mamy któryś z tych numerów w swojej ręce to mamy bardzo duże szanse ogadnąć jaką kartę trzyma nasz rywal w ręce. Czasem zdarza się, że nie da się ograniczyć tylko do jednej karty, wtedy być może warto podjąć ryzyko i za jeden punkt kupić sobie drugą szansę na odgadnięcie.

Ktoś może zapytać się – czy w tej grze dużo zależy od szczęścia? Powiem Wam, że w przeciągu całej rozgrywki szczęście stanowi dość marginalną sprawę. Tu trzeba odpowiednio dedukować, analizować, szacować co nam się najbardziej opłaca. Jeszcze nie widziałem rozgrywki, w której ktoś grając na ślepo by wygrał. I to jest fajne, bo dzięki temu wygrywa najlepszy, a nie ten któremu dopisał los.

Tutaj chciałbym jeszcze wspomnieć o jednej istotnej moim zdaniem sprawie. Karty są co prawda bardzo solidne, ale gdyby zdarzyło się nam jakąś delikatnie zniszczyć np. poprzez przypadkowe zgięcie, to trochę popsuje nam się gra bo w przyszłych rundach będzie wiadomo jaki ktoś ma numer w ręce. Z tego też względu polecam Wam zakup koszulek ochronnych, żeby uniknąć tego problemu w przyszłości.

Modyfikacje:

Autor gry proponuje nam bardzo ciekawe modyfikacje, o których warto wspomnieć.
1. Podczas odsłaniania pierwszych dwóch kart nie można odsłonić tych skrajnych – to moim zdaniem ciekawa propozycja, bo sprawia że gra staje się trudniejsza i bardziej wymagająca
2. W początkowej fazie nie możemy odsłonić dwóch sąsiadujących kart – i tę modyfikację też polecam traktować jako obowiązkową.
3. W początkowej fazie (gdy gracze odsłaniają po dwie karty) nie mogą oni odsłonić łącznie więcej niż dwóch lub trzech kart tego samego koloru (w zależności od liczby osób) – ta zmiana chyba najmniej mi przypadła do gustu, bo czasem nie pozostawia wyboru dla ostatnich graczy.

Ale to nie wszystko. Możemy także zagrać w dwa zaawansowane warianty gry:
1. Wariant Tajemnica – polega na tym, że w rozgrywce 4-5 osobowej tasujemy o cztery karty więcej niż przewidują to zasady, a następnie odkładamy cztery losowe karty. Tym samym dane które mamy na stole będą niekompletne, przez co trudniej będzie złamać szyfr rywala.
2. Wariant Łapówki – tak jak wyżej Wam pisałem, po nieudanym odgadnięciu kodu danej karty można za jeden punkt kupić możliwość drugiego odgadnięcia. W tym wariancie dochodzi zasada, że ten u którego zgadujemy za drugim razem otrzymuje jeden punkt. I to moim zdaniem jest bardzo fajny wariant i kiedy pograliśmy na początku w podstawową wersję to od razu przeszliśmy na Łapówkę.

Jaka to jest gra?

Losowość – jest minimalna, tutaj praktycznie wszystko zależy od naszej dedukcji i umiejętności analizowania tego co dzieje się na stole. Przyda się też umiejętność odpowiedniego podejmowania ryzyka.
Złożoność – zasady gry nie są trudne, ale sama specyfika raczej przypadnie do gustu bardziej zaawansowanym graczom.
Interakcja – gracze zdobywają punkty odgadując karty rywala, więc istnieje interakcja między nimi. W niektórych wariantach gry można tę interakcję także wzmocnić (np. wariant łapówki).
Mechanika – gra działa perfekcyjnie, wymaga od graczy analizowania i dedukowania. Cała rozgrywka bardzo dobrze wpisuje się w klimat szyfrów.
Wykonanie – wykonanie gry jest bardzo dobre, a na uwagę zasługuje także bardzo bogata zawartość małego pudełka.

Dla kogo jest to gra?

Gra przypadnie do gustu przede wszystkim tym osobom, które lubią analizować i rozwiązywać różnego rodzaju łamigłówki. Gra zachęca do myślenia, kombinowania, a czasem może i zaryzykowania w konkretnej sytuacji. Sprawdzi się zarówno jako gra rodzinna jak i imprezowa, bowiem ma bardzo proste zasady, więc nie ma problemu by ktoś nowy dołączył się do nas. Ze względu na bardzo małe rozmiary pudełka można ją także zabrać ze sobą na podróż. Trzeba tylko pamiętać, że gra jest dla minimum trzech graczy.

kryptos

Małe podręczne pudełko, które mieści naprawdę sporo elementów

Podsumowanie:

Kryptos to bardzo udana gra karciana, która wymaga od nas myślenia i analizowania tego co dzieje się na stole. Każda rozgrywka jest inna, każde rozdanie jest unikatowe, nie ma więc mowy o nudzie czy schematyczności. Jak na grę logiczną jest bardzo płynna, zwłaszcza że gracze mogą analizować przyszłe ruchy także w trakcie kolejki innych graczy. Gra jest naprawdę godna uwagi, mi osobiście bardzo przypadła do gustu i śmiało mogę powiedzieć, że Kryptos jest jedną z lepszych gier w swojej kategorii i warto ją mieć na swojej półce.

Informacje o grze:

Kryptos – Wydawnictwo Trefl Joker Line
Ilość graczy: Gra dla 3-6 osób
Wiek: Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 8 roku życia
Czas gry: ok. 15 minut
Egzemplarz gry do recenzji przesłało Wydawnictwo Trefl Joker Line

6 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Tadeusz

Lubię recenzje takich gier. Mała gra, a jakże mocna! To jedna z lepszych logicznych karcianek jakie ostatnio zostały wydane w Polsce. Proszę o więcej takich recenzji :)

Maja

A dlaczego ta gra jest dla minimum trzech osób?
Swoją drogą świetny tekst, tak trzymaj!

Darus

Dość niedoceniana gra, a naprawdę dobra. Choć trochę dla bardziej zaawansowanych chyba :-)

Maks

W necie toczy się debata czy gracz który jako pierwszy rozpoczyna zgadywanie ma trudniej. Widzę, że dobrze przykładasz się do recenzji więc chciałbym spytać jakie jest Twoje zdanie?