Asteriks: Wielka Wyprawa

asteriks wielka wyprawaTytułowym bohaterem kolejnej gry Wydawnictwa Egmont został uwielbiany przez dzieci Asteriks. Będzie on wraz z przyjaciółmi podróżował pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami, sprawdzając tym samym naszą pamięć i koncentrację. Jesteście gotowi na wielką wyprawę?

Zawartość gry:

W pudełku z grą znajdziemy:
– 12 dużych kart
– 25 znaczników hełmów
– 5 pionków z postaciami
– instrukcję

Wszystkie elementy mieszczą się w małym, zgrabnym pudełku. Całość jest utrzymana w klimacie kreskówkowym, dobrze znanym nie tylko fanom Asteriksa.

asteriks gra recenzja

Wszystkie elementy w małym pudełku.

Rozgrywka:

Zanim przystąpimy do właściwej rozgrywki musimy rozłożyć na stole karty w taki sposób, by tworzyły one okrąg. Przy jednej z kart kładziemy żeton wioski i to na tej karcie ustawiamy nasze pionki. Teraz jesteśmy już gotowi wyruszenia w wyprawę.

asteriks wielka wyprawa

Początkowy układ na stole.

Zasady ruchu po utworzonym przez nas okręgu są bardzo proste, choć żeby je zrozumieć trzeba się wczuć w sytuację w grze. Gracz odwraca dowolną kartę, która jest między nim, a pionkiem który jest za jego plecami. Obrazek, który mu się wyłoni będzie lokalizacją, na którą się przemieścimy idąc do przodu, zgodnie ze wskazówkami zegara. W ten sposób gracze będą pokonywali cały tor, a za każde przekroczenie wioski dostaną żeton hełmu. Myślę, że poniższy przykład wszystko wyjaśni:

asterix wielka wyprawa

Obeliks może przewrócić kartę Sfinksa lub Lasu, gdyż tylko te karty są między nim, a graczem za jego plecami (Asteriksem). Obrazek, który znajdzie się na odwrocie będzie lokalizacją, do którego Obeliks uda się idąc do przodu.

Cel gry:

Celem gry jest zdobycie pięciu hełmów i stanięcie na karcie startowej lub wykonanie ośmiu okrążeń (jeśli nie damy radę stanąć na karcie startowej).

asteriks i obeliks gra planszowa

5 hełmów i pozycja na karcie startowej = zwycięstwo.

Kiedy zapoznałem się z zasadami gry to pomyślałem sobie, że to będzie bardzo łatwa gra i że jej wadą będzie pewnie zbyt duża przewidywalność. Wydawać by się mogło, że skoro na 12 kartach są tylko cztery różne lokalizacje, to z łatwością się wszystko zapamięta i w ten sposób każdy z graczy będzie wykonywał optymalnie swoje ruchy. Nic bardziej mylnego. Już pierwsza partia pokazała mi, że choć zasady są proste, to sama rozgrywka już taka banalna nie jest. Generalnie gra ma kilka faz – na początku mamy bardzo małą wiedzę na temat tego jakie lokalizacje są po drugiej strony karty. Po 2-3 okrążeniach już coraz mniej tajemnic kryje dany układ na stole i teoretycznie powinno być dużo łatwiej, ale przecież wraz z kolejnymi minutami poszczególne karty znowu się obracają i to w różnej kolejności, co przy braku skupienia powoduje dezorientację i powrót do początkowej fazy stanu wiedzy.

asterix i obelix gra

Niby tylko cztery lokalizacje, ale gwarantuję Wam że wcale tak łatwo ich nie zapamiętacie.

Wniosek? Nie da się wszystkiego zapamiętać, ale też nie da się wygrać grając byle jak. I tu mnie gra pozytywnie zaskoczyła, bowiem gra jednak nie jest przewidywalna. Gracz musi się zaangażować w grę, musi przemyśleć co chce koniecznie zapamiętać, a kiedy będzie liczyć na szczęście. Dla dzieci (i w sumie dorosłych) jest to więc bardzo dobry trening pamięci.

Jaka to jest gra?

Losowość – myślałem, że będzie spora i że grą będzie rządził przypadek, jednak tej losowości jest bardzo mało, a całość opiera się na koncentracji i prawidłowym zapamiętywaniu. Generalnie losowość występuje tylko na początku, później wszystko jest już w naszych rękach (a w zasadzie to w głowach).
Złożoność – zasady jak na grę dla dzieci przystało są bardzo proste, ale żeby wygrać trzeba się skupić i podejmować trafne i nieprzypadkowe decyzje.
Interakcja – tej akurat nie ma zbyt dużo, choć jest moment w grze kiedy ją dostrzeżemy, bowiem kiedy między poszczególnymi graczami nie ma żadnej karty/przerwy wtedy ten z przodu traci kolejkę (co można taktycznie wykorzystać).
Mechanika – działa i to lepiej niż myślałem. Trzeba umiejętnie dysponować swoją wiedzą o kartach by zdecydować co warto odsłonić, albo kiedy zaryzykować i pójść w nieznane.
Wykonanie – gra jest wykonana estetycznie w klimacie kreskówkowym i podoba się dzieciom. Jedyne co bym chyba tutaj zmienił, to zastąpił karty jakimiś płytkami, bo będą one dość często obracane.

asterix gra planszowa

Fajny smaczek w grze – Asteriks stoi za plecami Obeliksa, więc nie ma między nimi żadnej wolnej karty. To oznacza, że Obeliks traci kolejkę. Można ten element wykorzystać taktycznie do blokowania przeciwnika.

Dla kogo jest to gra?

Target tej gry jest dość jasny i oczywisty – jest to typowa gra dla dzieci, która ma na celu ćwiczyć pamięć u najmłodszych. Myślę też, że rodzice śmiało odnajdą frajdę z rozgrywki z własną pociechą, bowiem gra nie jest nudna, co często jest wadą wielu innych pamięciówek gdzie musimy odkrywać jakieś kafelki. Dla dzieci w wieku 5-10 lat gra jest w sam raz.

Podsumowanie:

Asteriks – Wielka Wyprawa to dobra alternatywa dla wszystkich gier typu memory, która podobnie jak klasyk ćwiczy pamięć najmłodszych graczy. To co wyróżnia ją z pośród podobnych gier, to fakt, że mamy spory wpływ na jej końcowy wynik. Gra wprowadza też element rywalizacji pomiędzy graczami, co zachęca najmłodszych do lepszej koncentracji i sprawniejszego zapamiętywania. Nieco starszych graczy pewnie ta gra nauczy też kombinowania i kalkulowania, bowiem nie jesteśmy w stanie wszystkiego zapamiętać (dzieci są w tym dużo lepsze) i często trzeba za cel obrać sobie jakieś konkretne lokalizacje.

Informacje o grze:

Asteriks: Wielka Wyprawa – Wydawnictwo Egmont
Ilość graczy: Gra dla 2-5 osób
Wiek: Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 5 roku życia
Czas gry: ok. 30 minut
Egzemplarz gry do recenzji przesłało Wydawnictwo Egmont

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments